پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه 11 آبان 95، با 604 واحد کاهش به 79 هزار و 659 واحد رسید. شاخص کل بورس در چهارمین روز کاری خود در هفته جاری، از همان ابتدا با افزایش عرضه مواجه شد و تا پایان شاهد برتری عرضه بر تقاضا بود. به این ترتیب شاخص کل پس از صعود کوتاه مدت به کانال 80 هزارواحدی، بار دیگر به کانال 79 هزار واحد سقوط کرد و روند اصلاحی شاخص کل بورس پس از جهش 1041 واحدی هفته جاری، همچنان ادامه دارد. 

سرگیجه در تالار شیشه ای

بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته با کاهش حجم و ارزش معاملات همراه بود، به طوری که بیش از 729میلیون سهم و حق تقدم به ارزش بیش از یک هزار و 956 میلیارد ریال در 84 هزار و 436 نوبت مبادله شد. همه شاخص های اصلی بازار سهام نیز کاهش داشتند و بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) 213 واحد، شاخص کل (هم وزن) 92 واحد، شاخص قیمت (هم وزن) 73 واحد، شاخص آزاد شناور 693 واحد، شاخص بازار اول480 واحد و شاخص بازار دوم 994 واحد افت کردند. در عین حال گروه پالایشی، پتروشیمی و معدنی سهم اصلی را در افت شاخص کل ایفا کردند.

بهت و حیرت فعالان بازار سهام

پس از صعود چشمگیر روزهای ابتدای هفته شاخص کل، بازار سهام در میان بهت و حیرت فعالان بورسی ریزشی بود که در این میان افزایش غلبه فروشندگان سهام بر خریداران اغلب حقیقی سرمایه گذاران را دچار سردرگمی کرد. شرایط ناپایدار بازار سهام سبب شده است سهامداران به نوسان گیری روی آورند و استراتژی مبتنی بر سرمایه گذاری کوتاه مدت را در دستور کار خویش قرار دهند. با این همه به نظر می رسد با توجه به عدم شکل گیری صف های فروش پایدار، بورس تهران خود را برای معاملاتی متعادل در روزهای آینده آماده کند. بسیاری از کارشناسان بازار سهام بر این عقیده اند زمانی شاهد برون رفت از رکود و رشد و رونق در بورس خواهیم بود که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار شده و به نتایج قابل قبولی رسیده باشد. به این ترتیب به نظر می رسد سرمایه گذاران منتظر این چند روز باقی مانده تا انتخابات آمریکا باقی بمانند.

خبرهای خوب هم بازار را مثبت نکرد

افت دو روز اخیر بازار سهام در شرایطی اتفاق افتاده است که پیش بینی می شد رونق بازارهای جهانی می تواند بر کلیت بازار سهام اثر مثبتی داشته باشد آن هم در شرایطی که این روزها شاهد انتشار خبر منفی در خصوص وضعیت جهانی برخی کالاها نیستیم.

در عین حال افزایش قیمت جهانی نفت هم این روزها متعادل و مثبت است و نمی توان تهدیدی را برای بورس و اقتصاد کشور متصور بود. با این وجود، این خوشبینی ها باعث نشد معاملات بازار سهام به روند مثبت بازگردد. با این حال با توجه به رکود سنگینی که بر اقتصاد کشور حاکم است و دامنه این رکود در بازارهایی چون مسکن، خودرو، ارز، و سکه و طلا، به نظر می رسد بورس بهترین مقصد برای ورود نقدینگی جامعه باشد آن هم به این شرط که نقدینگی وارد شده به بازار وارد چرخه تولید و بنگاه ها شود. در انتشار گزارش های شش ماهه شرکت ها نیز بهبود عملکرد در عمده صنایع بورسی پیش بینی می شود. این مولفه هم می تواند موجب افزایش حجم نقدینگی وارد شده به بورس شود.

ادامه رشد بازار فرابورس

روز گذشته در فرابورس ایران، شاخص کل در پایان معاملات 3 واحد تقویت شد و به نقطه 841 واحد رسید و ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس هم به بیش از 51هزار میلیارد تومان رسید. معامله گران در فرابورس بیش از 213 میلیون برگه بهادار به ارزش 117 میلیارد تومان در قالب 24 هزار نوبت دادوستد کردند. نمادهای مؤثر در تقویت شاخص فرابورس شامل مارون، زاگرس، دماوند، بمپنا و نمادهای مؤثر در کاهش شاخص شامل شاوان، خراسان، وهور بوده اند. نمادهای پربیننده هم شامل ذوب، دماوند، وهور، گوهران، سمگا، شاوان و ارفع بوده اند.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/8mfk6IjG
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه