پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

در هفته گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران توانست ۱۱۷ واحد رشد کند و در عدد ۷۹ هزار و ۳۸۵ واحدی قرار گیرد. معاملات هفته گذشته تا حدی از جو هیجانی هفته های قبل فاصله گرفته بود. در هفته های گذشته با وجود جو هیجانی در بازار سهام ایران متاثر از شرایط سیاسی و انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، بازار سهام شاهد افت و خیزهایی شد اما در روزهای گذشته هیجان های ناشی از این تحولات فروکش و معاملات شرایط آرامی را سپری کرد.

این روزها نه تنها ایرانی ها بلکه اروپایی ها نیز منتظرند ببینند سیاست های کاخ سفید پس از به قدرت رسـیـدن رئیس جمهوری جدید چگونه خواهد بود و چه تغییراتی خواهد کرد. چرا که گردش این سیاست ها می تواند در بازارهای سهام جهانی تاثیرات فراوانی بگذارد و شرایط بازار سهام ایران را حداقل به صورت موقتی تغییر دهد.

با وجود کاهش جو هیجانی در بازار سهام، افزایش نسبی عرضه ها نسبت به تقاضا در هفته گذشته، سبب عقب نشینی کوتاه مدت و برگشت قیمت ها در بسیاری از نمادهای معدنی و فلزی و پتروشیمی شد. همچنین، نیاز به اصلاح و استراحت قیمت ها دور از انتظار نبود.

پیشتازی گروه محصولات شیمیایی در ارزش بازار

دماسنج بازار سهام طی هفته گذشته توانست ۱۱۷ واحد رشد کند. همچنین شاخص آزاد شناور با ۱۰۸ واحد صعود عدد ۸۸ هزار و ۶۱۴ واحدی را تجربه کرد. شاخص بازار اول نیز با ۳۴۶ واحد رشد از عدد ۵۶ هزار و ۳۷ واحدی به رقم ۵۶ هزار و ۳۸۳ واحدی رسید، اما شاخص بازار دوم با ۱۲۴۷ واحد افت از عدد ۱۷ هزار و ۱۷ واحدی تا رقم ۱۶۸ هزار و ۷۷۰ واحدی پایین آمد. از ابتدای سال تاکنون متوسط روزانه حجم و ارزش معاملات به ترتیب برابر با ۱۰۱۵ میلیون سهم و ۲۲۳۵ میلیارد ریال بوده است.

در آبان ماه ۹۵، دفعات معاملات برابر با ۸ درصد در مقایسه با مهرماه ۹۵ افزایش یافت و از یک میلیون و ۴۲۳ هزار و ۵۸۷ نوبت به یک میلیون و ۵۳۸ هزار و ۷۷۶ نوبت بالغ شد. بررسی صنایع از نظر ارزش بازار نشان می دهد گروه محصولات شیمیایی با در اختیار داشتن ۲۹ شرکت و ارزش بازار ۶۷۰ هزار میلیارد ریالی در رتبه اول قرار دارد، گروه بانک ها، موسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی با ۳۸۱ هزار میلیارد ریال و فلزات اساسی با ۳۱۴ هزار میلیارد ریال رتبه های بعدی را به خود اختصاص داده اند.

براساس معاملات نرمال، در این ماه ارزش سهام خریداری شده اشخاص حقوقی حدود ۱۸۳۹۳ میلیارد ریال و معادل ۳۹۵ درصد از کل خرید ها بود، در حالی که ارزش سهام فروخته شده آنها ۱۹۶۲۱ میلیارد ریال و حدود ۴۲درصد از کل فروش ها بود.

بر این اساس در این ماه سرمایه گذاری خالص اشخاص حقوقی به میزان ۱۲۲۷ میلیارد ریال شد. در عین حال میزان خریدوفروش سهام اشخاص حقیقی به ترتیب ۶۰ و ۵۷ درصد از ارزش خریدوفروش بود.

نسبت P/E  بازار در آبان ماه برابر با ۷.۴۲مرتبه بوده است. ۴۵ شرکت دارای پیش بینی سود صفر یا منفی بوده اند که در محاسبات لحاظ نشده اند. همچنین به دلیل عدم الزام ارائه پیش بینی سود شرکت های واقع در صنعت سرمایه گذاری ها، ۱۷ شرکت فعال در این گروه در گزارش P/E  لحاظ نمی شود.

بنابراین، نسبت قیمت به عایدی (P/E) محاسبه شده بر مبنای ارزش بازار ۲۷۹ شرکت معادل ۳۲۰۱ هزار میلیارد ریال و سود پیش بینی شده بیش از ۴۳۱ هزار میلیارد ریال است.

هفته طلایی بازار اول فرابورس ایران

نقل و انتقال یک هزار و 292 میلیون ورقه بهادار در 70 هزار دفعه به ارزش 8 هزار و 17 میلیارد ریال، ماحصل معاملات انجام شده در بازارهای فرابورس ایران طی هفته گذشته بود. در هفته معاملاتی منتهی به 3 آذرماه در حالی حجم معاملات فرابورس نسبت به هفته ماقبل با رشد 38 درصدی همراه شد که ارزش و تعداد دفعات آن افت بیش از 13 درصدی را تجربه کرد. در این میان شاخص کل و ارزش بازار فرابورس با روند رو به رشدی مواجه شدند و در چهارشنبه به ترتیب 2 واحد و یک هزار و 120 میلیارد ریال نسبت به روز انتهای هفته ماقبل افزایش یافتند.

به این ترتیب سوم آذرماه آیفکس در نزدیکی ارتفاع 834 واحدی قرار گرفت و ارزش بازار به رقم 963 هزار و 801 میلیارد ریال رسید. در میان بازارهای فرابورس نیز بازار اول با رشد 280 درصدی حجم و 406 درصدی ارزش معاملات، بهترین عملکرد هفتگی را در میان بازارهای فرابورس تجربه کرد. در این بازار تعداد 658 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 740 میلیارد ریال دادوستد شد.

بازار دوم نیز در حالی با معامله 236 میلیون سهم به ارزش 854 میلیارد ریال روبه رو شد که افت بیش از 30 درصدی حجم و ارزش معاملات را تجربه کرد. در این میان بازار پایه اگرچه در روند دادوستد سهام با تغییر محسوسی نسبت به هفته ماقبل روبه رو نشد، اما در پی نقل و انتقال 383 میلیون سهم به ارزش 666 میلیارد ریال، افزایش 15 و 3 درصدی حجم و ارزش را به ثبت رساند.

در همین حال نگاهی به دادوستدهای انجام شده در صنایع فرابورسی نیز نشان می دهد به ترتیب سه گروه فلزات اساسی، پالایشی ها و حمل و نقل، بالاترین ارزش معاملات را به میزان 271، 88 و 79 میلیارد ریال با سهم 24، 8 و 7 درصدی تجربه کردند. برای چندمین هفته متوالی است که گروه فلزات اساسی در صدر صنایع فرابورسی قرار می گیرد.

ارتباط با نویسنده: sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/zRiMnvwu
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه