پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

بورس تهران روز گذشته شاهد معاملاتی کم‌نوسان در بازار سهام بود و با رشد 8واحدی به رقم 63‌هزار و 44واحد رسید. به نظر می‌رسد تکرار رشدها و نزول‌های اندک شاخص کل و به معنای واقعی، درجا زدن آن، سیگنال‌هایی را برای مسئولان اقتصادی کشور صادر می‌کند؛ سیگنال تردید! بورس تهران این روزها با وجود انتشار اخبار مثبت اقتصادی در خصوص بسته خروج از رکود و اجرایی شدن مفاد این بسته، بدون هیچ انگیزه‌ای به معاملات خود ادامه می‌دهد. باوجود اجرایی شدن برخی از مفاد بسته رونق اقتصادی از ابتدای هفته و انتشار خبرهایی در خصوص کاهش نرخ سود سپرده بانکی، بورس تهران همچنان در شرایط انتظار و زیر سایه سنگین رکود به سر می‌برد تا شاید پس از اعتماد به سیاست‌های کلان اقتصادی بتواند گام‌های قوی‌تری در بازار بردارد.

ادامه بی‌اعتنایی بازار سهام به بسته خروج از رکود

بسته خروج از رکود دولت در حالی با اعطای وام 25‌میلیونی خودرو و ارائه کارت‌های خرید 10 میلیونی در حال اجرایی شدن است که تداوم رکود در اقتصاد و همچنین مشکلات متعدد صنایع و کاهش سود‌آوری آنها در کنار نمایان نشدن تاثیر این بسته در سودآوری بنگاه‌های اقتصادی موجب شده بورس تهران همچنان بدون اعتنا به این تصمیمات به روند رکودی خود ادامه دهد. بر این اساس باوجود چند شرکت خودرویی و لوازم خانگی در بورس تهران که مشمول اجرای طرح خروج از رکود دولت می‌شوند، وضعیت این شرکت‌ها در معاملات بازار سهام از زمان اعطای وام 25 میلیونی و کارت خرید تغییری نکرده و همچنان روند قبلی خود را طی می‌کند.

13616246347634573458484695795

نکته منفی دیگری که این روزها بازار را تهدید می‌کند، عدم مشارکت اشخاص حقیقی در سمت تقاضاست چرا‌که هر زمان خالص خرید سهام توسط حقیقی‌ها مثبت می‌شود شاخص کل مسیری صعودی در پیش می‌گیرد و زمانی که ناامیدی بر بازار سایه می‌افکند خالص خرید حقیقی‌ها منفی می‌شود. به طور کلی مردم با توجه به شرایطی که در بازار سهام اتفاق افتاده است دچار عدم اعتماد شده‌اند که این عدم‌اعتماد ناشی از رکود طولانی‌مدت در اقتصاد کشور است و در عین حال نمی‌توان به سرعت متغیرهای اقتصادی را تغییر داد. این مسئله فعالان بازار سهام را بیش از پیش نگران و بی‌اعتماد به آینده بورس کرده است.

گرچه شرایط بازارهای جهانی و افت مداوم قیمت‌ها در بازارهای مواد اولیه و..‌. نیز بخشی از ریزش بورس را رقم زدند. در حال حاضر باتوجه گزارش‌های شش‌ماهه نامطلوب شرکت‌ها و مشخص نبودن زمان دقیق اجرای برجام نمی‌توان پیش‌بینی کرد که این بازار در پایان سال از رونق خارج خواهد شد یا خیر. البته پیش‌بینی می‌شود باتوجه به اینکه برجام اجرایی شود در پایان سال شاهد وضعیت بهتری در بازار بورس و سرمایه باشیم.

نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی مثبت شدند

در بازار سهام و در گروه بانکی کاهش نرخ سود سپرده بانکی تا 18‌درصد با اظهار نظر رئیس شورای هماهنگی بین بانکی منتفی شده است. در گروه خودرویی‌ نیز موضوع فروش 11‌هزار دستگاه خودرو در روز اول طرح اقساط با پرداخت وام 25‌میلیون تومانی در حالی دهان به دهان می‌چرخد که به نظر می‌رسد، با توجه به ظرفیت تولید روزانه خودروسازان هنوز این ارقام نمی‌تواند امیدواری برای افزایش سود‌آوری شرکت‌های خودرویی ایجاد کند.

نمادهای گروه مخابرات در پایان معاملات در بازه قرمز حضور یافتند و نماد مخابرات ایران با یک‌میلیون حجم معاملات رو به رو شد. نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی اکثرا در بازه سبز بازار حضور داشتند و پالایش نفت تهران در قیمت 4097 ریال بیش از 2‌درصد افزایش قیمت را تجربه کرد و در صدر جدول حجم معاملاتی حضور یافت که ورود حقوقی به این سهم محدود و خروجش از آن یک‌میلیون سهم بود.

رشد 8 واحدی شاخص کل فرابورس

معاملات 19 آبان‌ماه 1394 فرابورس با خریدوفروش 410‌میلیون و 970‌هزار ورقه بهادار در 11‌هزار و 151نوبت به ارزش یک‌هزار و 542‌میلیارد و 210‌میلیون ریال به پایان رسید و شاخص کل فرابورس با رشد حدود هشت واحدی به رقم 710.57 واحد رسید. افزایش آیفکس، بیشتر به مدد معاملات پتروشیمی مارون، پالایش نفت تهران، هلدینگ خاورمیانه، ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی خراسان، پالایش نفت لاوان و پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان بود. دادوستد سهام ذوب‌آهن اصفهان به میزان 12‌میلیون و 620‌هزار ورقه به‌عنوان بیشترین حجم و خریدوفروش سهام نفت ایرانول به میزان 28‌میلیارد و 310‌میلیون ریال به‌عنوان بیشترین ارزش معاملات روزانه ثبت شد. این در حالی‌ است که بیشترین افزایش قیمت مربوط به سهام شمال شرق شاهرود، پالایش نفت لاوان و پتروشیمی خراسان بود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Keln6asO
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه