پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

بازار سهام روز گذشته در حالی به کار خود پایان داد که با افت اغلب نماگرها مواجه بود. در عین حال طمع نوسان‌گیری برای معامله‌های کوتاه‌مدت، رشد قیمت سهام را در بازار دوم بورس در پی داشت. بدین ترتیب بورس تهران یک روز بعد از رشد ناچیز خود که در راستای انتشار نامه چهار وزیر به رئیس‌جمهور رخ داد، مجددا در دوراهی افزایش و کاهش قرار گرفت و با منفی شدن قیمت‌ها به کار خود پایان داد. 

مثبت شدن بورس تهران در حالی بیشتر از یک روز دوام نیاورد که بازار سهام مدت‌هاست در رکود شدید قرار داشته و از ابهامات سیاسی و اقتصادی رنج می‌برد و به‌رغم انتشار برخی اخبار مثبت در حوزه اقتصادی به دلیل رفع‌نشدن کامل ابهامات و نیز کمبود نقدینگی رمقی برای آغاز رشد خود ندارد. بر این‌اساس شاخص بورس تهران در معاملات روز سه‌شنبه تا سطح 61 هزار و 124 واحد افت کرد اما در نیم‌ساعت پایانی معاملات، اندکی خود را احیا کرد و در نهایت در کانال 61 هزار و 209 واحد متوقف شد.

کاهش انگیزه خریداران و افت ارزش و حجم معاملات

ادامه روند رکودی بورس موجب کاهش انگیزه خریداران و در نهایت افت‌ارزش و حجم معاملات شد، به‌طوری‌که در معاملات روز سه‌شنبه در مجموع 365‌میلیون سهم به ارزش 86 میلیارد تومان داد و ستد شد. در بازار روز گذشته اکثر شرکت‌ها با رنگ قرمز مواجه شدند؛ به‌طوری‌که شرکت‌های ایران‌خودرو، نفت و گاز پارسیان، امید، صنایع بهشهر، سایپا و اقتصاد نوین بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل بورس گذاشتند.

2356272331266263242447624624

 این در حالی است که شرکت‌های کشتیرانی، تاپیکو، فولاد مبارکه، ملی صنایع مس ایران و پتروشیمی پردیس شاخص کل بورس را اندکی بالا کشیدند و از افت شدید آن جلوگیری کردند. در بازار دیروز تمایل به فروش در تالار حافظ تقویت شد و شرکت‌های کانه‌های فلزی و مواد دارویی، برترین گروه‌های صنعت لقب گرفتند. همچنین شرکت‌های قندی بیشترین تقاضای خرید را به خود اختصاص دادند.

ادامه بازارگردانی سهام در برخی نمادها

آنچه از بازار سهام این روزها برمی‌آید که سهامداران عمده و حقوقی‌ها علاقه‌مند به بازارگردانی و حمایت از عمق فعلی حجم و ارزش معاملات روزانه بازار سهام با انجام معاملات کدبه‌کد و تهاتر دارایی‌ها به کد شرکت‌های درون گروهی بهانه‌ای برای تداوم استواری تابلوی معاملات بورس تهران داشته باشند. چنان‌که طی معاملات دیروز، بازارگردانی سهام در برخی نمادهای معاملاتی همچنان دنبال شد. بر این اساس در نماد معاملاتی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو بیش از 60‌میلیون سهم از سرمایه‌گذاری سپه به شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید منتقل شد.

طی روزهای گذشته نیز سرمایه‌گذاری سپه 20‌میلیون سهم چادرملو را به کد شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید واگذار کرده بود. در بانک صادرات نیز بازارگردان این سهم طی معاملات دیروز همچنان به تداوم بازارگردانی خود در این سهم ادامه داد. جالب آنکه دیروز از کد حقیقی حدود 24 میلیون سهم به کد حقوقی بانک صادرات ایران منتقل شد. از نکته‌های جالب بازار، واگذاری صف خرید در نماد معاملاتی شیر پاستوریزه پگاه فارس و متعادل شدن روند معاملات این سهم پس از گذشت دو روز معاملاتی از زمان عرضه اولیه سهام آن در بازار دوم فرابورس بود. همچنین بیش از 5 میلیون سهم حفاری شمال به ارزش یک میلیارد و 311 میلیون‌تومان از سهامدار حقوقی شرکت کدبه‌کد شد. در نماد معاملاتی تیپیکو نیز بیش از 20 میلیون سهم از سهامدار عمده حقوقی کدبه‌کد شد.


گروه خودرو در انتظار بمب خبری!

در گروه بانک باز هم معاملات منفی و کم‌حجم را در گروه شاهد بودیم. گروه بانک در رکود به سر می‌برد و نمادهای آن در بازه منفی معامله می‌شوند. با توجه به اینکه بانک‌های خارجی و بین‌المللی به دنبال برجام، سعی در ورود و بهره‌گیری از بازار ایران دارند، این حضور می‌تواند زمینه‌های رشد را برای سیستم بانکی کشور به ارمغان بیاورد و عقب‌ماندگی سال‌های تحریم در این بخش را جبران کند.

در گروه خودرو چندی پیش مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو در نشست خبری که با رسانه‌ها داشت از بمب خبری و وقوع اتفاقی مهم در این مجموعه یاد کرد که ذهن اهالی بازار سهام را پیرامون پیدا کردن این بمب خبری که تا 10 روز بعد قرار بود اعلام شود، مشغول کرد به‌طوری‌که گمانه‌زنی‌های مختلفی در رابطه با این بمب خبری مطرح شد. از طرفی، گمانه‌زنی‌هایی که در این رابطه موجود است، حکایت از آن دارد که این مجموعه اقدام به عقد قرارداد ساخت خودرو با یک شرکت آلمانی که گفته می‌شود فولکس‌واگن است، کرده و احتمالاً از این پس مهندسین و کارشناسان فولکس‌واگن با حضور در شرکت ایران‌خودرو، خودروهای جدیدی را طراحی و به بازار عرضه خواهند کرد.

آنچه پیرامون گروه خودرو مشهود است اینکه با توجه به عدم توجه سرمایه‌گذاران و به‌خصوص افراد حقوقی به گروه خودرو، نشانه‌ای از خبرهای مثبت به چشم نمی‌خورد. چنان‌که تمام نمادهای گروه خودرو روندی نزولی داشتند و منفی معامله شدند. گروه خودروسازی سایپا در نظر دارد صددرصد از کل سهام شرکت بنیان توسعه صنعت خودرو متعلق به شرکت بنیان توسعه صنعت پارس از شرکت‌های گروه سایپا و 34 درصد از کل سهام شرکت صنعتی سرد‌ساز خودرو، متعلق به شرکت سازه گستر از شرکت‌های گروه سایپا را به‌صورت یکجا و نقد از طریق مزایده عمومی واگذار کند.

افزایش سرمایه 1000 درصدی سیمان دورود!

در گروه انبوه‌سازی با توجه به اینکه سال مالی اغلب شرکت‌های این گروه پایان شهریورماه هر سال است و به‌طور معمول در ماه‌های آبان و آذر شاهد برگزاری مجامع این شرکت‌ها هستیم، حدود یک ماه پیش اکثر شرکت‌ها اقدام به ارائه صورت‌های مالی برای سال مالی منتهی به 31‌شهریور سال 95 کردند که اغلب این گزارش‌ها بر افزایش فروش و بعضا سودآوری تأکید داشت. با این حال معاملات گروه انبوه‌سازی روندی نزولی طی کرد. گروه سیمان، با توجه به اینکه این محصول در حال حاضر با کاهش سرانه مصرف نسبت به سال گذشته مواجه شده است، کاهش اعتبارات پروژه‌های عمرانی دولت، کاهش میزان ساخت‌وساز در داخل کشور و همچنین کاهش میزان صادرات سیمان به‌خصوص به کشور عراق، بر میزان مصرف و صادرات سیمان تأثیر‌گذار بوده و باعث کاهش میزان فروش و سودآوری شرکت‌های سیمانی شده است.

از خبرهای پیرامون گروه سیمان اینکه هیأت مدیره سیمان دورود در تدارک افزایش سرمایه سنگین 1000 درصدی برآمده و اظهار نظر حسابرس در این مورد را به سازمان بورس ارائه کرده تا درصورت صدور مجوز اقدام به افزایش سرمایه از 8 به 80 میلیارد تومان کند. این تأمین مالی از دو محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و آورده نقدی سهامداران و مطالبات انجام خواهد شد. از سوی دیگر سازمان بورس، با توجه به تحقق سود عملیاتی ۵۳درصدی، از شــرکــت سیمان هرمزگان، درخواست تجدید‌نظر در گزارش داشته است. بر این اساس، درصد حاشیه سود ناخالص به فروش در دوره ۹ ماهه ۲۹ درصد است، اما برای سال مالی ۱۳۹۴، رقم مزبور ۳۵ درصد، پیش‌بینی شده است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/SfEN71Go
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه