پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران روز سه شنبه پس از بازگشایی نماد بانک ملت، کاهشی شدید را تجربه کرد و با 1014 واحد افت به رقم 78 هزار و 249واحد عقب نشینی کرد. روز گذشته و در ساعت حدود 12 نماد بانک ملت بعد از حدود شش ماه بازگشایی شد. در این مدت نقدینگی سهامداران بلوکه شده بود و آنها انتظار داشتند بعد از این مدت طولانی سود خوبی نصیب آنها شود.

به این ترتیب با شوک نخستین بازگشایی نمادهای متوقف شده بانکی، بورس به کانال 78هزار واحدی سقوط کرد. همچنین بانک ملت یک تنه 3500 میلیارد تومان ارزش بازار سهام را کاهش داد. به نظر می رسد با بازگشایی نمادهای معاملاتی بانک های تجارت و صادرات در هفته آینده نیز باید منتظر ریزش عمیق تر شاخص کل بورس بود.

در این بین آنچه معامله گران بازار سهام را دچار یأس و ناامیدی در تالار شیشه ای کرده، تثبیت عدم دستیابی به سود مورد انتظار در پی بسته بودن طولانی بودن نمادهای بانکی و بازگشایی همراه با ریزش این سهم هاست؛ وضعیتی که با کاهش نرخ ارز در روزهای پایانی سال چندان برای سهامداری در بورس تهران جذاب نیست. هرچند که نوسان گیری در تالار شیشه ای همچنان در برخی تک سهم ها و شرکت های کوچک رونق دارد.

معاملات پرتقاضا در گروه ساختمانی

روز گذشته بورس تهران با معاملات درون گروهی حقوقی ها تلاش کرد تا تکیه گاهی محکم برای نماگرهای مختلف خود دست و پا کند. بر این اساس معاملات نمادهای گروه ساختمانی پرتقاضا معامله شدند. عمران و توسعه شاهد صف خرید حدود 2 میلیونی تشکیل داد. سرمایه گذاری توسعه و عمران استان كرمان نیز در 3.5درصد مثبت معامله شد. ازطرفی گروه سیمانی نیز در دامنه مثبت و پرتقاضا معامله شدند.

سیمان داراب در آستانه صف خرید بود. سیمان کردستان نیز پرتقاضا معامله شد. گروه خودرو نیز اکثرا همراه با تقاضا سبزپوش بودند. در این میان سایپا و گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو پرتقاضا بودند. در قطعه سازان نیز نماد آهنگری تراکتورسازی ایران صف خرید 4 میلیونی داشت و نمادهای مهرکام پارس و تولید محور خودرو پرتقاضا دنبال شدند.

افت 2.9 واحدی آیفکس

معاملات فرابورس ایران یک روز مانده به پایان هفته معاملاتی جاری با عرضه اولیه شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان در بازار دوم، بازگشایی نماد معاملاتی شركت های تولیدی و خدمات صنایع نسوز توكا و کی بی سی و دو توقف نماد مربوط به شرکت های مواد ویژه لیا و تولید مواد اولیه دارویی البرز بالک به پایان رسید.

معاملات روز سه شنبه 5بهمن ماه با نقل و انتقال 151 میلیون ورقه به ارزش یک هزار و 934 میلیارد ریال همراه شد که این حجم در 107 هزار و 968 دفعه رقم خورد. همچنین روز پنجم بهمن ماه، سومین عرضه اولیه به روش ثبت سفارش با عرضه 10درصد از سهام شرکت پگاه گلپایگان با نماد «غگلپا» انجام شد. به این ترتیب دیروز شاهد سیزدهمین عرضه اولیه فرابورس از ابتدای سال تاکنون بودیم.

همچنین تعداد 12 میلیون سهم این شرکت به اشخاص حقیقی و حقوقی فروخته شد که در جریان عرضه اولیه، هر سهم پگاه گلپایگان با نماد «غگلپا» 9900 ریال کشف قیمت شد. مدیر عرضه و متعهد خرید نیز شرکت کارگزاری پگاه یاوران نوین بود.

سفارش خرید برای هر سهم پگاه گلپایگان در دامنه قیمتی 9000 تا 9900 ریال قرار داشت و در جریان این عرضه به ٧٨ هزار و ٦٠ شخص حقیقی و حقوقی سهام این شرکت تخصیص یافت. باوجود اینکه ١٢ میلیون سهم این شرکت عرضه شد تقاضا برای آن حدود دو برابر بود به طوری که ٢٣ میلیون تقاضا در جریان این عرضه ثبت شد.

حداکثر سهام قابل خریداری توسط هر شخص حقیقی و حقوقی نیز 300 سهم در نظر گرفته شده بود، اما با توجه به افزایش تقاضا، بیشترین سهم تخصیص یافته به هر فرد تعداد ١٥٤ سهم بود. در میان بازارهای اول، دوم و پایه نماد «غگلپا» مربوط به شرکت پگاه گلپایگان بالاترین حجم و ارزش معاملات را به دست آورد. در این نماد که برای نخستین بار عرضه شد، 12 میلیون سهم به ارزش افزون بر 118 میلیارد ریال فروخته شد. همچنین در مجموع این سه بازار 95 میلیون سهم به ارزش 416 میلیارد ریال نقل و انتقال یافت.

نمادهای «حسیر» و «غدیس» روز گذشته در حالی به عنوان پربیننده ترین نمادهای معاملاتی شناخته شدند که به ترتیب نماد «غفارس» و «بساما»، بالاترین رشد و کاهش قیمتی را تجربه کردند. همچنین شاخص کل فرابورس ایران پس از رشد یک روزه به افت 2.9 واحدی و تنزل آیفکس در ارتفاع 837 واحدی تن داد. نماد «مارون» در حالی بیشترین تاثیر منفی بر شاخص را از خود به جا گذاشت که نمادهای «شاوان» و «شراز» در نتیجه معاملات مثبت خود مانع از افت بیشتر آیفکس شدند.

ارتباط با نویسنده: sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/cKZJp1sX
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه