تحولات اخیر در دنیای مجازی و حضور شبکههای اجتماعی که تغییرات شگرفی در ارتباطات ایجاد کردهاند، فرصتی مناسب برای معرفی افراد و کسبوکارها با هزینه بسیار ناچیز فراهم کرده است. طیف وسیعی از این شبکهها با توجه به نیازمندیها و علایق افراد شکل گرفته است. لزوم شناخت توانایی و ابزارهای موجود در هر یک از این شبکهها و انتخاب هر یک با توجه به ویژگیهای کسبوکار و استراتژیهای سازمان، به ما در انتخاب مفیدترین شبکه برای کسبوکار کمک میکند.
باتوجه به ویژگیهای نهادهای مالی در اینجا به معرفی تواناییهای شبکه لینکدین و چرایی انتخاب آن بهعنوان ابزار مناسب این دست کسبوکارها میپردازیم.
چرا لینکدین؟
بهطور معمول و کلی هرگاه بخواهیم از شبکههای اجتماعی برای فروش (B2C) استفاده کنیم آنگاه فیسبوک و توییتر ابزار مورد استفاده است، اما اگر بخواهیم از این شبکهها برای فروش (B2B) بهرهمند شویم، لینکدین و توییتر ابزارهایی هستند که باید استفاده کرد. برای دسته زیادی از نهادهای مالی و سرمایهگذاری (همانند کارگزاریها، سبدگردانها، مشاوره مالی و. . .) کسبوکارشان جزو B2C قرار دارد. بنابراین این پرسش پیش میآید که «چرا باید برای در لینکدین بودن زحمت بکشیم؟»
خدمات مالی به دسته کوچکی از زیرمجموعه شرکتهای (B2C) تعلق دارد که خدمات شخصی به اشخاص ارائه میدهد. به علت آنکه این شبکه برای افراد حرفهای، تخصصها و مسیر شغلی ساخته شده است، بهسختی میتوان فهمید که یک شخص بهطور مثال به دنبال و نیازمند چه خدمت خاصی است. اما هنگامی که شخصی در حال تغییر شغل خود است و نیازمند تغییر در حسابهای بانکی و خدمات بیمهای خود است، در این هنگام لینکدین منبع بزرگی از اطلاعات برای شما فراهم میکند. قدرت واقعی لینکدین در این است که شما میتوانید ببینید کسی که با شما در ارتباط است، با چه کس دیگری در ارتباط بوده و اکنون با شما ارتباط دارد. لینکدین تنها شبکه اجتماعی است که به شما اجازه میدهد خیلی ساده به طبقه دوم فهرست دوستان خود دسترسی داشته باشید. همچنین موتور جستوجوی پیشرفته و هدفمند به شما اجازه میدهد به افراد بسیار زیادی در شبکه تخصصی خود دسترسی پیدا کنید.
لینکدین تنها با چند کلیک، بانکی از اطلاعات مفید و هدفمند در مورد افراد، تخصصها و وضعیت شغلی آنها ارائه میدهد که این باعث صرفهجویی در وقت میشود. آنچه باعث میشود بیان کنیم که لینکدین شبکه بسیار مناسبی برای نهادهای مالی است، سهولت در ساختن یک هویت و شبکه تخصصی است. علاوه برآن برخلاف سایر شبکههای اجتماعی ویژگی جمعیتشناختی کاربران لینکدین و ماهیت تخصصی آن باعث میشود که میانگین درآمدی کاربران آن نسبت به سایر شبکههای اجتماعی بالاتر باشد. در نتیجه این کاربران بیشتر از سایرین نیازمند خدمات مالی همانند خدمات مربوط به سرمایهگذاری، کارت اعتباری و حسابهای پسانداز هستند.
تحقیقهای صورت گرفته روی شبکههای اجتماعی نشان میدهد که 5 میلیون سرمایهگذار با سرمایه 100 هزار دلاری در داراییهای سرمایهای وجود دارد که 73درصد آنها برای تصمیمات سرمایهگذاری خود از لینکدین استفاده میکنند. همچنین سرمایهگذاران بزرگ همواره مطالب و پیشنهادات خود را در این شبکه منتشر میکنند. همچنین 52درصد از سرمایهگذاران بیان کردهاند که با مشاوران مالی و سرمایهگذاری در شبکههای اجتماعی برخورد داشتهاند. اما تنها 4درصد بهصورت آنلاین همچنان با آنها در ارتباط هستند. در نتیجه باید برنامه و استراتژی مشخص برای بهرهبرداری از شبکههای اجتماعی داشته باشیم. همچنین تحقیقات نشان میدهد که 62 درصد نهادهای مالی که از لینکدین برای جذب مشتری استفاده کردهاند، توانستهاند مشتریان جدیدی را جذب کنند. در پایان باید گفت با توجه به وضعیت سایر شبکههای اجتماعی در ایران، اگر شما به دنبال حضور در یک شبکه هستید، بیشک لینکدین مفیدترین شبکه اجتماعی برای شماست.