پنجشنبه, ۱۴ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 4 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

مقامات مسئول قصد دارند نمونه هایى از بافت بدن ورزشكاران حاضر در مسابقات المپیك ریو را آزمایش كنند تا ببینند آیا شایعه دوپینگ ژنتیك شان حقیقت دارد یا نه. دوپینگ ژنتیك فرآیندى است كه برنامه ریزى بیولوژیك بدن ورزشكار را تغییر مى دهد و قدرت او را به طور ناعادلانه اى نسبت به دیگران در مسابقات افزایش می دهد.

شایعه دوپینگ ژنتیك در میان المپیکی ها

حالا این را هم باید به فهرست نشانه هایى كه خبر از آینده زندگى ما می دهد، اضافه كنیم. حالا دیگر ورزشكاران به جاى استفاده از چیزى كه خیلى سریع خودش را در خون آنها نشان می دهد، دوپینگ ژنتیك را انتخاب می كنند؛ دوپینگى كه درست مثل دوپینگ عادى كدهاى ژنتیك ورزشكار را تغییر می دهد تا این طور به نظر بیاید كه آنها به صورت طبیعى آمادگى جسمانى حضور در این مسابقات را دارند.

سال هاست دوپینگ یكى از مشكلات مسابقات المپیك بوده است و به خصوص در سال ٢٠١٦، به دنبال تحقیقى كه خبر از فراوانی دوپینگ در میان ورزشكاران روس می دهد، تبدیل به دغدغه اى جدى تر شده است؛ دوپینگى كه گفته می شود با حمایت دولت روسیه انجام شده است.

لارن فریدمن، خبرنگار نشریه بیزینس اینسایدر در سال ٢٠١٤ گزارشى را منتشر كرد كه می گفت یك ورزشكار متمول و مصمم می تواند ژنتیك خود را براى داشتن قدرت بیشتر تغییر دهد. اما این قانون شكنى بیولوژیك ممكن است خطرات جدى برایشان به همراه داشته باشد.

دوپینگ ژنتیك براى محققان و متخصصان پدیده ناشناخته اى نیست؛ سال ها پیش روى آن تحقیق كردند اما هر آنچه از تحقیقات به دست آورده اند، تا حد زیادى آزمایشى بوده و دلایل محكمى براى ثابت كردن آن نداشته اند. اما می گویند كه این كار منجر به بروز سرطان و سایر بیمارى هاى كشنده می شود. با این وجود فناورى دستكارى ژن ها تا جایى پیشرفت كرده كه ورزشكاران و دانشمندان قدرتمند از آن براى تقویت عملكرد قدرتى و سرعتى خود استفاده می كنند.

یكى از مهم ترین تغییرى كه در فرآیند دستكارى ژنتیكى اتفاق می افتد، مربوط به ژنى است كه پروتئینى به نام EPO را آزاد می كند. EPO بازده بدن در سلول هاى خونى قرمز حامل اكسیژن را بالا می برد و شناسایى آن هم كار دشوارى است.

ورزشكارانى كه EPO زیادى در بدن شان داشته باشند، استقامت و قدرت بیشترى هم خواهند داشت. گفته می شود در دهه ٩٠ میلادى یك سرى ورزشكار رده بالا EPO بدن شان را بالا برده بودند.

آژانس جهانى مبارزه با دوپینگ در درازمدت این آزمایش را روى ورزشكاران انجام می دهد تا مشخص شود آیا ورزشكاران ژن هاى تولیدكننده پروتئین را در بدن شان تغییر داده اند تا ماهیچه هاى اضافى بسازند یا نه.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/XegHtxps
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگراماجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه