پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس و اوراق بهادار روز چهارشنبه در داد و ستد معاملات، با رشد 115واحدی به رقم 62 هزار و 927واحدی رسیدو در آخرین روز کاری هفته در آستانه صعود به کانال 63هزار واحدی قرار گرفت. معاملات روز گذشته بازار سهام همچون روزها و ماه‌های قبل نیز در شرایطی رخوت‌آور ادامه یافت با این تفاوت که به نظر می‌رسد طی یکی دو هفته اخیر بورس شاهد بازارگردانی توسط حقوقی‌ها و حمایت از شاخص‌های بورس از طریق معاملات بلوکی است. آن چه این روزها در تالار شیشه‌ای می‌توان به خوبی دید تداوم انتظار معامله‌گران بازار سهام در مقابل تابلوی معاملات بورس برای تعیین تکلیف ابهام‌های بزرگی همچون تعیین نرخ خوراک مجتمع‌های پتروشیمی است. در روزهای اخیر نوسانات پیاپی در بورس تهران تقابل دو گروه از سرمایه‌گذاران در دو جناح مختلف خرید و فروش که بعضا به تشکیل صف منجر می‌شد را به دنبال داشت.

طولانی شدن روند نزولی بورس

در شرایطی که قیمت سهام اغلب شرکت‌ها در سطحی است که انگیزه‌های فروش و کاهش بیشتر در برخی از آنها وجود ندارد و حتی گزارش‌های عملکرد شش‌ ماهه برخی از آنها نیز این امر را تایید می‌کند، اما بخش قابل‌توجهی از شرکت‌های کوچک خود در شرایط رکودی همچنان سرپا هستند. گرچه بازار سهام همچنان همانند روزهای قبل اقبال و توجه سهامداران به گروه‌های کوچک و قندی به دلیل وضعیت نامناسب شرکت‌ها و صنایع بزرگ جلب شد و شرکت‌های کارخانجات قند قزوین، سرمایه‌گذاری صنعت بیمه و قند اصفهان از بیشترین تقاضای خرید برخوردار شدند،

2467236136136623261251256136247247

این در حالی است که سیمان اصفهان، بهسرام و سازه پویش بیشترین تقاضای فروش را از آن خود کرده‌اند. دیروز همچنین حجم معاملات اندکی رشد کرد اما ارزش معاملات با کاهش مواجه شد. کاهش ارزش معاملات بیانگر این نکته است که شرایط فعلی بورس که هیچ تفاوتی با گذشته نداشته است و طولانی شدن زمان روند نزولی بورس و از حد گذشتن رقم زیان اهالی تالار باعث شده که همچنان ارزش معاملات در بازه پایینی قرار گیرد. از سوی دیگر با وجود اینکه روند مذاکرات سیاسی روندی مثبت و سازنده بوده است و با احتمال زیاد تا چند ماه آینده وارد فاز عملی خواهد شد اما به راحتی نمی‌توان اثرات مثبت آن را در بازار سهام روی قیمت سهام شرکت‌ها مشاهده کرد.

کاهش قیمت جهانی نفت و تاثیر آن بر گروه‌های پر ارزش بازار

در عین حال افت ارزش معاملات را می‌توان در ارتباط با کاهش قیمت جهانی نفت دانست. چرا که کاهش قیمت جهانی نفت، سود آوری شرکت‌ها در این گروه را متاثر کرده و قیمت این گروه پر ارزش بازار را با حدود 55 درصد کاهش نسبت به آبان مواجه کرده است. از دیگر سو با توجه به تصویب نرخ 13 سنتی برای نرخ خوراک گاز در اواخر سال 92 و عدم تغییر آن تا به امروز شرکت‌های پتروشیمی گازی صدمات زیادی را از این محل دیده‌اند. کاهش شدید قیمت نفت بر گروه پالایشگاهی نیز باعث کاهش ارزش بازار بورس شده است. شرایط فعلی بازار سهام بیش از همه متاثر از کاهش قیمت‌های جهانی و بالا بودن نرخ سود بانکی است و می‌توان نتیجه گرفت وضعیت فوق نقدینگی را به بورس رهنمون نخواهد کرد. 

رشد 3.5 واحدی شاخص آیفکس

بازار فرابورس معاملات چهارشنبه را با خرید و فروش 90میلیون ورقه بهادار به ارزش 679میلیارد و 950میلیون ریال خاتمه داد. بیشترین حجم معاملات فرابورس معادل 10 میلیون و 640هزار سهم مربوط به گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان بود و بیشترین ارزش معاملات با رقم 19میلیارد و 670 میلیون ریال به ذوب‌آهن اصفهان اختصاص یافت. آیفکس با 3.5 واحد رشد به 722.71 واحد رسید. همچنین، شرکت‌های خوارزمی به همراه عمران و توسعه شاهد و باغمیشه بیشترین افزایش قیمت و سهام شرکت‌های مرجان‌کار، بیمه نوین و بیمه سامان بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

روز گذشته شاهد بازگشایی نماد معاملاتی شرکت مهندسی صنعتی روان فن آور پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام درخصوص افزایش سرمایه و ارائه اطلاعات پیش‌بینی با سرمایه جدید، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50 درصد، بودیم و در پایان معاملات، نماد معاملاتی شرکت سبحان دارو جهت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام و نماد معاملاتی شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود جهت برگزاری مجمع عمومی عادی بطور فوق‌العاده صاحبان سهام در روز یکشنبه 17 آبان‌ماه، متوقف شد.

newspaper

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/XOzTnHt7
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه