پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در نخستین روز معاملاتی هفته بیش از ۱۶۳ واحد افت کرد. روز شنبه از ابتدای شروع معاملات بورس اوراق بهادار تهران شاخص کل روند کاهشی را پیش گرفت، به طوری که نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته ۱۶۳ واحد افت کرد و به رقم ۷۸ هزار و ۸۲۶ واحد رسید. همچنین شاخص کل هم وزن با ۵۵ واحد افت رقم ۱۵ هزار و ۳۶۵ واحدی را تجربه کرد.

در نخستین روز معاملات بورس اوراق بهادار تهران در این هفته، گروه محصولات کانی غیرفلزی و خودرو شاهد شرایط کاهشی بودند، اما گروه فلزات اساسی توانست در تعدادی از نمادها شرایط مثبتی را شاهد باشد. در معاملات روز گذشته نماد سایپا با ۴۳ واحد تأثیر منفی در شاخص کل بیشترین نقش را در نوسانات نزولی دماسنج بازار سهام ایفا کرد.

پس از این نماد ایران خودرو بیشترین نقش را در نوسانات نزولی شاخص کل داشت، چنان که در گروه خودرو و ساخت قطعات شاهد کاهش شدید قیمت پایانی در اکثر نمادها بودیم. در این گروه ۱۷۲ میلیون و ۴۸۲ هزار سهم به ارزش بیش از ۲۱ میلیون تومان مورد دادوستد قرار گرفت. اما در گروه فلزات اساسی و استخراج کانه های فلزی شرایط مساعدتر بود و تعداد زیادی از نمادهای این گروه ها توانستند دیروز را در شرایط مثبتی به پایان برسانند.

علاوه بر این در گروه محصولات کانی غیرفلزی 8 هزار و ۵۹۳ طرح به ارزش بیش از 3میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. در عین حال معامله گران بازار سهام در حالی شاهد شروع معاملاتی مثبت در گروه معدنی ها بودند که در میانه بازار روز گذشته با افزایش عرضه سهام و عدم اقبال خریداران، روندی منفی در کلیت بازار حاکم شد؛ بازاری که این روزها با بی تحرکی بازیگران بزرگ این بازار مواجه شده است.

اعتراض به نحوه توقف و بازگشایی نمادهای بورسی

روز گذشته بازار سهام بازاری کم حجم و بی رمق بود که با غلبه عرضه بر تقاضا در اغلب نمادهای معاملاتی، صبر سهامداران را لبریز کرد؛ بازاری که طاقتی برای سهامداران باقی نگذاشته و سهامداران هر تحرکی را فرصتی برای خروج می دانند. در این بین وجود پاره ای اعتراض ها به نحوه عملکرد متولیان بازار سهام و نبود چاره جویی برای حمایت از این بازار باعث شد اعتراض ها در تالار شیشه ای بالا بگیرد.

معترضانی که این روزها شاهد تبخیر سرمایه خود در بازار سهام بوده، از طریق تجمع، اعتراض خود را به گوش مسئولان بازار سهام رساندند. با توجه به اینکه نحوه توقف و بازگشایی نمادهای معاملاتی در بورس اوراق بهادار از دیرباز مورد نقد و اعتراض سهامداران بوده، مشکلاتی از جمله حبس نقدینگی معامله گران و کاهش جریان نقدینگی در بازار سهام را به دنبال داشته است.

بر این اساس؛ این مشکل از تیرماه امسال تاکنون و در پی توقف طولانی مدت نماد معاملاتی گروه بانکی در بورس بیشتر نمایان شده است و حل نشدن این مشکلات سرانجام موجب شد تا ظهر دیروز، اعتراض تعدادی از سرمایه گذاران بورسی به عملکرد متولیان بازار سهام در تالار معاملات بورس اوراق بهادار تهران بالا گرفته و منجر به تجمع اعتراض آمیز مقابل تالار حافظ شود. در این بین و با توجه به روزهای پیش رو و احتمال گسترش اعتراض سهامداران، متولیان بازار سهام باید هرچه زودتر به فکر چاره جویی باشند تا بیش از پیش بورس در معرض بی اعتمادی قرار نگیرد.

حقیقی ها 61 درصد فروشنده بودند

از ابتدای امسال تاکنون تعـــداد 15 میـلیـــــارد و 581 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 40 هزار و 695 میلیارد ریال در یک میلیون و 9 هزار و 72 مرتبه در 181 روز دادوستد شده است.

در 9 ماه گذشته حقیقی ها 227 هزار و 160 میلیارد ریال  (59 درصد) و حقوقی ها 155 هزار و 372 میلیارد ریال  (41درصد) سهم و حق تقدم در بورس خریداری کرده اند و در مقابل حقیقی ها 231 هزار و 633 میلیارد ریال  (61 درصد) و حقوقی ها 150 هزار و 899 میلیارد ریال  (39 درصد) سهم و حق تقدم در بورس فروخته اند.

از ابتدای امسال تا پایان آذرماه در مدت 9 ماه بالغ بر 139 هزار و 110 میلیارد و 211 میلیون ریال افزایش سرمایه در بورس اوراق بهادار انجام شده که از این میزان 44 هزار و 27 میلیارد و 267 میلیون ریال از طریق جایزه و 95 هزار و 82 میلیارد و 944 میلیون ریال از طریق حق تقدم بوده است.

ارتباط با نویسنده: sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/0vwkaHBh
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه