پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

در بازار سراسر قرمزپوش روز یکشنبه  بورس اوراق بهادار تهران، شاخص کل بیش از ۵۹۰ واحد افت کرد و وارد کانال ۷۸ هزار واحدی شد. نماد معاملاتی مخابرات ایران و گسترش نفت و گاز پارسیان بیشترین تأثیر را در نوسانات دماسنج بازار سهام بر جای گذاشتند.

بدین ترتیب در دومین روز معاملات بورس اوراق بهادار تهران در هفته جاری، نماد معاملاتی مخابرات ایران ۶۷ واحد در شاخص کل تأثیر منفی گذاشت و با این حساب بیشترین تأثیر کاهشی را بر دماسنج بازار سهام داشت. پس از این نماد، نمادهای معاملاتی گسترش نفت و گاز پارسیان، معدنی و صنعتی گل گهر، ملی صنایع مس ایران، پتروشیمی خارک، ایران خودرو و پالایش نفت تهران بیشترین تأثیر را در نوسانات کاهشی شاخص بورس اوراق بهادار تهران گذاشتند.

روز گذشته در گروه شیمیایی، ۴۱ میلیون و ۹۷۵ هزار سهم به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. همچنین در گروه خودرو، ۶۰ میلیون و ۵۱۱ هزار سهم به ارزش ۱۰ میلیارد و ۴۶۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در ۵ هزار و ۷۲۳ نوبت معامله دادوستد شد. علاوه بر این در گروه سرمایه گذاری ها، ۷۹ میلیون و ۶۶ هزار سهم به ارزش ۸ میلیارد و ۸۲۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد.

همچنین آیفکس ۱۵واحد افت کرد و رقم ۸۵۲ واحد را تجربه کرد. ارزش معاملات فرابورس ایران به رقم ۱۲۰ میلیارد و ۴۹۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بالغ شد که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۱۷۰ میلیون و ۷۷۴ هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۱۴ هزار و ۷۲۴ نوبت دادوستد شد.

تشدید بی اعتمادی با عدم حمایت حقوقی ها

روز گذشته معاملات بورس تهران با کمترین حجم و ارزش معاملات مواجه شد به طوری که به رغم بازگشت دوباره برخی نمادهای معاملاتی متوقف، اما افزایش عرضه سهام در مقابل تقاضا باعث شد تا اغلب معاملات با وضعیتی ساکن و رخوت آور مواجه باشند؛ بازاری که در عدم حمایت حقوقی ها و بازیگران بزرگ این بازار از معاملات سهام، باعث شده تا انگیزه حضور سهامداران حقیقی کاهش یابد.

از سوی دیگر انتظار برای کاهش بیشتر قیمت ارز در بازار داخلی نگرانی ها از بابت عدم تعدیل سود در گروه صادرات محور را افزایش داده است. این در حالی است که انتظار برای انتشار گزارش های 9 ماهه عملکردی شرکت های بزرگ نتوانسته چندان مطابق با میل سرمایه گذاران باشد؛ بازاری که امیدوار است از انتهای بهمن ماه امسال حال و هوای شاداب تری را نسبت به ماه های گذشته تجربه کند.

در روزهای اخیر با ریزش قیمت ارزها در بازار که به دستور دولت و به منظور کنترل نرخ ارز صورت گرفته است، شاهد افت شدید قیمت کلیه ارزها در بازار و همچنین سکه طلای نقدی و آتی هستیم. در بازار سهام نیز قریب به اتفاق نماد های صادرات محــور یعنـــی گروه هایی چون پتروشیمی، معدنی و فلزی در حال ریزش شدید هستند و با توجه به ارزش بازار بالای این شرکت ها در بازار سهام، تأثیر فراوانی در روند منفی شاخص کل داشته اند.

در شرایط کنونی و در صورتی که دولت سعی در کاهش بیشتر ارزها و سرکوب آن را داشته باشد، طبیعتا بازار نیز به این امر واکنش نشان داده و شاهد افت بیشتر قیمت های سهام مزبور خواهیم بود. روند فوق بیش از پیش به کاهش حجم معاملات در بازار سهام منجر خواهد شد و به فرار نقدینگی از بورس می انجامد.

معاملات درون گروهی در دامنه منفی قیمت ها

روز گذشته در نماد معاملاتی نورد و لوله اهواز 56 میلیون سهم به ارزش بیش از 2 میلیارد تومان بازارگردانی شد. در نماد معاملاتی صنعتی دریایی ایران، اندکی بیش از 28 میلیون سهم به ارزش بیش از 7.5 میلیارد تومان با معاملات درون گروهی سهامدار عمده همراه بود.

همچنین 16 میلیون سهم گسترش صنایع انرژی آذراب به ارزش بیش از 3.5 میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده بازارگردانی شد. 10 میلیون سهم معدنی و صنعتی گل گهر اما به ارزش بیش از 2 میلیارد تومان به کدهای درون گروهی سهامدار عمده انتقال یافت.

همزمان 10 میلیون سهم سرمایه گذاری گروه توسعه ملی به ارزش 1.5 میلیارد تومان نیز به کدهای درون گروهی سهامدار عمده تجمیع شد. اندکی بیش از 6.5 میلیون سهم صنایع فولاد آلیاژی یزد به ارزش 1.5 میلیارد تومان نیز دیروز با معاملات انتقالی سهامداران عمده مواجه شد. معاملات حق تقدم پارس خودرو نیز با جابه جایی نزدیک به 163 میلیون برگه حق تقدم به ارزش بیش از 1.5 میلیارد تومان در دامنه منفی نوسان قیمت ها انجام شد.

ارتباط با نویسنده: sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/vOZXte5Q
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه