در شرایط کنونی کشور، دولت باید برای حمایت از تولید داخل از خودروهای لوکس وارداتی مالیات دریافت کند. علی احمدیان، کارشناس صنعت خودرو با اعلام این نکته گفت: با دریافت مالیات ازخودروهای لوکس باید این مبلغ در حوزه صنعت خودرو صرف شود تا شاهد رشد صنعت خودروی داخل باشیم.
وی با اشاره به وجود برخی موانع و مشکلات در همکاری با شرکتهای خارجی به دنیای خودرو، توضیح داد: در شرایطی که درصد زیادی از خودروهای تولیدی و وارداتی موجود در کشور از کره وارد میشود، اما متاسفانه درشرایط تحریم این کشور از واردات قطعات به ایران ممانعت کردند و این رفتار مشکلاتی را برای تولیدات داخلی ایجاد کرد. اگر قرار است بخش زیادی از خودروهای وارداتی از کره وارد شود، پس طبعا این کشور تحریم را رعایت نکرده است، پس چرا قطعات به ایران نمیدهد؟ متاسفانه این رفتار موجب شده بخشی از تولیدات شرکتهای داخلی با مشکل مواجه شود. اگر کرهای ها بنا دارند در تعامل با ایران از واردات قطعات جلوگیری کنند نباید اجازه داده شود که خودروهای آنها نیز وارد کشور شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف با انتقاد از سیاست یک بام و دو هوا در همکاری خودروسازان با ایران اظهار داشت: هماکنون دهها میلیون خودرو به واسطه تحریم کف کارخانجات خودروسازی خوابیده، اما همین کشورهایی که از ورود قطعات جلگیری میکنند تعداد زیادی از خودروهای آنها وارد کشور میشود که مسلما چنین رویهای درست نیست و با هیچ برنامه و سیاستی در کشور همخوانی ندارند. باید وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم جدی در ارتباط با برخی از شرکای خارجی که در شرایط تحریم همکاری درستی با ایران نداشته اتخاذ کند.
وی همچنین ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سیسی را اقدام درستی از سوی دولت دانست و گفت: چرا باید در این شرایط اجازه داده شود که بخش زیادی از ارز کشور برای ورود این نوع خودروها هزینه شود. وی با اشاره به طرح مدیریت واردات خودرو افزود: دولت باید از ورود خودروها از کشورهایی که در شرایط تحریم با عدم ارسال قطعات مشکلاتی را برای شرکتهای داخلی ایجاد کردند، جلوگیری کند.