به سختی میتوان شرکتی با معروفیت شرکت یاهو در زمینه فناوری پیدا کرد. جای تعجب نیست اگر بگوییم شرکت یاهو از جمله معدود شرکتهای فناوری است که در طول دو دهه گذشته از نزدیک مورد توجه و ارزیابی مردم، مسئولان و رسانهها بوده است. با اینحال کن گلدمن که در چهار سال گذشته ریاست بخش مالی شرکت یاهو را بر عهده داشته است، خیلی در این مورد هیجانزده به نظر نمیرسد، بلکه وی از توجه زیاد مطبوعات به شرکت یاهو متعجب هم هست.
گلدمن میگوید این حجم توجه از سوی رسانهها با در نظر گرفتن اندازه و موقعیت شرکت یاهو بیش از حد تصور است. «من دقیقا متوجه نمیشوم چرا شرکت ما برای روزنامههای نیویورک اینقدر هیجانانگیز و مورد توجه است.»
اگر سایز نسبتا کوچک شرکت یاهو را با شرکتهای بزرگی چون گوگل و اپل مقایسه کنیم، متوجه میشویم تعجب گلدمن در مورد جذب توجه غیرقابل پیشبینی و بیسابقه شرکت یاهو، بیراه هم نیست. ارزش شرکتهای گوگل و اپل هر کدام چیزی بیش از شش برابر شرکت یاهو است.
چیز دیگری که سبب ناراحتی و تعجب رئیس مالی شرکت یاهو شده آن است که اخبار مربوط به این شرکت معمولاً نادرست است. گلدمن میگوید: «حجم زیاد اخبار مربوط به شرکت یاهو و نادرست بودن قسمت اعظم این اخبار برای من بسیار عجیب است.» با اینحال با نگاهی دقیقتر به شرکت یاهو، سابقه این شرکت و شرایط فعلی آن، میتوان تصور کرد چرا هر حرکت شرکت یاهو، توجه مردم و مطبوعات را به خود جلب میکند.
برند یاهو
یاهو از قدیمیترین شرکتهای فناوری شبکه است. تقریباً غیرقابل باور است که بتوانیم کسی را پیدا کنیم که در صنعت تکنولوژی مشغول به کار باشد و پایش به شرکت یاهو باز نشده باشد یا سر و کارش به این شرکت نیفتاده باشد. این موضوع به احتمال زیاد از دلایلی است که یاهو مورد توجه همگان است.
یاهو یکی از سه شرکتی است که بیش از یک میلیارد بازدیدکننده دارد. دوشرکت دیگر شرکتهای گوگل و فیسبوک هستند اما با وجود داشتن اسم قوی و تعداد زیاد کاربران، مدیران این شرکت درسعی و تلاش هستند تا سرمایهگذاران را متقاعد کنند که شرکت یاهو از آیندهای روشن برخوردار است. شرکت یاهو از لحاظ درآمد در حالت رکود قرار دارد و ارزش سهام این شرکت در ماههای گذشته با کاهش روبهرو بوده است.
کاهش درآمد یاهو در سه ماهه سوم سال 2015، این شرکت را به عقد قرارداد همکاری جدید با گوگل مجبور کرد. گزارش منتشر شده توسط یاهو نشان میدهد درآمد این شرکت در مقایسه با سه ماهه سوم سال 2014 هشت درصد کاهش یافته و به یک میلیارد دلار رسیده است.
سالها جنجال
شاید شرکت یاهو بیش از هر شرکت فناوری دیگری در طول سالهای گذشته درگیر جنجالهای مختلف بوده است. از ناتوانایی و ناکارآمدی مدیریتی گرفته تا فرصتهای از دست رفته، موجب شده شرکت یاهو همواره تیتر بسیاری از اخبار باشد و توجه خوانندگان را به خود جلب کند.
* منبع: بیزینس اینسایدر