پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس روز دوشنبه با رشد 254 پله ای و ثبت رقم 77 هزار و 961 واحد در مرز صعود به کانال 78 هزار واحدی قرار گرفت. شاخص کل که چند روزی کانال مهم 78 هزار واحدی را از دست داده بود، با لیدری و پیشتازی خودرویی ها و معدنکاران بار دیگر توانسته خود را به آستانه کانال مزبور نزدیک کند به طوری­که در پایان معاملات با افزایش 254 واحدی همراه بود تا در ارتفاع 77 هزار و 961 واحدی استقرار یابد.

اعلام خبر بازگشایی نمادهای زیان ده بانکی در هفته جاری، تاثیر منفی بر فضای معاملات بازار سهام گذاشته بود اما تاکنون خبری از بازگشت نمادهای بانکی نشده و بر این اساس، فعالان بازار سهام اندکی محافظه کاری را کنار گذاشته و معاملات خود در بازار را از سرگرفتند.

سهام شرکت های خودرویی و پتروشیمی در معاملات روز گذشته با استقبال فعالان بازار سهام روبه رو شدند، به گونه ای که رشد معاملات این نمادها، شاخص کل بورس را مثبت کرد. بدین ترتیب و در پی انتشار اخباری مبنی بر حضور بیشتر سرمایه گذاران خارجی بالاخص فرانسه در بازار خودرو ایران، شاهد اقبال بازار و رشد قیمتی سهام خودروسازی از جمله ایران خودرو و سایپا هستیم.

انتظار برای انتشار عملکرد مناسب خودرویی ها

روز گذشته بورس تهران اگرچه با حجم پایین معاملات مواجه بود اما همزمان با انتشار گزارش های عملکردی 9 ماهه شرکت های پیشرو شاهد تکاپوی اغلب خریداران سهام برای جمع آوری سهام شرکت های مزبور بود. تعدیل مثبت سود در بین پتروشیمی های اغلب اوره ساز بازار باعث اقبال خریداران سهام به این گروه شد.

همزمان انتظار برای انتشار عملکرد مناسب گروه باعث پیشرو شدن گروه خودرویی ها و قطعه سازی ها شد. در عین حال افزایش خوش بینی ها برای اعلام بودجه برآوردی سال 96 باعث شده تا دوباره گروه خودرویی ها در کانون توجه معامله گران قرار گیرد. روز گذشته بازار سهام بازاری متعادل و به نسبت پرحجم تر از روزهای گذشته بود که با پیشرو شدن خودرویی ها و تک­ سهم های پتروشیمی، نوید روزهای امیدوارکننده را با نزدیک شدن به هفته های پایانی بهمن ماه می داد.

رشد 5 واحدی شاخص کل فرابورس

شاخص کل فرابورس روز دوشنبه پنج واحد صعود را تجربه کرد و در ارتفاع 850 واحدی ایستاد. ارزش مجموع بازارهای شش گانه فرابورس ایران در جریان معاملات 19 بهمن ماه به رقمی بالغ بر یک هزار و 145 میلیارد ریال رسیدکه این رقم ناشی از دست به دست شدن نزدیک به 167 میلیون ورقه طی 22هزار و 918 نوبت دادوستد بود. نمادهای «مارون» و «شاوان» به ترتیب با 4.1 و کمتر از یک واحد بیشترین تاثیر در روند صعودی شاخص را بر دوش کشیدند.

در مقابل نیز معاملات منفی در نمادهای معاملاتی «ارفع»، «دماوند» و «بمپنا» مانع از رشد بیشتر آیفکس شد. در میانه این هفته معاملاتی در بازار سهام (مجموع بازارهای اول، دوم و پایه) شاهد نقل و انتقال بیش از 92 میلیون سهم به ارزش افزون بر 267 میلیارد ریال بودیم؛ در حالی که نماد «فولیای» بیشترین حجم و نماد «غدیس» بالاترین ارزش معاملاتی را در این میان تجربه کردند.

نمادهای معاملاتی «کتوکا» و «شتوکا» به ترتیب متعلق به گروه های سایر محصولات کانی غیر فلزی و محصولات شیمیایی، بیشترین افزایش قیمتی را در این روز تجربه کردند. این در حالی است که نمادهای معاملاتی «غمینو» و «غفارس» هر دو متعلق به گروه  محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر، بدترین عملکرد را در بازار سهام با بیشترین کاهش قیمت به نام خود ثبت کردند.

در همین حال نماد «غدیس» همچنان در صدر جدول پربیننده ترین نمادها قرار دارد و بعد از آن نماد «غگلپا» متعلق به شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان که روز 5 بهمن ماه به روش ثبت سفارش عرضه اولیه شد، در میان نمادهای پربیننده دیده شد. نگاهی به مبادلات اوراق با درآمد ثابت نشان می دهد که بالغ بر 544 هزار ورقه در 655 دفعه معاملاتی در این بازار مبادله شده است که ارزشی حدود 506 میلیارد ریال را رقم زد.

همچنین تابلو ETFها، میزبان نقل و انتقال بیش از 7 میلیون ورقه به ارزش نزدیک به 106 میلیارد ریال بود و نماد صندوق سرمایه گذاری اعتمادآفرین پارسیان با نقل و انتقال بیش از 6 میلیون ورقه به ارزش بالغ بر 100 میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را به خود اختصاص داد. در همین حال نزدیک به 75 هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش بیش از 56 میلیارد ریال دست به دست شد که تسه9510 رتبه نخست را به لحاظ حجم و ارزش کسب کرد. گفتنی است که اوراق امتیاز تسهیلات مسکن در بازه قیمتی 740 تا 770 هزار ریال خریدوفروش شدند.

ارتباط با نویسنده: sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/l2fGYj0z
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه