سه شنبه, ۱۵ آبان(۸) ۱۴۰۳ / Tue, 5 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز
ایران در صنعت هوایی به صادرات رسید

صادرات هواپیما رویا یا واقعیت؟

10 سال پیش ( 1393/7/23 )
پدیدآورنده : جواد هاشمی  

ایران هواپیما صادر می‌كند؛ خبری كه شاید حال و روز سال‌های گذشته صنعت هوافضای ایران باور‌پذیر شدن آن را قدری دشوار كند.
هر چند طراحان و سازندگان این هواپیما به كیفیت بالای محصول خود اصرار دارند و حتی مراحل ابتدایی برای بازاریابی كار را نیز آغاز كرده‌اند.
خبر طراحی و صادرات این هواپیما را نخستین بار رییس اتحادیه صنایع هوا فضا مطرح كرد؛ هواپیمایی كه در صورت برقرار شدن امكان صادرات، نام ایران را به جمع معدود كشورهایی كه توانایی طراحی و عرضه بین‌المللی هواپیما را دارند، اضافه می‌كند.
هواپیمای فوق سبك پیكاتو، از سوی شركت درنا طراحی شده است.
این هواپیمای لوكس دو نفره كه تاییدات فنی و ابتدایی خود را دریافت كرده، طبق اعلام مدیر عامل شركت تا عید به بهره‌برداری نهایی خواهد رسید.
یعقوب انتصاری، مدیر عامل شركت درنا در گفت‌وگو با «فرصت امروز»، وعده داد طراحی و تولید فناورانه این هواپیمای فوق سبك تا پایان سال 93 به پایان برسد و با نهایی شدن بازاریابی‌ها، امكان صادرات پیكاتو و حتی دانش ساخت آن در آینده‌ای نزدیك فراهم شود.
به گفته وی، تمام مراحل طراحی و ساخت این هواپیمای دو نفره در داخل كشور انجام شده و این نخستین تجربه شركت‌های ایرانی در ساخت هواپیما به شمار می‌آید. البته، تمام مراحل كار طبق استانداردهای بین‌المللی پیش رفته و این هواپیما از نظر قواعد جهانی هیچ محدودیتی برای پرواز ندارد.
انـتـصاری هزینه واردات چنین هواپیمایی را بین پنج تا هفت میلیون یورو برآورد كرد و گفت: اگر ساخت این محصول ادامه یابد نه تنها ارزی از كشور خارج نمی‌شود، بلكه با طراحی مكانیزم‌های صادراتی لازم می‌توان به ارزآوری این محصول نیز امیدوار بود. هواپیمای پیكاتو از زاویه‌ای دیگر نیز منحصر به فرد است. چراکه این هواپیما از سوی بخش خصوصی طراحی شده و هر چند به گفته مدیر عامل شركت درنا، نظارت معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور نیز از ابتدای كار وجود داشته، اما تمام مراحل پروژه از سوی بخش خصوصی پیگیری شده است.
هرچند نبود شركت‌های خردی كه توان ساخت قطعات هواپیما را دارند فرآیند تولید را با دشواری‌های مختلفی رو‌به‌رو كرده، اما طراحان پیكاتو معتقدند تا پایان سال جاری می‌توانند به عرصه سازندگان هواپیما بپیوندند. مسئله‌ای كه اتحادیه هوافضای ایران نیز آن را دور از دسترس نمی‌داند.
محمد سالاری، رییس اتحادیه هوافضای ایران در گفت‌وگو با «فرصت امروز» ضمن تایید خبر ساخت هواپیمای فوق سبك پیكاتو در ایران اظهار كرد: با توجه به پتانسیلی كه در شركت‌های هوایی ایران وجود دارد نه تنها این موضوع امكان‌پذیر است كه با رفع شدن محدودیت‌ها، دستیابی به موفقیت‌های بزرگ دیگر نیز دور از ذهن نیست.


وی بـا بـیـان ایـنـكه سرمایه‌گذاری در صنایع هوایی ارزش افزوده بسیار بالایی خلق می‌كند، عنوان كرد: آنچه تاكنون باعث شده برخی از سرمایه‌گذاران از ورود به این صنعت استقبال نكنند، دانش تخصصی حوزه هوایی است كه اتحادیه سعی كرده جای خالی آن را از طریق ارتباط دادن دانشمندان و سرمایه‌گذاران پر كند.
سالاری گسترش صادرات غیر‌نفتی را در گرو میدان دادن به بخش خصوصی دانست و تصریح كرد: بخش خصوصی همواره صادرات را مدنظر داشته است، هر چند برخی محدودیت‌ها مانند تحریم‌های بین‌المللی و حضور بیش از اندازه دولت ورود به این حوزه را دشوار كرده، اما امید زیادی داریم كه بهبود اوضاع در آینده به بالا رفتن صادرات غیر‌نفتی و حضور موثر سرمایه‌گذاران خصوصی كمك كند.
رییس اتحادیه صنایع هوا فضا با اشاره به فعالیت موثر این اتحادیه در به نمایش گـذاشـتـن توانمندی‌های بخش خصوصی، اظهار کرد: در طول چند سال گذشته کنسرسیوم‌های مختلفی با حضور چند شرکت فعال در بخش خصوصی آغاز به کار کرده که نتیجه آن دستیابی به محصولات و البته توانایی‌های خدماتی بی‌سابقه در حوزه هوا فضا است.
در حـال حـاضـر، این اتحادیه در شش محور اصلی هوانوردی، تعمیر و نگهداری هواپیماهای پهن پیکر، نـگـهـداری هـواپـیماهای بدون سرنشین، خدمات الکترونیکی و رادار پرواز، کارگروه قطعه‌سازی و البته حوزه آموزش فعالیت‌های تخصصی و ویژه خود را آغاز کرده و شرکت‌های هوایی نیز توانسته‌اند در این قالب از توانایی‌های بومی و داخلی کشور بهره مند شوند.
سالاری به پتانسیل بالای شرکت‌های فعال در عرصه هوافضای ایران پرداخت و تصریح کرد: هنوز با توجه به این توانایی‌ها نتایج به دست آمده راضی‌کننده نیست. توان کارشناسی و فنی بالا و حضور سرمایه‌گذارانی که با ترکیب سرمایه‌های خود و دانش نوین جهان بستری مناسب را برای خلق خدمات هوایی فراهم کرده‌اند باعث شده رسیدن بسیاری از قله‌های بین‌المللی اهدافی دور از دسترس نباشد و در صورت از بین رفتن محدودیت‌ها بخش خصوصی حرکت خود را برای دستیابی به بازارهای جهانی آغاز کند.
هرچند تا زمان تكمیل شدن نسخه نهایی این هواپیما و البته ورود خارجی‌ها به بازارفروش این محصول، نمی‌توان از اضافه شدن نام ایران به صادركنندگان تجهیزات هوایی سخن گفت، اما صرف ورود بخش خصوصی به عرصه‌ای كه محدودیت‌های بـیـن‌الـمللی در سال‌های گذشته آن را عذاب‌آور كرده اتفاقی مثبت است به‌خصوص در روزهایی كه سقوط‌های پی‌در‌پی رنگ آسمان ایران را تیره‌تر از همیشه كرده است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/iE0aSOpI
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهند
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه