دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

از مشخصه‌‌های اصلی بورس ایران برخورداری آن از انواع هیجانات مثبت و منفی است‌. یکی از موضوعاتی که می‌‌تواند با ایجاد هیجانات مثبت و منفی درباره یک سهم، معمولا برای چند روزی در روند حرکتی سهم نقش بسزایی ایفا کند، خبرهایی مبنی بر ارائه گزارش‌های افزایش یا کاهش در میزان سودآوری یک شرکت است. اما لزوما نوع و میزان چنین تعدیل‌‌هایی به خودی خود در ایجاد و هدایت موج مثبت یا منفی روی قیمت یک سهم نقش تعیین‌‌کننده‌‌ای ایفا نمی‌‌کند بلکه مهم‌تر از آن شیوه خبررسانی و زمان انتشار چنین خبرهایی است. بسیار مشاهده شده که شرکتی گزارش منفی خود را در زمان مناسبی که جو کلی بازار یا گروه مربوط مثبت است به بازار ارائه کرده و همین امر سبب شده که این گزارش منفی کمتر در نظر بازار آید‌.

هم‌‌چنین گاهی اوقات ارائه گزارشی از تعدیل مثبت یک سهم در زمان نامناسب نمی‌‌تواند موج مورد انتظار را برای حرکت صعودی قیمت سهم به‌وجود آورد‌. البته شایان ذکر است برای بازاری که از کارایی اطلاعاتی بالایی برخوردار باشد نمی‌‌توان صحبت از زمان مناسب برای ارائه گزارش به میان آورد، چرا که خبر‌‌های پیرامون سهم به محض وقوع برای بازار اطلاع‌‌رسانی می‌‌شود اما اگر واقعیات فعلی بازار امروز و کارایی پایین اطلاعاتی در بازار را بپذیریم تاثیرگذاری زمان انتشار گزارشات تعدیلی سهم نیز می‌‌تواند به‌عنوان فاکتور مهمی در شیوه اطلاع‌‌رسانی گزارش‌های شرکت‌‌ها به شمار آید‌. 

یکی از نمونه‌‌های ارائه گزارشی از تعدیل مثبت در زمان نامناسب ارائه گزارش شرکت تولید مواد اولیه و الیاف مصنوعی (شمواد) در لحظات پایانی آخرین روز بازار در سال 93 یعنی در 27 اسفند ماه بود‌. این شرکت در گزارش خود اعلام کرده که نسبت به فروش یک باب ساختمان تجاری- مسکونی واقع در شهر پیربکران اصفهان اقدام کرده است‌. این شرکت در گزارش دیگر خود اذعان داشته که تاثیر فروش این ملک بر سودآوری شرکت مبلغ 77‌ریال به ازای هر سهم برآورد شده است‌. با توجه به آخرین گزارش اعلامی شرکت مبنی بر پیش‌‌بینی سود و زیان عملکرد شرکت برای سال مالی منتهی به شهریور 1394، این شرکت از احتمال سودآوری 275 ریالی به ازای هر سهم در پایان سال مالی خود خبر داده بود‌.

با این اوصاف و در صورت ثبات در سایر مفروضات، این شرکت بابت فروش ساختمان خود با تعدیل مثبت 28 درصدی در سودآوری سال مالی 94 مواجه خواهد بود‌. اما انتشار این خبر چندان مورد استقبال بازار قرار نگرفت‌. شاید وقفه چند روزه در معاملات به خاطر تعطیلات نوروزی مانعی برای حرکت موج هیجانی مثبت برای این سهم بود‌. این سهم عیدی خود را خیلی بدموقع به بازار اهدا کرد و همین امر هم سبب شد بازار این عیدی را خیلی زود فراموش کند‌.

* تحلیلگر بازار سرمایه

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/8YX52scM
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه