پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در آخرین روز کاری هفته با 200 واحد افت در رقم 78 هزار و 49 واحدی قرار گرفت. بیش از 894 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش یک هزار و 528میلیارد ریال در 59 هزار و 450 نوبت خرید و فروش شد. بیشتر شاخص های بازار سهام روز گذشته با کاهش روبه رو شدند.

موضوع بازگشایی نمادهای زیان ده بانکی از دغدغه های جدید سهامداران است و بر وضعیت معاملات بازار سهام و محافظه کاری فعالان این بازار اثرگذاشته است؛ زیانی که سهامداران بانک ملت متحمل شدند رقمی معادل ۳هزار میلیارد تومان است. قرار است نماد بانک های تجارت و صادرات نیز در هفته آینده باز شود. وضعیت بقیه بانک ها مناسب تر از بانک ملت نیست و دو بانک دیگر حتی پیش بینی زیان کرده اند.

پیش بینی شده با توجه به تعدیل منفی بانک های یادشده، بازگشایی آنها در هفته آتی افت قابل توجه شاخص کل را به دنبال خواهد داشت، اما بازگشایی این نمادها بازار را از بلاتکلیفی چند ماهه خارج خواهد کرد. ماه های گذشته به علت توقف این دو نماد بانکی، حجم قابل توجهی از منابع مالی بورس، بلوکه شده و نقد شوندگی سهامداران نیز زیر سوال رفته بود.

با گروه های بازار سهام

روز گذشته در گروه معدنی ها و فلزات اساسی لزوم اصلاح قیمت سهام در حالی روندی متعادل را بر معاملات این گروه ها حاکم کرد که معامله گران اغلب حقوقی، خریدار این سهم ها بودند. در گروه تجهیزاتی ها نیز بازگشایی نماد معاملاتی صدرا به قیمت این سهم در سال 90 باعث شد تا این نماد به جذاب ترین سهم این گروه تبدیل شود. در سایر تک سهام های بازار نیز لوله و تجهیزات سدید خوش درخشید و با رشد حدود 14درصدی روبه رو بود.

در نماد معاملاتی برخی شرکت های گروه سیمانی در حالی تعدیل قیمت ها را نظاره گر بودیم که به نظر می رسد با راه اندازی بورس صادراتی سیمان، قیمت سهام شرکت های صادراتی این گروه مورد توجه بازار قرار گیرد.

روز گذشته بازار سهام بازاری متعادل و کم حجم بود که در تک سهم ها و شرکت های کوچک با تکاپوی نوسان گیران کم تعداد برای شناسایی بازدهی کوتاه مدت همراه شد؛ بازاری که عبور از شوک بازگشایی نماد معاملاتی بانک ها را نقطه عطفی برای تجدید قوا برای سرمایه گذاری در بورس تا انتخابات ریاست جمهوری سال 96 می داند.

تثبیت آیفکس در ارتفاع 837واحدی

آخرین روز معاملاتی هفته جاری با نقل و انتقال 209 میلیون و 830 هزار سهم در 25 هزار و 87 دفعه به ارزش یک هزار و 372 میلیارد ریال به پایان رسید. در معاملات روز چهارشنبه 6 بهمن ماه معامله گران در بازار سهام شاهد خریدوفروش 112 میلیون سهم به ارزش 308 میلیارد ریال بودند که این میزان معامله در 19 هزار دفعه انجام شد.

نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری توسعه گوهران امید با نقل و انتقال 17 میلیون سهم در حالی پرمعامله ترین نماد شناخته شد که نماد شرکت پاکدیس با دادوستد 29 میلیارد ریال بیشترین ارزش دادوستد سهام را به دست آورد. شاخص کل فرابورس نیز پس از افت و خیزهای مکرر کمتر از نیم واحد افت کرد تا به این ترتیب آیفکس در همان ارتفاع 837 واحدی بایستد.

نمادهای «هرمز»، «شراز» و «خراسان» در حالی بالاترین تاثیر منفی بر شاخص تا سطح یک درصد را به جا گذاشتند که معاملات مثبت در نمادهای «بپاس» و «دماوند» از افت بیشتر آیفکس جلوگیری کرد. همچنین نماد «غدیس» نیز که با رشد قیمتی در حدود 5 درصد روبه رو شد در حالی به عنوان پربیننده ترین نماد شناخته شد که بررسی معاملات آن نشان می دهد معامله گران حقیقی به ترتیب مشارکت 87 و 84 درصدی در خریدوفروش این نماد داشتند. روز گذشته بازار اوراق با درآمد ثابت میزبان معامله 859 هزار ورقه به ارزش افزون بر 780 میلیارد ریال بود.

اسناد خزانه مرحله نهم در این بازار به میزان 215 هزار ورقه به ارزش 186 میلیارد ریال دادوستد شد که این حجم و ارزش از سایر نمادهای مورد معامله در این بازار بیشتر بود. چهارشنبه تابلوی معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن نیز خریدوفروش بیش از 65 هزار ورقه تسه به ارزش 50 میلیارد ریال را تجربه کرد. قیمت این اوراق در بازه 740 تا 772هزار ریال دادوستد شد.

در این تابلو تسه دی ماه 95 بیشترین حجم و ارزش معامله را به میزان 40 هزار ورقه به ارزش بیش از 30 میلیارد ریال شاهد بود. صندوق سرمایه گذاری اعتمادآفرین پارسیان روز گذشته دادوستد 2 میلیون ورقه به ارزش حدود 33 میلیارد ریال را به ثبت رساند که در نتیجه این میزان معامله در صدر ETFها ایستاد. در مجموع 2 میلیون و 600 هزار ورقه در صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله دادوستد شد که در 210 دفعه صورت گرفت.

ارتباط با نویسنده: sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/sIUaPvJ7
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه