شرکت اوبر در سیاتل سرویس جدیدی راهاندازی کرده است که میتوان آن را نخستین سیستم اتوبوسی این شرکت خواند. این سرویس به این صورت کار میکند که یک نفر میتواند در زمانی از پیش تعیینشده سوار یک ماشین شده و البته آن را با غریبهها شریک و در مکانی از پیش تعیینشده از ماشین پیاده شود.
این سیستم اتوبوسی البته فقط در عملکردش شبیه اتوبوسهاست چون اتوبوسهای این سرویس اوبر، در واقع ماشینهای سواری هستند. اوبر که یکی از شرکتهای پیشتاز در استفاده از خودروهای بدون راننده است، هفته پیش هم سیستم دیگری را معرفی کرده بود که شباهت زیادی به سیستمهای حملونقل عمومی داشت.
در آن سرویس کاربران با استفاده از یک اپلیکیشن از مسیر حرکت ماشینهایی که در منطقه نزدیکشان هستند مطلع میشوند و با رفتن به مسیر حرکت ماشینها، از آنها استفاده میکنند. در این سیستم جدید اما ماشینها به درخواست مشتریها به جایی که آنها مشخص کردهاند میروند و در مسیر درخواستی آنها حرکت میکنند.
این سفارشی بودن مسیر، دامنه حرکت ماشینها و به تبع آن هزینه استفاده از تاکسی را افزایش میدهد اما کاربران برای اینکه هزینه کمی در هر بار درخواست پرداخت کنند، میتوانند تاکسیشان را با دیگران شریک شوند. در این سرویس جدید که اوبرهاپ نام گرفته، سیستم کار شبیه خطوط اتوبوسرانی است.
یعنی ماشین در یک جای مشخص که شبیه ایستگاه اتوبوس است منتظر مسافر میشود و در یکی از سه مسیر اصلی (شبیه مسیرهای اصلی اتوبوسها) حرکت میکند و در نهایت مسافر را در جای مشخص دیگری (شبیه ایستگاه اتوبوس مقصد) پیاده میکند. اوبر در یک پست وبلاگی گفته که این سیستم جدید همانند سیستم حملونقل عمومی میتواند مانع ایجاد ترافیک شود و به مردم این امکان را میدهد که از سیستمهای ارزانقیمتی مانند حملونقل با اتوبوس در یک محیط انتخابیتر استفاده کنند.