پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

در آخرین روز آذرماه حجم و ارزش معاملات در بورس اوراق بهادار تهران رشد کرد. رشد حجم و ارزش معاملات در حالی در بازار روز سه شنبه ثبت شد که شاخص کل به دلیل تأثیر منفی نمادهای مخابرات، ملی مس، ایران خودرو، پالایش نفت اصفهان، چادرملو و فولاد مبارکه 290 واحد افت کرد و به رقم 80 هزار و 122 رسید. در دادوستدهای آخرین روز آذرماه بورس تهران شاهد معامله بیش از یک میلیارد و 210 میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی های مالی بود.

ارزش مبادلات بیش از 2هزار و 47 میلیارد ریال بود که در 59 هزار نوبت معاملاتی انجام شد. همچنین گروه های خودرو، شیمیایی ها و فلزات اساسی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه های صنعت قرار گرفتند.

مدیریت شاخص کل ادامه یافت

در کنــــار معــــامـــلات درون گـروهی، معامـــلات دوطرفه برخی حقیقی ها در کنار بازارگردانی سهام در گروه  های مختلف با هدف مدیریت شاخص کل بورس قابل تأمل بود. در این بین تکاپوی پتروشیمی ها برای تغییر فرمول نرخ خوراک دریافتی از دولت با وجود مصوبه وزارت نفت در این زمینه جالب توجه بود.

یکی از نکات قابل توجه بازار سهام تثبیت کل شاخص بورس در کانال 80 هزار واحدی با وجود تبخیر بازدهی دستکم 20 درصدی سبد دارایی های سرمایه گذاران بود. این اتفاق در حالی افتاده است که در صورت بازگشایی نماد معاملاتی بانک ها متولیان بازار سهام انتظار درجازدن نماگرها را در محدوده مشخصی دارند. به طور کل روز گذشته بازار سهام، بازاری با نماگرهای قرمزپوش و توأم با معاملاتی کم حجم و بی رونق بود که در گروه بیمه ای ها و نیز تک  سهم های پتروشیمی و دارویی شاهد تکاپوی نوسان گیران بود.

تأثیر افت بازارهای جهانی بر بازار سهام

برخی اهالی بازار سهام معتقدند افت بازارهای جهانی فلزات پایه در کنار عدم بازگشایی نمادهای متوقف علت منفی شدن بازار سهام طی روزهای اخیر است، چنان که روز گذشته با ادامه افت قیمت محصولات جهانی فلزات پایه، شاهد معاملات گروه های فلزی و معدنی بودیم.

از ابتدای فروردین تا پایان آبان ماه امسال، ارزش صدور محصولات معدنی و صنایع معدنی به بیش از 4.4 میلیارد دلار رسید که شرکت های فولادی با سهم 1.8 میلیارد دلاری، بیشترین ارزش صادرات این بخش را به خود اختصاص دادند. در این مدت 4.3 میلیون تن فولاد به خارج ازکشور صادر شد که بیش از تناژ صادراتی 12ماه سال گذشته است.

در همین حال زنجیره مس نیز توانست در میزان رشد، پیشتاز باشد به طوری که با افزایش صادرات 373درصدی، 536 میلیون دلار کالای این بخش را روانه بازارهای هدف کرد. از سوی دیگر روز گذشته با گذشت زمان معاملات، افزایش فشار فروش ها به خصوص در گروه خودرویی مشاهده شد و نمادهای این گروه اکثرا منفی به کار خود پایان دادند اما به رغم جو منفی مذکور و منفی شدن نماد پارس خودرو، شاهد ادامه معاملات پرحجم، مثبت و پرتقاضای نماد حق تقدم پارس خودرو بودیم. روز گذشته گروه های شیمیایی و پالایشگاهی اکثرا منفی و اکثر نمادهای گروه ساختمانی متعادل بودند اما معاملات گروه سیمانی متعادل با گرایشی منفی دنبال شد.

رشد یک واحدی شاخص کل فرابورس

معاملات فرابورس ایران در آخرین روز آذرماه با نقل و انتقال 191 میلیون ورقه بهادار به ارزش یک هزار و 335 میلیارد ریال در 12 هزار و 780 دفعه پایان پذیرفت. در جریان معاملات روز گذشته، شاخص کل فرابورس نیز ابتدا بیش از 4 واحد رشد کرد اما در ادامه رو به نزول گذاشت و در نهایت به رشد یک واحدی بسنده کرد. دو نماد  «مارون» و  «هرمز» تا سطح 3 واحد تأثیر مثبت بر آیفکس داشتند درحالی که معاملات منفی در نمادهای  «شــــــــاوان»،  «ذوب» و  «دماوند» مانع از رشد بیشتر شاخص شدند.

در بازار سهام فرابورس نماد شرکت گروه صنایع کاغذ پارس در حالی با بیشترین ارزش معامله روبه رو شد که نماد شرکت ریل پرداز سیر بالاترین حجم معاملاتی را به خود اختصاص داد. در نماد چکاپا بالغ بر 10 میلیون سهم به ارزش 30 میلیارد ریال و در نماد حریل نزدیک به 13 میلیون سهم به ارزش 18 میلیارد ریال مورد مبادله قرار گرفت.

در جریان معاملات روز سه شنبه نیز نمادهای  «میهن»،  «ثعمرا»،  «کمرجان» و  «قاسم» با بیشترین افزایش قیمت نزدیک به 5 درصد و نمادهای  «غفـــارس»،  «غمیـنـــو»،  «شاوان» و  «ساینا» با بالاترین افت قیمت نزدیک به 4 درصد روبه رو شدند.

در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز بیش از 808 هزار ورقه به ارزش 791 میلیارد ریال دادوستد شد که اسناد خزانه اسلامی مرحله نهم با معامله بیش از 103 هزار ورقه به ارزش 89 میلیارد ریال بالاترین حجم و ارزش معاملاتی را در این بازار به خود اختصاص داد. در بازار ابزارهای نوین مالی نیز هر ورقه تسهیلات مسکن در محدوده قیمتی 711 تا 769 هزار ریال معامله شد و بالاترین قیمت این اوراق به تسه آبان 95 اختصاص یافت.

ارتباط با نویسنده: sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/WvAVGQFc
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه