امروز اینترنت نقش بسیار مهمی در عرصه کسب و کار دارد. این اهمیت تا به آنجا پیش رفته که هر صاحب کسب و کاری به تناسب نیاز و دامنه مشتریان، فضایی چون وبسایت یا وبلاگ برای معرفی کالا یا خدمات خود در اینترنت پیشبینی کرده است؛ فضایی که یک محیط کار اداری محسوب میشود. این فضاها به فراخور بازدیدکننده خود ارزش مادی دارند و از همین منظر بازار تازهای با عنوان خرید و فروش وبسایت و وبلاگ شکل گرفته است.
بر همین اساس جای شگفتی نیست که بسیاری از مردم جهان در پی چگونگی محاسبه ارزش وبسایت یا وبلاگ خود باشند. قدرت و نفوذ اینترنت به حدی است که میتوان کسب و کاری به صورت آنلاین راهاندازی و از خانه شخصی آن را اداره کنید اما یکی از الزامات کسب و کار آنلاین در اختیار داشتن یک وبسایت است.
میسازند تا بفروشند
امروز افرادی وجود دارد که به راهاندازی وبلاگ اقدام کرده و با ایجاد ترافیک برای آن ارزش پولی ایجاد میکنند. این وبلاگها امروز با رقم بالایی مبادله میشوند. این افراد از منابع تحلیل محتوا استفاده میکنند و با آگاهی از اینکه چه فاکتورهایی در صدر علایق کاربران قرار دارد، سایت یا وبلاگها را طراحی میکنند. برخی افراد هم ترفندهای خاصی برای بالا آمدن نامشان در رتبه موتورهای جستوجو میشناسند که این ترفندها به میزان زیادی در افزایش کاربرانشان نقش دارد. شاید در اشل کوچکتر در شبکه اجتماعی فیس بوک که در ایران بسیار فراگیر است، با این مبحث برخورد کرده باشید. برخی افراد گروههایی میسازند و با ترفندهایی میزان لایک صفحه خود را بالا میبرند. با وارد شدن فیسبوک به بازار سهام، این داستان شکل گستردهتری به خود گرفت.
چه چیزی ارزش شبکههای اجتماعی را تعیین میکند؟
در تعریف ارزش میتوان به مقدار پولی که برای یک چیز پرداخت میکنید یا قیمت آن اشاره کرد. آنچه یک وبسایت را ارزشمند میکند این است که خریدار بالقوه میتواند از آن سود کسب کند. تنها بازگشت سرمایه است که در خریداران انگیزه ایجاد میکند اما به طور معمول اینکه شما درباره باارزش بودن وبسایت خود چه فکری میکنید و چه کسی حاضر است برای خرید آن پول پرداخت کند دو موضوع کاملا متفاوت هستند.
برخی مالکان وبسایت و وبلاگ نویسان به واسطه تلاش برای تولید محتوا و انجام بهینهسازی موتور جستوجو (SEO) خود را دارای وبسایت یا وبلاگی ارزشمند میدانند اما تمام داراییهای یک وبسایت (دامنه، محتوا، بازاریابی، SEO و سیستمها) در زمینه ایجاد سود نقش دارند و خریداران محاسبات خود را براساس همین سود انجام میدهند.
حال که خریداران بالقوه حضور دارند، میتوانید ارزش وبسایت خود را ارزیابی و محاسبه کنید. به یاد داشته باشید که ارزشگذاری تنها یک تخمین درباره میزان پولی است که احتمالا خریدار به شما پرداخت میکند و ارزش واقعی وبسایت پولی است که پس از پایان معامله به حساب بانکی شما واریز میشود.
شاخصهای ارزشگذاری شبکه اجتماعی
در حال حاضر، وبسایتها و وبلاگهای مختلفی در زمینه محاسبه ارزش شبکههای اجتماعی فعال هستند. این ابزارها مکانی خوب برای آغاز ارزشگذاری محسوب میشوند اما به یاد داشته باشید که هیچیک از آنها بینقص و کامل نیستند. تجارت آدرس وبسایت خارج از ایران، استانداردی مشخص دارد. معمولا 12 وبسایت ارزشگذاری به عنوان شاخص درنظر گرفته میشوند. علاقهمندان یک آدرس اینترنتی خاص، از این اطلاعات و قیمت ارائه شده توسط این شاخصها به عنوان راهنما استفاده کرده و با استفاده از میانگین کل آنها، ارزش احتمالی وبسایت یا وبلاگ خود را مشخص میکنند.
این قبیل وبسایتها براساس تعداد بازدیدکنندگان وبسایت هدف، اقدام به ارزشگذاری آن میکنند. وبسایتهای محاسبه ارزش وبسایت براساس الگوریتمهای پیچیدهای این کار را انجام میدهند.
سایتهایی که در ادامه آمدهاند به صورت رایگان و بدون محدودیت خدمات خود را ارائه میکنند.
- امسیجی آنلاین
mcjonline.com
-تولزکیتی toolskitty.com/websiteworth
- سایت ورث ایت
siteworthit.com
-سایتورثچکر
siteworthchecker.com
- یور وبسایت ولیو
yourwebsitevalue.com
- سایت ولیو کلکیولیتور
sitevaluecalculator.com
-وبیوتیشن
www. webutation.net
- فری وبسایت ریپورت
freewebsitereport.org
- وبسایت لوکر
websitelooker.com
- ولیویز
www.valueis.com
- وبوکا
www.webuka.com
- ولیو مای وب
www.valuemyweb.com
آمار گرانترینهای سر به مهر ایران
دامنه همان آدرسی است که با .www شروع میشود. دامنهها نشاندهنده آدرس وبسایت هستند. هنگامی که یک نفر بخواهد یک وبسایت راهاندازی کند، اول باید دامنه برای آدرس سایت خود انتخاب کند و بعد از آن در صورتی که قبل از او کسی آن دامنه را نخریده باشد میتواند آن را به نام خود ثبت کند. در جهان آمارهای مشخصی برای قیمت دامنهها وجود دارد. در این آمار با ارزشترین و گرانبهاترین آنها قابل جستوجو است اما در ایران به دلایل متعددی چون نبود منبع رسمی برای ارزشگذاری شبکههای اجتماعی یا نگرانی دامنهها از مالیاتهای دولتی آمار مشخصی وجود ندارد. شاید شرکتهایی مانند «DIGI KALA» یا «GSM» دامنههای شناخته شدهای محسوب شوند ولی رقم ارزش مادی آنها مشخص نیست.
گرانترین آدرس سایتهای دنیا
اولین دامنه مربوط میشود به آدرس www.Insure.com .
دامنهای که در بالا مشاهده میکنید گرانترین دامنه در طول تاریخ است، برای این سایت مبلغ ۱۶ میلیارد دلار پرداخت شده است. تبدیل این مبلغ به تومان رقمی سرسامآور میشود که شاید در ذهنتان نیز نگنجد. فکر میکنید این وبسایت چه مقولهای ارائه میدهد که ارزش این دامنه را به این حد زیاد کرده است؟ تنها موارد بیمه! بله! بیمه عمر، بیمه اتومبیل، بیمه سرقت و …
دامنهای که در مقام دوم گرانترین آدرس سایت دنیا قرار دارد www.Fund.com است.
این دامنه نیز به مبلغ ۱۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۸ فروخته شده است. رشته فعالیت این وبسایت تحلیل مسائل مالی و سهام است که در ابتدا نیز شرکت تحلیل و مشاوره مالی Fund آن را پایهگذاری کرده است. هماکنون نیز در این وبسایت به تحلیل موارد اقتصادی و روشهای سرمایهگذاری پرداخته میشود.
سومین دامنه پرارزش دنیا www.Business.com است.این دامنه که در سال ۱۹۹۹ به مبلغ 5/7میلیون دلار خریداری شده یک موتور جستوجوی مشاغل است. شما میتوانید با جستوجوی اسم شرکت بینالمللی مورد نظر اطلاعات تکمیلی آن شرکت را مشاهده کنید.