روز گذشته از سیستم سوخترسانی یورو6 در حالی رونمایی شد که هنوز خودروهای داخلی با سیستم یورو4 فعالیت میکنند و قرار است سالانه 75 هزار دستگاه از این محصول تولید شود. به گزارش «فرصت امروز»، حمیدرضا صمدی، مدیرعامل شرکت اروند پلاستیک در مراسم رونمایی از سیستم سوخترسانی یورو6، با بیان اینکه همواره ما سعی کردهایم گامی جلوتر نسبت به ساخت قطعات خارجی برداریم، گفت: «استفاده از سیستم یورو6 در خودروهای سواری طبق دستور دولت سال 96 محقق خواهد شد اما ما با برداشتن این گام قصد داریم که به خودروسازان اطمینان خاطر بدهیم که برای هر نوع تغییری آمادهایم.»
او ادامه داد: «در سال 88 نیز ما همین کار را کردیم. در آن سال هم هیچ خودروسازی از باک یورو4 استفاده نمیکرد، اما همه سیستم سوخترسانی یورو4 را در همان سال ساختیم و پس از آن خودروسازان نیز به سمت استفاده از این باک رفتند.» صمدی با بیان اینکه ما با همکاری خودروسازان میتوانیم استفاده از این محصول را در کشور جا بیندازیم، تأکید کرد: «خودروسازان با پلتفرمهای تازه میتوانند از محصول یورو6 استفاده کنند. ظرفیت فعلی ما جوابگوی نیاز یکومیلیون دستگاه خودرو خواهد بود.»
صمدی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه این محصول اکنون مصرف داخلی در کشور ندارد، شما برنامه صادرات محصول دارید؟ اظهار کرد: «وقتی ما سیستم تولید یورو6 داریم میتوانیم از همین سیستم برای تولید یورو4 هم استفاده کنیم. همچنین برنامه صادرات هم داریم و با بازار ترکیه و اوکراین هم مذاکراتی را جهت صادرات داشتیم.»
مدیرعامل اروند پلاستیک درباره اینکه استفاده از باک یورو6 چقدر افزایش قیمت برای خودرو در پی خواهد داشت، بیان کرد: «قاعدتا بالا بردن امکانات خودرو افزایش قیمت هم خواهد داشت، اما میزان این افزایش نسبت به کیفیتی که ایجاد میکند اصلا بالا نیست.»
کمتر از 30 درصد مطالبات قطعهسازان پرداخت شد
صمدی در پاسخ به اینکه چند درصد از مطالبات قطعهسازان پس از تزریق منابع مالی حاصل از تسهیلات 25 میلیون تومانی، وصول شده است؟ گفت: «واریزی که توسط خودروسازان انجام شده به نسبت پولی که دریافت کردهاند، ناچیز است. نزدیک 2 هزار میلیارد تومان به خودروسازان پول پرداخت شده و انتظار ما این بود که نزدیک به 80 درصد از این پول به قطعهسازان پرداخت شود، شاید رقمی حدود 30 درصد از این رقم به قطعهسازان پرداخت شد.»