یکشنبه, ۳۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 21 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
در یازدهمین همایش دوسالانه بین‌المللی انرژی اعلام شد

صادرات برق و گاز به اروپا

8 سال پیش ( 1395/3/11 )
 

وزیر نیرو با بیان اینکه طرح مشخصی برای صادرات برق به اروپا وجود ندارد، گفت: در چارچوب معاهدات و همگام با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم، قابلیت صادرات مقادیر زیادی گاز و برق به کشورهای اروپایی وجود دارد.

صادرات برق و گاز به اروپا

حمید چیت‌چیان در یازدهمین همایش دوسالانه بین‌المللی انرژی که در محل پژوهشگاه نیرو برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: دبیرکل منشور انرژی (ECT) پیشنهاد کرد تا این سازمان عهده‌دار صادرات برق از ایران به کشورهای اروپایی شود. البته در حال حاضر ایران با هفت کشورکه مرز خاکی دارد، مبادله برق دارد. حتی مذاکره‌هایی برای افزایش صادرات برق به این کشورها در دستور کار است و تلاش می‌کنیم با ساخت خطوط انتقال جدید این امر محقق شود.

وزیر نیرو درباره وضعیت کنونی دریاچه ارومیه، اظهار کرد: به دلیل بارش‌های اخیر و برخی اقدامات وضعیت دریاچه بهبود یافته. البته امیدواریم با تداوم روند کنونی، شاهد احیای این دریاچه در سال‌های آتی باشیم. در حال حاضر 26 طرح برای احیای این دریاچه تصویب شده که وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست مجری این طرح‌ها هستند.

وی درباره برنامه‌های وزارت نیرو در این زمینه، تصریح کرد: در منطقه «پلدشت» در کنار رودخانه ارس یک طرح تامین آب و شبکه آبیاری و زهکشی به مساحت افزون بر 19 هزار هکتار به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین چندین پروژه اجرای سد و شبکه‌های آبیاری و زهکشی امسال در این استان افتتاح می‌شود. چیت چیان در خصوص طرح‌های کاهش مصرف آب و احیای آب‌های زیرزمینی اعلام کرد: در نظر داریم در سال‌های آینده بخش عمده‌ای از تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر باشد که نیاز به آب ندارند.

وی از ایجاد و تشکیل یک بازار منطقه‌ای پیوند آب، انرژی و محیط‌زیست خبر داد و گفت: تامین امنیت آب و انرژی به خودی خود راهکارهایی بهینه و کارآمد نیست. از این رو وزارت نیرو به‌دنبال راهکارهای علمی و فنی است. به همین دلیل تشکیل یک بازار منطقه‌ای پیوند آب، انرژی و محیط‌زیست گام موثری است. در همین زمینه ظرفیت تولید برق کشور در 10 سال آینده به میزان 47 تا 50 هزار مگاوات افزایش خواهد یافت.

وزیر نیرو همچنین از ساخت 10 هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی جدید و انتقال فناوری ساخت توربین‌های گازی کلاس F در سال جاری خبر داد و تاکید کرد: با این اقدامات راندمان نیروگاه‌ها از 47 به 58 درصد افزایش می‌یابد، در نتیجه مصرف سوخت‌های فسیلی و گازهای گلخانه‌ای کاهش خواهد یافت.

چیت‌چیان از کاهش تلفات شبکه توزیع برق از 15 به 11 درصد در کمتر از سه سال خبر داد و گفت: برای همراهی با جامعه جهانی میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را به میزان 4درصد با منابع داخلی و افزون بر آن به میزان 8درصد با کمک‌های مالی، علمی، فنی، فناوری و به‌صورت داوطلبانه در دست اقدام داریم.

وی گفت: وزارت نیرو اجرای ارکان مدیریت سبز، تلاش برای تثبیت گازهای گلخانه‌ای نیروگاه‌های حرارتی و کاهش آن و توسعه پارک‌های علم و فناوری انرژی‌های پاک را با جدیت پیگیری می‌کند.

همچنین در این همایش هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه بیش از 74 هزار مگاوات ظرفیت نصب‌شده نیروگاهی داریم و در صدد افزایش آن هستیم، ‌گفت: 35 درصد این ظرفیت مربوط به نیروگاه‌های گازی، 25 درصد سیکل ترکیبی و 14 درصد برق‌آبی است.

وی با بیان اینکه در ایجاد ظرفیت جدید نیروگاهی رتبه 14را در جهان داریم، اعلام کرد: میزان مصرف سالانه برق در کشور به 231 تراوات ساعت رسیده که تا سال 2020 به 318 تراوات ساعت افزایش خواهد یافت. همچنین ظرفیت نصب‌شده نیروگاهی نیز تا سال 2020 از 74 هزار به 100 هزار مگاوات بالغ می‌شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به اینکه تا سال 2020 میلادی تولید انرژی کشور 279 میلیارد کیلووات ساعت خواهد شد، گفت: سال گذشته مصرف گاز در نیروگاه‌ها 16درصد افزایش یافت و بیش از 80درصد سوخت مصرفی نیروگاه‌ها گاز طبیعی بود.

به گفته فلاحتیان، ایران هم‌اکنون با کشورهای پاکستان، تــــرکمنستــان، آذربـایجان، افغانستان، ارمنستان، عراق و ترکیه تبادل برق دارد و در نظر دارد از طریق کابل‌های زیردریایی شبکه برق خود را به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس متصل کند.

وی افزایش بدهی به پیمانکاران، کاهش سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی، نبود تعادل میان هزینه‌های بخش تولید و درآمد و راندمان پایین نیروگاه‌ها را از جمله چالش‌ها و مشکلات صنعت برق دانست و گفت: بالا بردن راندمان نیروگاه‌ها می‌تواند بخشی از مشکلات را کاهش دهد. البته در نظر داریم با استفاده از توان داخل توربین‌های استفاده شده در نیروگاه‌ها را به کلاس F ارتقا دهیم.

وی کاهش تلفات شبکه انتقال به کمتر از 10 درصد و بهینه‌سازی مصرف را از دیگر برنامه‌های در دست انجام این مجموعه عنوان کرد.

دراین همایش دو روزه 60 متخصص بین‌المللی از 22 کشور جهان شامل کشورهای انگلستان، آمریکا، آلمان، ترکیه، اتریش، کانادا، ژاپن، ایتالیا، بلژیک، یونان، استرالیا، چین، فنلاند، قزاقستان، نیوزیلند، اردن، پاکستان، اسپانیا، هندوستان، امارات، فنلاند و لبنان در قالب سخنران کلیدی، ارائه‌دهنده مقاله و مدعو حضور دارند.

***

اوکراین آماده مشارکت در طرح‌های ذخیره‌سازی گاز ایران است

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت از علاقه‌مندی اوکراین برای ذخیره‌سازی گاز با مشارکت بخش خصوصی در ایران خبر داد.

امیرحسین زمانی‌نیا در گفت‌وگو با شانا با بیان اینکه چهار موضوع در این دیدار بررسی شد، افزود: انتقال گاز به اوکراین با خط لوله یا به‌صورت گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی)، ذخیره‌سازی گاز، تجهیزات نفتی و تشکیل شرکت مشترک، چهار موضوع اصلی مورد مذاکره دو کشور بود.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های اوکراینی تجربه ذخیره‌سازی گاز را دارند و برای حضور در این بخش ابراز علاقه کردند، یادآور شد: آنها همچنین خواهان سرمایه‌گذاری برای ذخیره‌سازی گاز در ایران هستند.

زمانی‌نیا با بیان اینکه در این دیدار مقدمات ذخیره‌سازی گاز بررسی شد و قرار شد مذاکرات کارشناسی در این زمینه ادامه یابد، تصریح کرد: قرار شد کنسرسیومی از شرکت‌های اروپایی و بخش خصوصی ایران در زمینه ذخیره‌سازی گاز طبیعی در ایران مشارکت کنند.

معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی، محور چهارم مذاکرات را تشکیل شرکت مشترک ایرانی – اوکراینی عنوان کرد و گفت: چگونگی تشکیل شرکت مشترک میان بخش‌های خصوصی ایران و اوکراین برای انجام پروژه مشترک نیز بررسی شد.

هنادی زوبکو، معاون نخست‌وزیر اوکراین نیز اسفندماه پارسال در دیدار با بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران علاقه‌مندی کی‌یف را برای همکاری با ایران اعلام کرده بود. زنگنه در آن دیدار با بیان اینکه فعالیت صنعت نفت با شرکت‌های اوکراینی به گذشته‌های دور بازمی‌گردد که در آن شرکت‌های این کشور در صنعت گاز ایران فعالیت داشته‌اند، تصریح کرده بود: شرط فعالیت شرکت‌های اوکراینی در ایران این است که همه مراحل انجام پروژه از طریق نظام بانکی این کشور فاینانس شود، در غیر‌این صورت سطح عملیات نفتی در اندازه محدودی باقی می‌ماند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/U02sh1H8
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه