پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

در جریان معاملات روز گذشته، شاخص کل بازار بورس اوراق بهادار تهران کاهشی 241.49 واحدی را تجربه کرد و پس از 210 دقیقه معامله به رقم 64225.8 واحد رسید. با گشایش بازار، تقاضا و عرضه در برابر یکدیگر صف کشیدند و پس از گذشت 15دقیقه، عرضه بر تقاضا غلبه کرد و کفه ترازو به سمت نزول سنگین شد. طی سه ساعت باقی مانده از بازار، شاهد سرعت گرفتن تدریجی نزول شاخص کل بودیم که این موضوع نشانگر میل این شاخص به نزول است. ارزش معاملات این روز بازار حدود 91.8 میلیارد تومان به ثبت رسید که نسبت به روز گذشته 37 درصد کاهش داشت. تعداد معاملات نیز با افزایشی 4 درصدی نسبت به روز گذشته خود، در رقم 24493 گزارش شد. بدین ترتیب ارزش میانگین هر معامله حدود 3.75 میلیون تومان به ثبت رسید که این رقم در مقایسه با روز پیشین خود کاهشی 40 درصدی را تجربه کرد. بازار فرابورس ایران نیز در این جلسه به کاهش شاخص کل خود مشغول شد و با اصلاحی جزئی همراه بود. طی این جلسه معاملاتی، شاخص کل این بازار با نزولی 4.3 واحدی به رقم 730.3 واحد رسید.

درحالی‌که بسیاری از گروه‌های فعال در بازار، روز گذشته را برای به دست آوردن جایگاه نخستین صنعت با تأثیر منفی در شاخص کل صرف کردند، گروه «رایانه و فعالیت‌های وابسته» به‌تنهایی 66.34 واحد تأثیر مثبت را در شاخص کل اعمال کرد. در طرف مقابل، «شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی» چهره بد روز گذشته بازار بودند. این صنعت با 86.4 واحد تأثیر منفی، نام خود را در صدر فهرست تأثیرگذارترین صنایع منفی روز گذشته به ثبت رسانید. پس از این گروه، صنایع «فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای»، «محصولات شیمیایی» و «بانک‌ها و موسسات اعتباری» با مجموع 138 واحد تأثیر منفی، در مکان‌های دوم تا چهارم قرار گرفتند.

برخلاف رنگ شاخص کل در جلسه گذشته، روز میانی هفته نکات مثبت فراوانی را در مورد بازار گزارش می‌کرد. رقم نزول شاخص کل در این جلسه از 200 واحد فراتر رفت و این موضوع نتوانست دلیلی کافی برای منفی شدن بی‌دلیل تمام نمادها فراهم آورد. به عبارت دیگر، باوجود منفی بودن شاخص کل در جلسه گذشته، بازار توانست نمادهای با پتانسیل را از نمادهایی که پتانسیل کمتری دارند تفکیک کند. از سویی دیگر، برای سومین روز پیاپی، میزان خریدوفروش کدهای حقیقی تناسب دارد و این موضوع نیز دید روشنی نسبت به آینده بازار می‌دهد. حضور قیمت نفت در روند صعودی یکی از بزرگ‌ترین نکات مثبت این روزهای بازار است. قیمت هر بشکه نفت کرود ایالات متحده پس از گشایش بازارهای جهانی کاهش زیادی را تجربه نکرد و این موضوع می‌تواند از نوسان کمتر قیمت این کالای مهم خبر دهد.

با توجه به آنچه در مورد روز گذشته گفته شد، منطقی‌ترین سناریو برای روز جاری گشایش بازار با رنگ قرمز به نظر می‌رسد. با آغاز معاملات در جلسه پیش‌رو، انتظار می‌رود شاهد عرضه نسبی در بازار باشیم. پس از گذشت یک ساعت می‌توان انتظار داشت از شدت این عرضه کاسته شده و این موضوع از سرعت نزول شاخص کل بکاهد. در یک ساعت نهایی بازار، بار دیگر شاهد سرعت گرفتن نزول شاخص کل خواهیم بود و بدین ترتیب این شاخص در این جلسه مهم بیش از 250 واحد از ارتفاع خود را از دست خواهد داد.

* کارشناس بازار سرمایه

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/PZJhoygc
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه