سه شنبه, ۲ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Tue, 23 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
در ٣ سال گذشته در پالایشگاه ستاره خلیج فارس انجام شد

سرمایه‌ گذاری ١,٦ میلیارد یورویی

8 سال پیش ( 1394/12/21 )
 

طی سال‌های ٩٢، ٩٣ و ٩٤ به ترتیب بیش از ٥٩٦، ٦٦٥ و ٣٥٣ میلیون یورو سرمایه‌گذاری در پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس انجام شده است. به گزارش شانا، پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، با ظرفیت پالایش روزانه ٣٦٠ هزار بشکه میعانات گازی با هدف رفع تنگناهای تولید میعانات گازی در فازهای پارس جنوبی، همچنین رفع نیازها و مصارف داخلی در سه فاز ١٢٠ هزار بشکه‌ای با ظرفیت تولید ٣٦میلیون لیتر بنزین در روز در حال احداث است.

با توجه به اینکه مجموع تولید بنزین در پالایشگاه‌های کشور، حدود ٦٥ میلیون لیتر در روز است، پالایشگاه ستاره خلیج فارس به تنهایی قادر است معادل ٦٠ درصد تولید همه پالایشگاه‌های کشور، بنزین تولید کند. مطابق با برآوردهای صورت گرفته ٦٠ درصد از میعانات گازی ورودی پالایشگاه ستاره خلیج فارس به بنزین و ٢٤,٥ درصد از آن به گازوییل بدل می‌شود.

3634733423463473457835734634634734584684694

پس از انجام مطالعات تفصیلی و مشخص شدن هزینه خرید تجهیزات، سرمایه‌گذاری اولیه طرح (شامل پالایشگاه، خط لوله خوراک و پروژه آبگیر) ابتدا ٢,٦ میلیارد یورو برآورد شد، اما با طولانی شدن زمان طرح و پس از طی فراز و نشیب قریب ١٠ سال و افزایش هزینه‌ها، برآورد بودجه کل طرح به مبلغ ٣.٨ میلیارد یورو افزایش یافت که از مبلغ فوق تاکنون بالغ بر ٣میلیارد و ٣٨ میلیون یورو هزینه شده است.

طی سال‌های ٩٢، ٩٣، و ٩٤ به ترتیب بیش از ٥٩٦، ٦٦٥ و ٣٥٣ میلیون یورو هزینه در پالایشگاه ستاره خلیج فارس انجام شده است، براساس شواهد موجود از کل سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این پالایشگاه ٢٩ درصد آن از سوی سهامداران و باقیمانده از طریق تسهیلات ارزی تامین شده است.

فعالیت‌های عملیاتی طرح احداث پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس پس از انجام مطالعات امکان‌سنجی و طراحی پایه از بهمن ماه سال ١٣٨٥ با ثبت و تاسیس شرکت نفت ستاره خلیج فارس و با ترکیب سهامداران به‌صورت ٤٠ درصد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، ٥٠,٠١ درصد شرکت پتروگاس (اندونزی)، ٩.٠٩ درصد صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت آغاز شد.

ابتدا شرکت‌های تهران جنوب و بینا به همراه دو شریک خارجی اسنم پروجتی و گلدن گروپ عملیات طراحی را ادامه دادند، اما به دلایل متعدد از جمله درخواست اعتبار تایید شده (Confirmed L/C) و نبود امکان اجرای آن در شرایط وقت، پس از تکمیل مطالعات FEED دو شرکت خارجی از کنسرسیوم خارج می‌شوند، از این رو کار در عمل از خرداد ماه سال ٨٧ توسط دو شرکت ایرانی تهران جنوب و بینا ادامه می‌یابد و به موازات عملیات، تسطیح و آماده‌سازی زمین آغاز شد. پروژه ستاره خلیج فارس اواسط سال ١٣٨٨ تا اواسط سال ١٣٨٩ با رکود شدید مالی مواجه شد و بسیاری از فعالیت‌های اجرایی یا متوقف شده یا با کندی اجرا می‌شد.

ورود قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به ستاره خلیج فارس

در اواخر بهمن ماه سال ١٣٨٩ شرکت فرادست انرژی فلات از شرکت‌های زیرمجموعه قرار‌گاه خاتم الانبیاء (ص) به‌عنوان عضو جدید با نقش راهبری به کنسرسیوم اضافه شد. شرکت فلات که در عمل به‌عنوان شرکت اصلی گروه بود پس از سازماندهی و تقسیم‌بندی کل پالایشگاه به چند ناحیه و واگذاری آنها به شرکت‌های زیرمجموعه و با تامین نسبی منابع مالی، عملیات اجرایی را ادامه داد.

تغییر دوباره در ترکیب سهامداران پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس

در تیر ماه سال ١٣٩٠ دوباره ترکیب سهامداران تغییر می‌کند، به طوری که سهام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به ٤٨ درصد، شرکت پتروگاس (اندونزی) به ٢,١٦ درصد، صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت به ١١.٠٨ درصد و شرکت نفت و گاز تامین به ٣٨.٧٧ درصد رسید. با پایان عملیات نصب پایپرک‌ها و لوله گذاری‌های زیرزمینی و آغاز نصب سازه‌های فلزی، در طول سال‌های ٩٠ و ٩١ عملیات نصب و لوله‌های روزمینی و تجهیزات پالایشگاهی با کندی در حال انجام بود.

تغییرات پیاپی مدیریتی، نبود سازماندهی مناسب کارفرما و پیمانکار، کمبود منابع مالی، مضافا مشکلات تحریم‌ها و... پیشرفت کار را با کندی مواجه کرده بود، به‌طوری که تصوری از زمان بهره‌برداری دوراز ذهن بود. اجرای بیش از ١٥,٢میلیون خاکبرداری، ٦١٠ هزار متر مکعب بتن ریزی، ٥١ هزار تن ساخت و نصب اسکلت فلزی، ٧١ هزار تن تجهیزات ثابت و ٦ هزار تن تجهیزات دوار از جمله کارهای صورت گرفته در پالایشگاه است.

مهم‌ترین فعالیت‌های دولت یازدهم برای تسریع در روند ساخت ستاره خلیج‌فارس

از مرداد ماه سال ١٣٩٢ و با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید اقدامات زیر‌بنایی همچون تغییر ترکیب سهامداران شرکت برای اخذ تسهیلات بانکی (شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از ٤٨درصد به ١٧,٩ درصد، صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت از ١١.٨درصد ٣٣.١ درصد و شرکت نفت و گاز تامین از ٣٨.٧ درصد به ٤٩ درصد)، به‌کار‌گیری شرکت‌های معتبر جهت نظارت بر کیفیت و راه‌اندازی، بازنگری، تغییر و تقویت مدیریت و ساختار سازمانی کارفرما و پیمانکار و تغییر رویکرد انجام کارها با هدف راه‌اندازی واحدها از جمله اقدام‌های صورت گرفته در دوران دولت یازدهم است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/FIROjgdQ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه