پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

در حالی که مقامات ایران به دنبال صادرات گاز خود به بازارهای منطقه‌ای هستند، با توافق جامع هسته‌ای تهران که راه را برای لغو تحریم‌های بین‌المللی هموار کرده، امیدواری‌ها برای رسیدن شعله‌های آبی گاز این کشور به اروپا در حال افزایش است.

ایران در سال مالی گذشته تولید گاز طبیعی خود را 10‌درصد افزایش داده و حجم تولید سالانه خود را به 202‌میلیارد مترمکعب رسانده است و براساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت نفت این کشور، این میزان در سال مالی جاری نیز 5‌درصد افزایش خواهد یافت. به‌رغم این افزایش، بخش قابل توجهی از گاز تولید شده در ایران به تولید برق، مصارف خانگی و تزریق به چاه‌های نفت اختصاص می‌یابد. این در حالی است که مقامات ایران پیش‌تر اعلام کرده‌اند که تهران قصد دارد تولید گاز طبیعی خود را به 400‌میلیارد مترمکعب در سال 2019 میلادی افزایش دهد.

242535635363525363634

در همین راستا یکی از کارشناسان موسسه وود مکنزی به مجله گاز طبیعی اروپا گفت: «تولید گاز در ایران به احتمال بسیار زیاد افزایش چشمگیری خواهد یافت، اما بخش قابل توجهی از این گاز صرف تزریق به میادین نفتی فرسوده این کشور خواهد شد.» این تحلیلگر در ادامه افزود: «ایران در سال 2014 میلادی روزانه 546‌میلیون متر مکعب گاز تولید کرده که حجم کل گاز تولیدی این کشور را به 200‌میلیارد مترمکعب در آن سال رساند. براساس تخمین‌های ما انتظار می‌رود تولید گاز طبیعی در ایران تا سال 2020 و با در نظر گرفتن گاز تولید شده در میدان گازی پارس جنوبی به 4/258‌میلیارد مترمکعب برسد.»

ایران سال گذشته با افزایش 38‌درصدی انتقال گاز به نیروگاه‌های تولید برق، 50‌میلیارد مترمکعب گاز به این نیروگاه‌ها تزریق کرده است. این افزایش در حالی اتفاق افتاده است که نیروگاه‌های تولید برق فعلی این کشور به 20‌میلیارد مترمکعب دیگر از گاز طبیعی نیاز دارند. از سوی دیگر، بیشتر میادین نفتی ایران در نیمه دوم عمر خود به سر می‌برند و برای جلوگیری از کاهش سرعت تولید نفت، به تزریق گاز طبیعی نیاز دارند. گفتنی است ایران سال گذشته 34‌میلیارد مترمکعب به میادین نفتی فرسوده خود گاز تزریق کرده است. اختصاص این حجم از گاز طبیعی به میادین نفتی در حالی است که به عقیده کارشناسان این حجم از گاز تزریق شده کافی نبوده و برای حفظ سرعت تولید نفت حجم گاز مذکور باید دوبرابر شود.

در این میان مقامات ایران با آگاهی از شرایط موجود قصد دارند با جلب نظر شرکت‌های انرژی غربی، گازهای شعله‌ور خود را به LNG تبدیل و به بازارهای گاز منطقه صادر کنند. در این رابطه اخیرا رسانه‌های ایران اعلام کردند که این کشور در حال مذاکره با شرکت اسپانیایی رپسول و یک شرکت کوچک فرانسوی است تا گازهای شعله‌ور خود در میدان گازی فروزان و سایر میادین گازی را به گاز LNG تبدیل و به بازارهای گازی اروپا عرضه کند.
ایران همچنین قراردادهایی را نیز با شرکت‌های رویال داچ شل، توتال، رپسول و لیند آلمان به منظور ساخت نیروگاه تولید گاز LNG به امضا رسانده است. لازم به ذکر است که این قراردادها تاکنون و به دلیل تحریم‌های اعمال شده بر ایران به دلیل برنامه هسته‌ای این کشور محقق نشده است.

تلاش‌های ایران برای صادرات گاز طبیعی مایع در حالی صورت می‌پذیرد که به پیش‌بینی کارشناسان بازارهای گاز LNG در آینده دچار گاز مازاد خواهد شد و به این منظور مقامات ایران در حال بررسی همه گزینه‌های خود از جمله صادرات گاز از طریق خط لوله به اروپا هستند.

استفان اورارک، تحلیلگر دیگر موسسه وود مکنزی در ارتباط با صادرات گاز LNG ایران به اروپا می‌گوید: «در میان‌مدت شاهد وجود گاز مازاد در بازارهای جهانی خواهیم بود. با افتتاح پروژه‌های LNG در استرالیا و آمریکا و ورود محموله‌های LNG تولید شده در این نیروگاه‌ها بازار دچار افزایش تولید و عرضه گاز مازاد برنیاز خواهد شد، در این شرایط ورود گاز طبیعی مایع ایران به بازارهای جهانی تنها در درازمدت می‌تواند قابل تصور باشد.»

منبع: مجله گاز طبیعی اروپا

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/CrNIxHwK
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه