آمریکاییها بیش از پیش، برای بهره بیشتر بردن از نعمت غیرمترقبه خرید بعد از روز عید شکرگزاری، موسوم به جمعه سیاه، به خرید آنلاین روی میآورند و خرید از فروشگاههای آنلاین را به صف کشیدن در مغازهها ترجیح میدهند. طبق گزارش مؤسسه «ShopperTrak» ، فروش جمعه سیاه، امسال در فروشگاهها سقوط 10 درصدی و معادل 10.4 میلیارد دلار داشته است. درحالیکه در بازه زمانی مشابه سال گذشته، 11.6 میلیارد دلار بوده است.
فروش متاثر از روز عید شکرگزاری آمریکایی امسال نیز با کاهش 10 درصدی همراه بوده و به 1.8 میلیارد دلار رسیده است. یکی از اصلیترین دلایل این انقباض بازار، جذابیت فروشگاههای آنلاین است که آمریکاییها، بیش از پیش به جست و جوی بهترین اجناس خرید جمعه سیاه در گوشیهای تلفن همراه، تبلتها و کامپیوترهای خود میپردازند و همچنین تخفیفهای پیشنهادی ارائه شده از سوی خردهفروشان، اغلب از چند روز پیش از روز عید شکرگزاری آغاز میشود که شوک و ضربه جمعه سیاه را کاهش میدهد.
فروش آنلاین، عملاً بهعنوان یک جهش در مناسبت جمعه سیاه شناخته شد. براساس اعلام مؤسسه « Adobe»، که از 4500 سایت اینترنتی اطلاعات جمعآوری کرده است، فروش آنلاین امسال به نسبت سال پیش 14.3 درصد رشد داشته است. این مؤسسه تخمین میزند که مطالبات پستی یک چهارم این خریدهای مکمل را در برمیگیرد.
مردم آمریکایی کمتری برای خرید روز عید شکرگزاری و جمعه سیاه در فروشگاهها حضور داشتند. طبق مؤسسه «ShopperTrak»، مصرفکنندگان خریدها را برای این مناسبتها پیشبینی میکنند و توضیح میدهد: «مصرفکنندگان محصولات خود را از پیش هدف قرار میدهند و با برنامهریزی بازدیدهایشان و حضور در فروشگاهها، به خریدهای این چنینی میپردازند.»