پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل در آستانه یک مقاومت منطقی

8 سال پیش ( 1394/11/6 )
پدیدآورنده : فرشید شجاع  

شاخص بازار بورس اوراق بهادار تهران، جلسه معاملاتی پیشین را به صعود پرداخت و این کار را نیز به خوبی انجام داد. در این جلسه با آغاز معاملات، شاخص کل در مسیر صعود قرار گرفت و در 15 دقیقه نخست رشدی در حدود 340 واحد را محقق کرد. پس از آن، در روندی رو به بالا و با شیب کمتر قرار گرفت و این موضوع توانست رشد بیش از 1000 واحدی برای شاخص کل محقق کند. به این ترتیب در این جلسه، شاخص کل با 1117 واحد رشد به رقم 68857 واحد رسید. افزایش ارتفاع 1.65 درصدی شاخص کل با معاملاتی به ارزش 452 میلیارد تومان محقق شد و این رقم طی 116470 معامله به عمل آمد.

به این ترتیب ارزش میانگین هر معامله جلسه پیشین در حدود 3.9 میلیون تومان محاسبه می‌شود که می‌تواند صحه‌ای بر ادامه‌دار بودن صعود گذارد. بازار فرابورس ایران نیز در این جلسه با افزایش ارتفاع شاخص کل خود بسته شد. در این جلسه، شاخص کل این بازار با 10 واحد رشد به رقم 743.2 واحد رسید و این رشد با معاملاتی به ارزش 170 میلیارد تومان انجام گرفت.

نرخ خرید به فروش حقیقی‌ها در جلسه گذشته از یک بزرگ‌تر بود. در این جلسه، حقیقی‌ها 65 درصد از کل خریدها را انجام دادند و این در حالی بود که فروش‌شان به 50 درصد از کل فروش‌های بازار نمی‌رسید.حضور حقیقی‌ها در بطن بازار، حضور هیجان در معاملات را تضمین می‌کند و این قضیه همواره شمشیری دو لبه است. بازار در روند صعودی قرار دارد و این مهم دلیلی کافی برای حقیقی‌هاست تا دست به معاملات خطرناک بزنند.

خرید در روندهای هیجانی به خودی خود می‌تواند باعث ایجاد حباب هیجانی شود. این نوع حباب می‌تواند حتی بدون ایجاد حباب قیمتی به وجود آید و به‌شدت بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد. همواره با افزایش قیمت‌ها در بازار، انتظار می‌رود تقاضا کاهشی یکنواخت و منطقی را طی کند. در شرایطی که این نزول مستمر تقاضا به وقوع نپیوندد، بازار تا ابد صعودی باقی نخواهد ماند؛ این باور غلطی است که بازار را مبرا از نزول بدانیم، حتی در شرایطی که روند کلی بازار صعودی باشد.

نکته جالب در مورد روندهای صعودی آن است که پول بی‌سواد در پایان هر روند نزولی و دقیقا پیش از آغاز نزول متضرر بوده و این حضور در منطقه ضرر دلیل مناسبی برای هیجانی شدن روند نزولی است. در یک نتیجه‌گیری ساده باید گفت، صعودی اینچنینی همانقدر که برای سهامداران لذت بخش است، می‌تواند با تغییری ساده شرایط را کاملا بر عکس کند.

با توجه به آنچه در معاملات روزهای گذشته دیده می‌شود، انتظار می‌رود با گشایش بازار در این جلسه، شاخص کل در جهت صعودی قرار گرفته و طی چند دقیقه رشد قابل ملاحظه‌ای را به ثبت رساند.پس از آن باز هم شاخص کل صعودی خواهد ماند. اگر بخواهیم برای بازار این جلسه بازه زمانی حساسی را معرفی کنیم، باید از یک ساعت پایانی بازار نام ببریم. شاخص کل در آستانه یکی از مقاومت‌های منطقی خود قرار دارد و این موضوع می‌تواند زنگ خطری برای حرفه‌ای‌تر‌های بازار باشد.

ارتباط با نویسنده: farshid. shoja@gmail. com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/t5ycrZ7X
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه