پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

بازار سهام در دومین روز معاملاتی هفته با رشد اندک شاخص کل آغاز شد، اما پس از آن روند منفی بر کلیت بازار سهام حاکم شد تا اینکه در اواسط بازار و به کمک معاملات بلوکی در نمادهای پتروشیمی مبین به ارزش 36 میلیارد و 800 میلیون تومان و ملی صنایع مس ایران به ارزش 6 میلیارد و 400 میلیون تومان به بازه مثبت بازگشت. گرچه با توجه به کاهش قیمت در اکثر سهم‌های بازار، در نهایت شاخص کل مثبت کم‌رنگی را تجربه کرد.

رشد بی‌جان شاخص کل در کنار افت شاخص قیمت هم‌وزن، بیانگر ابهام‌های موجود در اقتصاد ایران است که موجی از بی‌اعتمادی میان سرمایه‌گذاران را رقم زده است. موضوعاتی چون روشن نبودن وضعیت تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها موجب شده تا سایه ابهام بر بازار سهام کماکان ادامه داشته باشد و بسیاری از فعالان را با توجه به رشد روزهای اخیر قیمت ارز، به این بازار موازی سوق دهد. گرچه نزدیک شدن به زمان بررسی برجام در کنگره آمریکا و نیز انتشار خبرهایی مثبت درخصوص تأیید احتمالی آن می‌تواند موجب بازگشت جو مثبت به بازار سهام در کوتاه‌مدت شود اما چشم‌انداز بازار سهام برای بلند‌مدت در سال‌جاری، با توجه به کاهش حجم و ارزش معاملات ناامید‌کننده است و بسیاری از سرمایه‌گذاران به سال آینده و رشد سنتی بورس در سال انتخابات چشم دوخته‌اند.

معاملات بلوکی در گروه بانک

در بازار پرنوسان روز گذشته این نمادهای قندی‌ بودند که روی مدار مثبت قرار گرفتند و با حجم‌های محدود سهام موردنظر در کانون توجه معامله‌گران نوسان‌گیر بازار بودند. در عین حال نماد معاملاتی شرکت مخابرات ایران در آستانه برگزاری مجمع فوق‌العاده به منظور انتخاب دو عضو نماینده دولت و سهام عدالت در حالی متوقف شد که با عرضه سهام از سوی معامله‌گران مواجه بود. این عرضه‌ها به نماد معاملاتی همراه اول نیز سیگنال منفی فرستاد و باعث ریزش قیمت‌ها در این نماد شد. در بازار روز گذشته با توجه به اینکه سه صنعت بانک‌ها، تأمین آب، برق، گاز و شیمیایی‌ها بیشترین حجم و ارزش معاملات را داشتند، در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند.

در گروه بانک و مؤسسات اعتباری، معاملات گروه مثبت آغاز شد اما ادامه معاملات نزولی و در برخی نمادها نوسانی انجام شد. به‌طوری‌که بانک تجارت، بانک اقتصاد نوین و بانک خاورمیانه‌ تنها نمادهای مثبت گروه در پایان معاملات بودند. در اواسط بازار شاهد معامله بلوک 100 میلیونی حقوقی به حقوقی در نماد بانک اقتصاد نوین بودیم که تأثیر مثبتی بر شاخص کل داشت و بیشترین حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داد. در بازار خبرهایی از افزایش سرمایه نماد بانک‌های حکمت ایرانیان، گردشگری و پاسارگاد به گوش می‌رسید.

خبرهایی از افزایش سرمایه در نمادهای خودرویی

در گروه خودرو و ساخت قطعات معاملات در بازه مثبت آغاز شد اما این روند ادامه نداشت و شاهد ریزش قیمت‌ها در این گروه بودیم. از اواسط بازار دوباره روند صعودی آرامی بر نمادهای پربیننده گروه خودرو حاکم شد اما همچنان در پایان معاملات اکثر نمادها در بازه منفی قرار گرفتند. با معامله 20.8 میلیون سهم، پارس‌خودرو پرحجم‌ترین نماد گروه بود.

پیرامون این گروه، مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه قیمت خودرو به هیچ عنوان کاهش نخواهد یافت، گفت: درخواست افزایش قیمت خود را به شورای رقابت ارسال کرده‌ایم. در عین حال خبرهایی از افزایش سرمایه در نمادهای مهرکام پارس، قطعات اتومبیل ایران، زامیاد و ریخته‌گری تراکتورسازی ایران به گوش می‌رسد. در گروه سرمایه‌گذاری، معاملات با روندی نزولی و بسیار کم‌حجم انجام گرفت و در پایان معاملات سرمایه‌گذاری سپه، سرمایه‌گذاری صنعت و معدن، سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان و گروه صنایع بهشهر ایران تنها نمادهای مثبت گروه بودند. با معامله 2.9 میلیون سهم، سرمایه‌گذاری صنعت بیمه بیشترین حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داد.

در گروه کاشی و سرامیک، صنعت کاشی و سرامیک كه تاثیرپذیری مستقیمی از ركود فعلی مسكن دارد در یك سال اخیر بسیاری از بازارهای هدف خود را از دست داده و به‌شدت با مازاد تولید در انبارها مواجه است. این روزها، صنعت كاشی و سرامیك شاهد تعطیلی بسیاری از كارخانه‌ها و متوقف شدن خطوط تولید بوده است و همین امر باعث رکود و کاهش قیمت سهام‌های این گروه شده است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/WyXLu7xd
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه