پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

بورس تهران در آغاز فصل زمستان رشد شاخص های بورسی را شاهد بود تا امیدی بر زمستانی پررونق در تالار حافظ باشد. به نظر می رسد با پایان فصل پاییز، به زودی باید منتظر انتشار گزارش های حسابرسی نشده شرکت ها بابت عملکرد سه ماهه سوم باشیم که این گزارش ها می تواند دید بهتری را برای زمان باقی مانده تا پایان سال به سرمایه گذاران ارائه کند.

هر چند روند هفته آتی دلار نیز در حرکت بعدی بازار سهام به ویژه در ماه جدید بسیار نقش خواهد داشت و در مقابل گروه های صادراتی مثل پتروشیمی ها، در صورت تداوم روند مثبت در بهای ارز، واردکنندگان همچون گروه خودرو و قطعات با افزایش هزینه خرید مواد اولیه و قطعات مورد نیاز و کاهش حاشیه سود خود روبه رو خواهند شد که این امر می تواند بر روند معاملات سهام آنها نیز سایه افکند.

از سوی دیگر با اصلاح مجدد و افزایش نرخ برخی از کامودیتی ها که شامل بسیاری از مواد معدنی و فلزی نظیر سنگ آهن، شمش، فولاد، سرب و روی و. . . می شود، شاهد بازگشت اقبال و توجه فعالان بازار سهام به گروه معدنی هستیم. در عین حال باید توجه داشت در صورت بازگشایی نمادهای بانکی و در صورت رعایت و اعمال استاندارد IFRS در صورت های مالی و بودجه سال جاری نماد بانکی – خطر ریزش شاخص کل دور از انتظار نخواهد بود.

حاکمیت روند منفی در سومین ماه از فصل پاییز

سومین ماه از فصل پاییز همچون ماه های قبل از آن با حاکمیت روند منفی برکلیت بازار سهام و رخوت و سکون سپری شد تا در این ماه نیز عایدی چندانی نصیب سهامداران نشود. معاملات آذر ماه سال جاری با توقف نماد معاملاتی تعداد زیادی از شرکت ها همراه شد؛ موضوعی که به دلیل عدم مشخص بودن دلایل توقف نمادها آن هم به صورت طولانی مدت سبب شکایت و رنجیدگی اهالی بازار سهام شد.

از همین رو در برخی از روزهای معاملاتی این ماه حجم و ارزش معاملات بازار سهام با افت همراه شد. علاوه بر این، در ماهی که گذشت شاهد افزایش اقبال سهامداران به گروه روی متأثر از رشد قیمت جهانی فلزات اساسی همچون سرب و روی بودیم.

در کنار آن رشد بهای جهانی نفت و افزایش قیمت ارز به همراه روند صعودی قیمت جهانی محصولات پتروشیمی سبب شد طی دوره ای شرکت های مرتبط با روند قیمت های جهانی همچون پتروشیمی و پالایشی بخشی از تقاضای خرید را به سمت خود جذب کنند. شاخص کل بورس طی معاملات آذر ماه امسال با رشد حدود 400 واحدی خود را به ابتدای محدوده 80 هزار واحدی رساند و در این مدت بورس بازدهی منفی 1.8 درصدی را محقق ساخت.

در خصوص صنایع مختلف فعال در بازار سهام نیز صنعت محصولات چرمی به واسطه رشد قیمتی حدود 8 درصدی تک سهم آن یعنی «وملی» به عنوان پر بازده ترین گروه معرفی شد و در کنار آن صنعت استخراج نفت و گاز به جز اکتشاف با تحقق بازدهی مثبت 6درصدی و نیز گروه کاشی و سرامیک با کسب بازدهی مثبت 5 درصدی به ترتیب در ردیف های دوم و سوم جدول رده بندی گروه ها از نظر کسب بازدهی مثبت قرار گرفتند. به این ترتیب می توان گفت گروه های کوچک بورسی و تک نمادها در غیاب بزرگان بازار سهام مورد توجه قرار گرفتند.  

بازدهی 4 درصدی شاخص کل فرابورس در آذرماه

بازار فرابورس ایران آخرین ماه از فصل پاییز را با عملکرد رو به رشد نماگرهای خود و بازدهی 4 درصدی شاخص کل پشت سر گذاشت. طی آذرماه بالغ بر 5 هزار و 947 میلیون ورقه در 325 هزار دفعه در بازارها مورد مبادله قرار گرفت که ارزش آن 36 هزار و 163 میلیارد ریال بود.

این ارقام در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشد بیش از 100 درصدی حجم، 3 درصدی تعداد دفعات معاملات و 67 درصدی ارزش آن حکایت می کند. در مجموع ماه گذشته در 19 روز معاملاتی به طور متوسط روزانه 298 میلیون ورقه به ارزش یک هزار و 813 میلیارد ریال در بازارهای فرابورس مورد مبادله قرار گرفت. شاخص فرابورس نیز ماه گذشته بازدهی 4 درصدی را در کارنامه عملکردی خود به ثبت رساند و با رشد 35واحدی همراه شد.

در این میان ارزش بازار در آخرین روز معاملاتی آذر به بیش از یک هزار میلیارد ریال رسید که افزایش حدود 4 درصدی را نسبت به روز انتهای ماه پیشین تجربه کرد. در مجموع بازارهای اول، دوم و پایه فرابورس ماه گذشته بالغ بر 5 هزار و 842 میلیون سهم به ارزش 13 هزار و 845 میلیارد ریال معامله شد که بیشترین حجم و ارزش معاملاتی به بازار دوم اختصاص داشت. در بازار ابزارهای نوین مالی نیز سرمایه گذاران شاهد دادوستد 105 میلیون ورقه به ارزش 22 هزار و 317 میلیارد ریال بودند.

این ارقام در مقایسه با آذرماه سال 94 با رشد 40 درصدی ارزش و افت 46 درصدی حجم معاملات همراه بود. بررسی نقل و انتقالات ابزارهای مالی نیز نشان می دهد اوراق بدهی با معامله 22 میلیون ورقه به ارزش 20 هزار و 655 میلیارد ریال، بهترین عملکرد را در مقایسه با صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله و اوراق گواهی تسهیلات مسکن داشت.

ارتباط با نویسنده: sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/CWpfjD35
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه