پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
صنعتگران و هنرمندان صنایع‌دستی از نمایشگاه سالانه کامیاب می‌شوند؟

شرایط سخت‌ تر از سال‌های قبل است

8 سال پیش ( 1395/2/20 )
پدیدآورنده : مینو گله  

نمایشگاه ملی صنایع‌دستی که در سال‌های گذشته روز بیستم خرداد مصادف با روز ملی صنایع‌دستی کلید می‌خورد، امسال پیش از ماه مبارک رمضان و در روزهای پنجم تا دهم خردادماه برگزار خواهد شد. اما این تنها تغییر در این رویداد مهم نیست. به گفته مدیرکل دفترصادرات معاونت صنایع‌دستی کشور، هنرمندان شرکت‌کننده در این نمایشگاه ملی تسهیلات کم بهره می‌گیرند و ارزش این تسهیلات تا 5 میلیون تومان اعلام شده است. تغییرات نمایشگاه بیست و ششم فقط به این موارد ختم نمی‌شود.

شرایط سخت‌تر از سال‌های قبل است

هنرمندان این حوزه از جزییات بیشتری خبر می‌دهند. ناهید خالو احمدی، هنرمند و متخصص پارچه دستباف معتقد است که شرایط شرکت در نمایشگاه‌های قبل بهتر بود. او جایگزین کردن اجاره‌غرفه را به جای ارائه رایگان غرفه‌ها که در سال‌های گذشته رایج بود، یکی از تغییرات نمایشگاه امسال وآن را مشکلی برای ورود بسیاری از صنعتکاران می‌داند. به گفته او، غرفه‌های کوچک‌تر که 6 متری هستند معمولا خیلی سریع اجاره می‌شوند و اجاره غرفه‌های 12 و 18 متری با متری 150هزار تومان برای هنرمندان سخت است. این کارشناس امسال جنبه تجاری را در نمایشگاه غالب می‌داند. خالو احمدی از تغییر دیگری نیز حرف می‌زند.

او به «فرصت‌امروز» می‌گوید: در سال‌های قبل در بخش دولتی که هیچ هزینه‌ای نداشت و رایگان بود، حضور کارگاه‌های زنده اجباری بود و این کار در جذب مخاطب و فروش تولیدات خیلی موثر بود. به گفته این کارشناس از آنجا که هنرمندان در نمایشگاه امسال تمامی هزینه‌ها را متحمل می‌شوند و وجود کارگاه زنده اجباری نیست و به نظر می‌رسد این شرایط هنرمند را به همراه داشتن کارگاه زنده در نمایشگاه ترغیب نمی‌کند. به گفته این صنعتگر حمایت کامل دولت از هنرمندان و شرکت‌کنندگان در نمایشگاه، در سال‌های گذشته، حضور بسیاری از هنرمندان صنایع‌دستی را امکان‌پذیر می‌کرد، اما شرایط نمایشگاه امسال بار مالی زیادی برای صنعتکاران دارد و کار را برای هنرمندان شهرستانی سخت‌تر می‌کند.

موضوع دیگری که خالو احمدی مطرح می‌کند زمان برگزاری نمایشگاه است. او می‌گوید: 20خرداد به‌عنوان روز ملی صنایع‌دستی و زمان شروع نمایشگاه در ذهنیت همه ثبت شده و به نظر برای این برگزاری زودهنگام باید اطلاع‌رسانی و تبلیغات قابل توجهی انجام شود، این احتمال وجود دارد که اگر اطلاع‌رسانی و تبلیغات کافی نباشد عده‌ای این ماجرا را از دست بدهند.

خالو احمدی می‌گوید: همه این مشکلات را بگذارید کنار این مسئله که دربرخی شهرستان‌ها به دلیل سهمیه‌بندی و اینکه فقط می‌خواهند روی برخی رشته‌ها در نمایشگاه مانور بیشتری بدهند، در حق هنرمندان رشته‌های دیگر ممکن است اجحاف شود.

از سویی دیگر، محمد عطریان قلمکار اصفهانی حمایت را نه ارائه تسهیلات کم‌بهره که ارائه رایگان غرفه‌ها به هنرمندان می‌داند. او معتقد است شرکت کردن برای هنرمندانی که از شهرستان‌های دور می‌آیند و هزینه‌های بیشتری را متحمل می‌شوند، سخت است و این تسهیلات آنها را ترغیب به تحمل این راه نخواهد کرد. 

محمد عطریان به «فرصت‌امروز» می‌گوید: این یک مسکن موقتی است و اثر جامعی ندارد و به نظر من اگر هم نباشد خیلی اوضاع برای برخی هنرمندان تغییر نمی‌کند، چون ناچیز است. اگر در نمایشگاه داخلی این گونه حمایت‌ها را هم نکنند سنگین‌ترند. 

شهرزاد علی یاری، دیگر هنرمند صنایع دستی اما از زاویه دیگری به این ماجرا نگاه می‌کند. او معتقد است اگرشرکت در نمایشگاه برای هنرمندان بدون هزینه بود به مراتب حمایت بهتری از صنعتکاران می‌شد. وی به «فرصت امروز» می‌گوید: امسال تسهیلات کم‌ بهره گذاشتند و در کنارش غرفه‌ها باید اجاره شود، در حالی که هزینه غرفه‌ها از 900هزار تومان شروع شده و تا 3میلیون تومان ادامه دارد، تسهیلات از 3 تا 5میلیون تومان است و هزینه‌های دیگر را هم باید اضافه کرد.

به گفته این هنرمند طی سال‌های گذشته در بخش رایگان هنرمندانی که از شهرستان‌های دور می‌آمدند، هیچ هزینه‌ای را متحمل نمی‌شدند. همچنین در بخشی که غرفه‌ها اجاره داده می‌شد، هزینه غرفه از امسال کمتر بود. علی‌یاری معتقد است وقتی برای غرفه‌ها هزینه می‌گذارند، شرکت در نمایشگاه جنبه دیگری پیدا می‌کند. او توضیح می‌دهد: آنها که سال‌ها خوب کار کردند و پیش رفتند و کسب‌و‌کار خوبی دارند، بی‌دردسر می‌آیند اما کسانی که خوب شروع کردند و اما هنوز کسب‌و‌کارشان هنوز راه نیفتاده، برایشان سخت است که بیایند.

این هنرمند که در نمایشگاه‌های برلین، میلان و چندین نمایشگاه بین‌المللی شرکت کرده، معتقد است در کنار شرایطی که امسال گذاشتند باید جایی برای دانشجویان باشد، بخشی که به آنها اجازه دهد رایگان شرکت کنند. او می‌گوید: من فکر می‌کنم همیشه باید از هنرمندان نوپا حمایت شود تا کسب‌و‌کارشان راه بیفتد. 

به گزارش «فرصت امروز» و به گفته مدیر کل دفتر صادرات معاونت صنایع‌دستی، سازمان میراث‌فرهنگی کشور طی توافق به عمل آمده میان معاونت صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی کشور و صندوق کارآفرینی امید مقررشد تسهیلات کم‌بهره تا سقف 5میلیون تومان با شرایط ویژه دراختیار هنرمندان و صنعتگران این حوزه قرار گیرد تا این افراد با سهولت بیشتری در نمایشگاه امسال حاضر شوند. به گفته وی تعاونی‌های مختلف در زمینه صنایع‌دستی در نمایشگاه امسال حضور خواهند داشت، همچنین زمینه لازم برای حضور مجموعه‌های صنایع‌دستی مرتبط به سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز مهیا شده است. بیست و ششمین نمایشگاه ملی صنایع دستی ایران از پنجم تا دهم خردادماه به مدت شش روز در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) با ساعات بازدید طولانی‌تر از گذشته برگزار خواهد شد.

ارتباط با نویسنده : minoo.galeh@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/lDmVUgYa
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه