جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران اعلام کرد

صادرات میگو و ماهی، سرفصل جدید تجارت با روسیه

8 سال پیش ( 1394/11/13 )
پدیدآورنده : فرصت امروز  

صادرات محصولات شیلاتی به بازارهای جدید مانند روسیه موضوع تازه‌ای نیست اما آغاز خوبی برای رشد تولید و ایجاد ارزش افزوده بیشتر است. علی‌اکبر خدایی، مدیر مزرعه پرورش میگوی پرشین پران و دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان، در گفت‌و‌گو با «فرصت امروز»، آغاز صادرات محصولات شیلاتی به روسیه را فرصت بسیار خوبی برای تولیدکنندگان این بخش می‌داند و می‌گوید: آبزیان نخستین محموله صادراتی به روسیه هستند که جلوتر از لبنیات و طیور روانه این کشور شدند. این سرفصل جدید تجارت ایران و روسیه در زمینه محصولات کشاورزی است. متن کامل این گفت‌و‌گو در پی می‌آید.

***

شرکت‌های فرآوری آبزیان توانستند مجوز صادرات به روسیه را دریافت کنند. با توجه به نیاز 15‌هزار تنی این کشور به محصولات شیلاتی، آیا توان تولید و تامین این میزان محصول در کشور وجود دارد؟ 

بازار روسیه فرصت مناسبی است برای آبزی‌پروری ما که از ظرفیت و توان بالایی در تولید برخوردار است. به دست آوردن این مجوز که با استانداردهای سختی همراه بود، یکی از نقاط قوت صنایع شیلاتی و آبزی‌پروری کشور است و نشان می‌دهد تولیدکنندگان ما در شرایط دشوار هم محصولات با‌کیفیت و قابل رقابت در بازارهای جهانی تولید می‌کنند. ظرفیت تولید ما بالاست به شرط اینکه حمایت‌ها نیز به‌خوبی انجام شود و این بازار جدید، تداوم یابد.

5754584585485845846894835753785845

محدودیتی برای شرکت‌های صادرکننده یا تولیدکنندگان آبزیان وجود دارد؟

در حال حاضر 19 شرکت فرآوری محصولات شیلاتی موفق به کسب مجوز صادراتی شده‌اند اما هیچ محدودیتی برای صادرات به شرط اینکه استانداردهای تعیین شده از سوی دامپزشکی روسیه رعایت شود، وجود ندارد. شرکت‌های دیگر هم می‌توانند با همکاری این 19 شرکت، محصولات خود را روانه بازارهای روسیه کنند.

وضعیت کلی تولید آبزیان در سال جاری چگونه است؟

در تولید میگو امسال نسبت به سال پیش حدود 7‌درصد افزایش تولید داشته‌ایم اما در ماهی قزل‌آلا به دلیل شیوع بیماری لکه سفید، نزدیک به 6‌هزار تن کاهش تولید داشته‌ایم. این موضوع روی صادرات هم تاثیر گذاشته است. تلاش سازمان شیلات و تولیدکنندگان بر این است که در فضای مناسب اقتصادی پس از تحریم‌ها تولید افزایش یابد و ظرفیت‌های خالی واحدهای تولیدی پر شود. رکود حاکم بر اقتصاد، واحدهای تولیدی را با کمبود نقدینگی و خالی ماندن 50‌درصدی ظرفیت مواجه کرده اما با افزایش تقاضا، تولید نیز افزایش خواهد داشت.

آیا تقاضایی برای سرمایه‌گذاری مشترک روس‌ها در بخش شیلات و آبزی‌پروری وجود دارد؟

تاکنون پیشنهادی در این زمینه نداشته‌ایم و روس‌ها علاقه چندانی به سرمایه‌گذاری ندارند. به‌هر‌روی سرمایه‌گذاران داخلی باید از این فرصت استفاده کنند و با کمک بانک‌ها در این بخش سرمایه‌گذاری کنند. حالا که تقاضای صادرات وجود دارد، با افزایش تولید، نقدینگی و سرمایه‌گذاری‌ها هم بیشتر خواهد شد. صادرات به روسیه شروع کار است و باید آن را ادامه دهیم.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/XDP4T17b
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه