صادرات خاویار به اروپا و روسیه هرچند اندک اما در آستانه کریسمس از سر گرفته خواهد شد. مدیرعامل صندوق توسعه صادرات آبزیان کشور با اعلام این خبر به «فرصت امروز»، درباره چگونگی وضعیت خاویار کشور گفت: خاویار در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد و ما باید بهزودی و با شروع صادرات آن به این وضعیت تحرکی بدهیم. به گفته بهروز کاکاوند در حال حاضر 120 کیلو خاویار و 100 تن گوشت ماهی خاویاری آن موجود است و با برنامهریزی که انجام شده در ماههای آینده صادر خواهد شد. در حال حاضر به دلیل ممنوعیت صید ماهی خاویاری در دریای خزر این محصول به روش پرورشی تولید میشود و خاویار دریایی عملا وجود ندارد، اما این ممنوعیت صید نتوانسته مانع از قاچاق آن شود. به گفته کاکاوند، نمیتوان آمار درستی از حجم قاچاق خاویار به دست آورد و این کار غیرقانونی نتیجه مطلوبی هم برای قاچاقچیان آن ندارد. مدیرعامل صندوق توسعه صادرات آبزیان کشور در اینباره توضیح میدهد: در قاچاق مقدار زیادی از این محصول هدر میرود. از سویی دیگر خاویارش فرآوری نمیشود و در نهایت باید در داخل به مصرف برسد و به ناچار به قیمت پایین به فروش میرسد، چرا که مصرفکننده داخلی ندارد.
به گفته وی، در حال حاضر با وجود بهبود یافتن، تولید پرورشی خاویار و طرح برنامههایی برای صادرات آن، اما جایی از کار همچنان ایراد دارد. بهروز کاکاوند میگوید: ایران به خاطر تحریمها به هر حال بازارهایش را از دست داد. آمریکا و برخی کشورهای اروپایی مشتریان سنتی ما بودند که دوباره بابد آنها را احیا کنیم اما در کنار آنها و همزمان باید به دنبال بازارهای جدید باشیم و چیزی که ما کم داریم، تبلیغات و بازاریابی در این کشورهاست. کاکاوند ادامه میدهد: در دوران غیبت ما در زمان تحریمها، بازارهای جهانی تغییر کرده است، اگرچه برخی محصولات ایران بههرحال منحصر به فرد و همچنان در دنیا شناخته شده و پرطرفدار است، اما بازارهای بینالمللی منتظر ما نمیمانند. ما باید خودمان را از نو در بازارهای جهانی معرفی کنیم.
مدیرعامل صندوق توسعه صادرات آبزبان کشور، حجم موجودی خاویار برای صادرات را اندک، اما آن را برای اعلام حضور دوباره در بازارهای بینالمللی اثرگذار میداند و میگوید: بهترین کار برای ورود مجدد ایران در اقتصاد و تجارت با دیگر کشورها، حضور در نمایشگاههای بینالمللی است که به نظر من از آنجایی که بسیار هزینهبر است، کمک و توجه دولت را میطلبد. به گفته وی، دولت باید در کنار بخشخصوصی و کمکحال آنها باشد تا بتوانند به بازارهای جدید وارد شوند.بهروز کاکاوند میگوید: در بسیاری از کشورها بخشخصوصی را مستقل و توانمند نمیدانند و اقتصاد ایران را با دولت میشناسند. دولت با همراه کردن هیاتهای تجاری - اقتصادی در سفر به کشورها، به این هیاتها اعتبار میبخشد و این کار در واقع به بخش خصوصی برای حضور در بازارهای جهانی اعتبار میبخشد.
این فعال صنعت آبزیان که بر حضور ایران در نمایشگاههای بینالمللی تأکید دارد، ادامه میدهد: بهزودی تولید ما افزایش قابل توجهی خواهد داشت و باید خاویار ایران به نام ایران عرضه شود. نباید واسطههای چینی و اسپانیایی همچنان با خاویار ایران مانور دهند. آنها هماکنون از برند ما حداکثر استفاده را میکنند. ما باید محصول خودمان را مستقیم به بازارهای جهانی وارد کنیم و به غیبت چند ساله در این بازارها پایان دهیم. ما باید بازارهایمان را پیدا کنیم و از هیچ بازاری چشم پوشی نکنیم.
به گزارش «فرصت امروز» و براساس گزارش ایرنا به نقل از نیویورک پست قانون منع موقت خریدوفروش خاویار وحشی به دلیل ترس از انقراض ماهی خاویار در سال 2001 به اجرا درآمد. اکنون با توجه به اینکه پنج کشور واقع در حاشیه دریای خزر با هدف جایگزین شدن ذخایر وحشی ماهی خاویار با تمدید ممنوعیت ماهیگیری تجاری موافقت کردهاند، صادرات ماهی خاویار توسط این کشورها در آستانه سهمیهبندی است. در ایران مزارع پرورش ماهی خاویاری چند سالی است آغاز شده و گفته میشود تولید این محصول در آیندهای نزدیک به حجم روزهای اوجش برسد. نیوریورک پست اخیرا در گزارشی خاویار ایران را در صادرات تاثیرگذار دانسته و حجم صادرات ایران را در سال 2000، بیش از 40 تن تخم ماهی خاویار عنوان کرده است.