چارلـــــــــــــــــــز لوییـــــس هــــوس (Charles-LouisHavas)، در سال 1835 نخستین بنگاه خبری جهان را در پاریس بنا کرد. این آژانس که نام فامیلی مالک خود را یدک میکشید، در حقیقت بنیان معروفترین و قدیمیترین آژانس خبری جهان فرانس پرس (AgenceFrance-Presse) نیز هست. آقای چارلز لوییس هوس، شاعر و مترجم فعال فرانسوی (1783-1858) در کنار ارائه خدمات خبری در هوس، پیشرو در زمینه تبلیغات نیز بهحساب میآید.
ادامه کار خبری در قالب جدید، یعنی فرانس پرس (AFP)، نه تنها مانع کار وی در تبلیغات نشد، بلکه باعث رشد و پیشرفت شرکت تبلیغاتی هوس بهعنوان یکی از قدیمیترین مجموعههای تبلیغاتی جهان شد. این درخشش تا به آنجا ادامه یافت که بهرغم فراز و فرودهای زیاد و پیوستن و جدا شدن از شرکای مختلف، این مجموعه هماکنون بهعنوان یک شرکت مستقل تبلیغاتی و بازاریابی به فعالیت خود ادامه میدهد.
شاید باید عمدهترین وجه تمایز شرکت تبلیغاتی هوس با سایر بزرگان این رشته را توجه به مدیریت و برنامهریزی رسانههای تبلیغاتی دانست. در واقع این مجموعه علاوه بر ارائه راهکارهای تبلیغاتی و بازاریابی و ساخت و تولید محتوای خلاقانه، در حوزه رسانه و تبلیغات در ورزش نیز دست اندرکار است. شاید علاوه براین وجه تمایز، نکته قابل توجه دیگری که میتوان به آن اشاره کرده راهاندازی مرکز جذب نخبگان و مطالعه و تحقیق و ارائه راهکار در زمینه برندسازی است. هرچند هوس با قدرت و قوت شرکت طراز اول «یانگ و روبیکام» به موضوع برند نپرداخته است اما باز هم فعالیتهای این شرکت در این حوزه قابل توجه است.
گروه رسانههای هوس (Havas Media Group)
از این گروه از شرکتهای تابعه خود برای ارائه خدمات رسانه بهره میبرد. Havas Media، Arena Media، Havas Sports & Entertainment و Forward Media شرکتهایی هستند که به مشتریان خدمات رسانهای سنتی مثل تبلیغات در رادیو، تلویزیون و تبلیغات چاپی و نمایشی ارائه میدهند و همگام با پیشرفت در بستر نت، خدمات رسانهای در فضای وب و شبکههای اجتماعی از دیگر خدمات این گروه است. ارائه خدمات تبلیغاتی مختلف حول مقوله جذاب ورزش نیز از دیگر خدمات گروه رسانههای هوس است.
برندسازی در هوس
این شرکت با تعریف یک عبارت و بسط و گسترش آن سعی در یاری رساندن به برندهای مختلف در زمینه افزایش کارایی سنجههای بازاریابی و ارائه تصویر بهتر و قابل قبولتر در ذهن مشتریان دارد. این شرکت ادعا میکند برندهای با معنی (Meaningful Brands) – تعریفی که این شرکت برای ارزیابیهای خود ارائه کرده است- 100درصد از سایر برندها در سنجههای بازاریابی بهتر عمل میکنند.
همچنین 46درصد بیشتر از سایر برندها از بودجه خرید مشتریان سهم میبرند. این نسبت در زمینه میزان سود سالانه سهام حدود 133درصد است. مطالعات شرکت هوس در زمینه برند و برندسازی در 34 کشور در 12 صنعت مختلف و روی حدود 1000 برند انجام شده است. در میان مشتریان این شرکت در حوزه برندسازی میتوان به بیبیسی، کوکاکولا، سیتروئن، دیزنی، فیسبوک، جیام، ایکهآ، مکدونالد، نستله و والمارت اشاره کرد.
تبلیغ منتخب
موضوع تبلیغ این هفته مبارزه با عادت مصرف دخانیات و سفارشدهنده این تبلیغ انجمن مبارزه با سرطان کشور فنلاند است. شرکت هوس از اشارههای مستقیم رایج در تبلیغات اینچنینی پرهیز کرده است و یک تبلیغ بیکلام را با روایت بازیهای ساده یک کودک در این زمینه ارائه کرده است. شیوه ساخت این تبلیغ به ما میآموزد، خلاقیت، پیچیده ساختن مطالب نیست بلکه از بین بردن پیچیدگیها و بیان پیام به تاثیرگذارترین روش است. (برای تماشای تبلیغ میتواند از کد درج شده در این ستون استفاده کنید.)
* ارتباط با کارشناس: www.Alijah.ir