پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

سنت نو شدن در نوروز

9 سال پیش ( 1393/12/21 )
پدیدآورنده : سعید معیدفر  

به‌نظر می‌رسد با وجود تورم و مسائل اقتصادی موجود، پیش‌درآمد نوروز امسال باید اندکی نسبت به سال‌های قبل کم‌رنگ‌تر باشد، زیرا اگرچه تورم کاهش پیدا کرده است اما این به آن معنا نیست که وجود ندارد، با این وجود اما باز هم تحرک، نشاط و رفت‌و‌آمد جمعیت زیادی از مردم در بازار و خیابان مشاهده می‌شود. گرچه بعضی‌ها معتقدند که این جمعیتی که می‌آید، توان خرید ندارد و نمی‌تواند حداقل به اندازه سال گذشته نیاز خود را برطرف کند اما به هر حال این ازدحام هست و این جنب‌و‌جوش در آستانه سال جدید وجود دارد.

این جنب و جوش در آستانه هر سال جدیدی وجود دارد، زیرا بخشی از نوروز در واقع به نوعی یک همایش است، در نتیجه این جنب‌و‌جوش و این تب‌و‌تاب برای تغییر حتی اگر قدرت خرید مردم پایین هم باشد، وجود دارد. این ازدحام میل جامعه را به تحرک و باهم بودن نشان می‌دهد، جامعه عرصه‌ای را می‌خواهد برای دور هم بودن و حالا در زمانی نزدیک به نوروز مردم می‌توانند در بازار یکدیگر را ببینند و این حس مشترک را مبنی بر تلاش دسته جمعی برای نو شدن تجربه کنند که این حس بسیار ارزشمند است. این تب‌و‌تاب و ازدحام ارزشمند و لذت‌بخش است و مردم حتی اگر نمی‌توانند خرید کنند، نباید این حس را از خود بگیرند.

گرچه ناتوانی در خرید و روبه‌رو شدن با این مسئله که عده‌ای می‌توانند بساط عید را به‌طور کامل برقرار کنند و عده‌ای به خاطر تنگدستی نخواهند توانست، خمودگی و افسردگی به همراه خواهد داشت اما مردم این سنت پربار و وحدت‌بخش را رها نخواهند کرد، زیرا این سنت با وجود تمام تنگناها و مشکلات موجود جامعه را به وجد می‌آورد و حتی این دور هم بودن باعث می‌شود حس خمودگی کمتر شود. به‌هرحال، این هم بخشی از زندگی است، زندگی مجموعه‌ای از زشتی‌ها و زیبایی‌هاست و هربار هم وزنه یکی از دیگری سنگین‌تر است. به امید سنگینی وزنه زیبایی‌ها در سال جدید.

* جامعه شناس

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Q1gkLVKa
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه