جمعه, ۱۵ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 5 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

سفر یا فرار از خود؟

8 سال پیش ( 1395/1/17 )
پدیدآورنده : فریدون صدیقی  

شرق- تعطیلاتی مانند ایام نوروز یا نظایر آن که از کنارهم‌نشستن چندروز تعطیلی به وجود می‌آیند، به نظر فرصتی است برای فرار ما از خودمان یا از محیط و مکانی که در آن هستیم. تلقی من این است که شتاب و تعجیل ما در سفرهای نوروزی ناشی از ناامنی روانی ما در برابر خود ماست؛ یعنی آن خودِ موجود برایمان خودِ مقبولی نیست چراکه اگر بود، دلیلی نداشت از آن به کوه و دشت یا مکان دیگری بگریزیم. اینجاست که سفر با هراس‌ها و دغدغه‌های نامکشوفش پیش‌روی هر مسافری قرار می‌گیرد.

در این شتاب و دلواپسی سفرها، بخشی از حوادث جاده‌ای که پیش می‌آید، بیش از آنکه معلول نقص فنی ماشین‌ها و نقص مهندسی جاده‌ها باشد، حاصل نقص روحی، روانی و عدم تمرکز خود ماست. ما که می‌خواهیم وضع موجود (مکان زندگی‌مان) را ترک کنیم با این امید که در وضع موعود (مقصد سفر) خودِ بهتری خواهیم داشت، آن‌قدر تحت فشار سفر قرار می‌گیریم که در مقصد هم حالی بهتر از مبدأ برایمان نمی‌ماند.

636434347345734573447743734734737345845884

اینها به این معنی نیست که در سفر لذتی تحصیل نمی‌شود چراکه جوان‌ها که بر اساس آمار، اصلی‌ترین راکبان وسایل نقلیه در سفرهای نوروزی و اتفاقا مقصران اصلی تصادف‌های عیدانه هستند همچنان از این آشفتگی‌های سفر، سر‌به‌سر‌گذاشتن دیگران، ماندن در راهبندان‌های طولانی و... لذت می‌برند اما برای بسیاری چون من وضع به‌گونه دیگری است: ما در ظاهر سفر نوروزی می‌کنیم و در باطن، فرار می‌کنیم تا بلایی سرمان بیاید و خب دیگر، طبیعی است این‌همه حادثه تلخ و کشنده!

بُعد دیگر این حوادث، جاده‌ها و ماشین‌ها هستند؛ ماشین‌هایی که در ظاهر تولید سال و درواقع مونتاژ قطعات تولید سال‌های قبل‌اند، جاده‌هایی که مربوط به گذشته دور هستند و رانندگانی از جنس «پس‌فردا»؛ جوان‌هایی که فضای مجازی را دنیای واقعیت می‌پندارند و در پیچ یک جاده یا همان بزنگاه یک سفر، آنچه اتفاق می‌افتد به‌ناگهان برایشان عینی می‌شود. در چنین شرایطی نه قاتلی وجود دارد و نه مقتولی، حتی پلیس هم خود قربانی حوادث جاده‌ای است که مجبور است تمام ایام تعطیلی را آماده‌باش بماند و شاهد سرگشتگی مسافران در جاده‌های کشور باشد و خبرهای بد را مخابره کند.

در این اوضاع آیا انتظارداشتن از رسانه‌ها برای نقش‌آفرینی انتظاری واقع‌بینانه است؟ رسانه‌هایی که به دلایلی جایگاه خود را از دست داده‌‌اند، چطور می‌توانند به مردم در کاهش تصادفات جاده‌ای پیام‌رسانی کنند؟ ما که نه مخترع ماشین هستیم و نه خالق رسانه، جز جستن این مشکل در نظام آموزشی کشور چه می‌توانیم بکنیم؟

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/LzgUfhqy
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه