رامکخودرو و کرمانخودرو، دو خودروساز داخلی که نمایندگی خودروسازان کرهای و چینی را برعهده دارند، بهتازگی اقدام به استفاده از شعارهای تبلیغاتی کردهاند که در ادامه به آنها نگاهی خواهیم داشت.
رامکخودرو
یکی از خودروسازان فاقد برند که به تازگی در فعالیتهای خود، از یک شعار تبلیغاتی خاص استفاده میکند، شرکت رامکخودرو است. اینطور به نظر میرسد که گروه صنعتی رامکخودرو بعد از معرفی و فروش موفق خودرو نیواکتیون از شرکت سانگیانگ کرهجنوبی در کمپین تبلیغاتی «هزار راه نرفته» که سال گذشته انجام شد این بار به دنبال فروش خودروی کوراندو از همان خودروساز است البته با پوششی گستردهتر و همراه با تبلیغات تلویزیونی.
شعار تبلیغاتی این شرکت درواقع بهنوعی با خودروهای مورد تبلیغ (مدلهای اسیووی یا شاسیبلند) همخوانی دارد. درواقع مشخصه این خودروها توانایی حرکت در جادههای سنگلاخی است. مسیری که توسط خودروهای سدان (یا مسافری) قابل پیمایش نیست. صرفنظر از اینکه عبارت مذکور عنوان برنامهای تلویزیونی و کتابی با همین عنوان است، اما صنعت ادبی جادوی مجاورت را در خود دارد.
این صنعت درواقع مفهومی در ادبیات فارسی است که براساس آن یک حرف خاص در عبارت یا جملهای تکرار شده و موجب زیبایی کلامی آن میشود. در عبارت «هزار راه نرفته» نیز حرف «ر» چند بار تکرار شده و علاوه بر القای حسی خاص، ضریب به خاطرسپاری این عبارت را افزایش میدهد.
بهعلاوه این شعار نیز مانند شعار تبلیغاتی ایرانخودرو، دارای کلمه راه است و مسیر و جاده را فرایاد میآورد. با وجودی که این شعار خوب به دل مینشیند، اما شواهد نشان میدهد که در برنامههای بلندمدت و کوتاهمدت رامکخودرو و همچنین شیوه تبلیغاتی این شرکت برای ارتقای برند یا معرفی محصولاتش نسبت به دورههای پیشین تغییر محسوسی ایجاد نشده است.
کرمانخودرو
کرمانموتور نیز از جمله خودروسازانی است که محصولی با برند خود را تولید نکرده و صرفا به مونتاژ محصولات برندهای خارجی میپردازد. این شرکت پس از تاسیس در اوایل دهه 70 شمسی، فعالیت خود را با همکاری شرکت دوو کرهجنوبی آغاز کرد. در این دهه کرمانخودرو فروش خوبی داشت، با اینحال هیچیک از محصولاتی که روانه بازار کرد، شعار تبلیغاتی نداشتند. با افزایش فشار تحریمهای خارجی علیه صنعت خودرو و قطع همکاری با دوو، رفتهرفته مسیر این شرکت در سرمایهگذاری و همکاری خارجی نیز تغییر کرد.
تاسیس شرکتهای زیرمجموعه راینخودرو، بمخودرو و مدیرانخودرو، نتیجه این تغییر سیاست بود. در میان شرکای خارجیای که کرمانخودرو برای همکاری در دستور کار داشت، مذاکره با شرکت لیفان به ثمر نشست و درنهایت محصولات این شرکت چینی توسط کرمانخودرو وارد بازار ایران شدند. در رویکرد جدید کرمانخودرو البته مدلهای جدید صاحب یک شعار تبلیغاتی بودند؛ راهی جدید، همراهی جدید.
به نظر میرسد که شرکت کرمانخودرو در این شعار تلاش دارد تا به رویکرد جدید خود تاکید کند. تکرار کلمه «جدید» در این شعار بهنوعی اشاره به همین رویکرد داشته و درعینحال بیانگر ورود محصولاتی متفاوت به بازار است. همچنین کرمانخودرو در شعار محصولات جدید خود، از صنعت ادبی جادوی مجاورت بهره برده و کلمه «راه» را نیز تکرار کرده است.
ضمن اینکه دو کلمه «راهی» و «همراهی» با هم همقافیه بوده و شعار تبلیغاتی مذکور را واجد یک وزن شعرگونه کردهاند.
از سوی دیگر استفاده از مفهوم همراهی در این شعار بهنوعی به مفهوم صمیمیت و نزدیکی با مخاطب اشاره دارد. همچنین استفاده از کلمه راه درواقع نوعی حرکت در مسیری است که ایرانخودرو با شعار تبلیغاتی خود در آن پاگذاشته است.