پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

سیطره خریدهای هیجانی در بازار

9 سال پیش ( 1394/4/16 )
پدیدآورنده : فرشید شجاع  

باز هم خریدهای هیجانی، باز هم عرضه حقوقی‌ها و باز هم رشد شاخص کل. در جلسه معاملاتی روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با رشدی معادل 240 واحد، پس از بیش از دو ماه، مقادیر خود را بیش از 66000 واحد دید. در این جلسه معاملاتی، ارتقاع شاخص کل 0.36 درصد افزایش یافته و در پایان جلسه رقم شاخص کل به 66019.9 واحد رسید. با گشایش بازار، روند معاملات در سمت مثبت تابلو آغاز شده و با گذشت زمانی در حدود 90 دقیقه، شاخص کل رشدی 200 واحدی را تجربه کرده و پس از آن با فروکش کردن تب معامله، از سرعت افزایش شاخص کل کاسته شد. طی این جلسه معاملاتی، ارزش معاملات در حدود 128.7میلیارد تومان به ثبت رسیده و تعداد معاملات در حدود 68800 معامله بود. بازار فرابورس ایران نیز با رشدی 10.2 واحدی شاخص کل خود را به رقم 769.3 واحد رساند و ارزش معاملات این بازار در رقم 106 میلیارد تومان به ثبت رسید.

در جلسه معاملاتی گذشته بار دیگر حقیقی‌ها دست به خریدهای رادیکال زده و بدین تریب حقوقی‌های بازار باز هم به فروش‌های خود ادامه دادند. در این جلسه کمتر از 50 درصد از فروش‌ها توسط حقیقی‌ها انجام پذیرفت و خرید این کدها حدود 60 درصد بود. این علاقه شدید حقیقی‌ها به خرید، محل مناسبی را برای فروش سهم توسط حقوقی‌ها به وجود آورده است. اگر سری به بازار بزنیم و نمادهای مهم را بررسی کنیم می‌بینیم که حقوقی‌ها در اکثر این نمادها یا خریدی نداشته‌اند یا فروش‌شان به‌مراتب بیشتر از خریدشان بوده است. همین موضوع نشان‌دهنده تاریکی اوضاع بازار در روزهای پس از اتمام مذاکرات (با هر نتیجه‌ای، چه مثبت و چه منفی) است. با این حال باز هم می‌بینیم که حقیقی‌ها به خریدهای هیجانی خود ادامه داده و بدون کوچک‌ترین توجهی به این مسائل ریسک بالایی را به سبدهای خود تحمیل می‌کنند.

شاید مهم‌ترین نکته‌ای که بتوان به این قسم از خریداران گفت آن باشد که «برای چه بازه زمانی‌ خرید می‌کنید و در پایان آن مدت، چه کسی سهم شما را خواهد خرید؟». همواره بزرگ‌ترین مشکل حقیقی‌ها عدم برنامه‌ریزی درست برای فروش است که همین موضوع باعث می‌شود حتی در صورت منفی شدن تمام سبدشان باز هم به سهامداری پرداخته و هیچ واکنشی نشان ندهند؛ که این موضوع به یک آسیب بزرگ در بازار تبدیل شده است. در آینده‌ای نه‌چندان دور باز هم شاهد ورود سبدهای این افراد به محدوده ضرر، اعلام نارضایتی‌ها و تجمع‌های بدون منطق خواهیم بود.

در جلسه معاملاتی پیش‌رو انتظار می‌رود با گشایش بازار بار دیگر شاهد خریدهای هیجانی باشیم. طی این جلسه معاملاتی، بازار با تقاضای نسبی گشوده شده و پس از آن تقابلی نزدیک با عرضه خواهد شد. در میانه‌های بازار شاهد کاهش سرعت رشد شاخص خواهیم بود و رخدادهای یک‌سوم نهایی بازار تابعی از نوع عرضه در نیمه نخست بازار خواهد بود. به عبارتی دیگر، اگر ارزش میانگین هر معامله در نیمه نخست بازار حدود 2.5 میلیون تومان بر معامله باشد و این اتفاق با ارزش معاملاتی در حدود 90میلیارد تومان به وقوع بپیوندد می‌توان انتظار داشت در نیمه دوم بازار شاهد تغییر روند شاخص کل و بازار باشیم.

* کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/1zG8BFkq
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه