چهارشنبه, ۱۳ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Wed, 3 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

به نظر می رسد نداشتن ساعات کافی در طول روز مشکلی است که اغلب ما این روزها با آن دست به گریبان هستیم، اما آیا ما عملا پرمشغله تر شده ایم یا فقط اینطور احساس می کنیم؟ 

تحقیقات پیشنهاد می کنند که در این امر، تغییر در شیوه زندگی بیش از ساعات اضافه کاری باید مقصر قلمداد شود. از اینها گذشته، بسیاری از مطالعات و گزارش ها می گویند که اکثریت ما نسبت به گذشته ساعات کمتری کار می کنیم و بیشتر هم به تعطیلات می رویم. پس جریان از چه قرار است؟

سرتان آنقدرها هم شلوغ نیست، باور کنید!

وابستگی شدید ما به تکنولوژی باعث می شود که همه امور، در هر دو جنبه فردی و اجتماعی - حتی وقتی در واقع اینطور نیست - پیچیده به نظر برسد.

انبوهی اطلاعات (به لطف اینترنت)، منش همیشه آنلاین ما و این طرزی که تلفن های هوشمند ما را به یکدیگر متصل نگه می دارند، همه می توانند دلایلی باشند برای اینکه ما نتوانیم به اندازه ای که باید استراحت کنیم.

پیشرفت سریع تکنولوژی مزایای زیادی به ارمغان آورده است، اما به انبوهی اطلاعات منجر شده و مرزهای بین زمان کاری و غیرکاری را محو کرده است.

پس حتی هنگامی که در حال کارکردن نیستیم هم احساس می کنیم که داریم کار می کنیم. سال گذشته روانشناس مک لافاین از دانشگاه جیمز کوک سنگاپور پژوهشی در پشتیبانی همین نظریه منتشر کرد. او دریافت که استفاده از گجت های مدرن مانند تلفن های هوشمند عملا می تواند کاری کند که به نظر برسد زمان دارد با سرعت بیشتری پیش می رود. 

مک لافاین می گوید: «ما به تقلید از تکنولوژی تلاش می کنیم سریع تر و موثرتر باشیم. اینطور به نظر می رسد که چیزی در خود تکنولوژی وجود دارد که ما را وادار می کند سرعت ضربان درونی خود را یعنی چیزی که گذر زمان را اندازه گیری می کند افزایش دهیم.»

احتمالا وجود گزینه های بیش از حد برای گذراندن اوقات فراغت نیز موثر است. اساسا داشتن گزینه های انتخابی زیاد- چیزهایی برای دیدن، جاهایی برای رفتن، فیلم هایی برای تماشا کردن- باعث می شود که احساس کنیم اوقات فراغت کمتری داریم، حتی اگر برعکسش صادق باشد.

این امر به «تناقض در انتخاب» مرتبط است، در حالی که داشتن گزینه های انتخابی زیاد چیز خوبی به نظر می رسد، در عمل می تواند پریشانی ایجاد کند. 

یک دلیل محتمل دیگر برای اینکه چرا ما تمام مدت احساس مشغله می کنیم این است که در جوامع مدرن مشغول بودن با موفقیت و پاداش دیدن مرتبط است. به همین دلیل، ما بیشتر تمایل داریم وقت مان را پر کنیم تا به دیگران نشان دهیم (یا خودمان را قانع کنیم) که زندگی های مان در مسیر درست قرار دارد و اینکه داریم بهتر از اطرافیان مان کار می کنیم. حتی برخی مطالعات نشان داده اند که ما ترجیح می دهیم مشغول باشیم.

تونی کراب، مولف «مدیریت زمان» ریشه این مشکل یعنی احساس مشغله دائمی را در چیزی که «جهان بی نهایت» می نامد، می داند: در اصل بسیاری از ما از ساعات زیادی کار روزانه در مزارع یا کارخانه ها به زندگی هایی رفته ایم که در آن تمام مدت ایمیل مان را چک می کنیم.

کراب می گوید که فشار ناشی از گزینه های زیادی که برای انتخاب از میان کارهای مختلف و اوقات فراغت وجود دارد، باعث می شود که بیش از پیش احساس خستگی و تحت فشار بودن کنیم.

بی شک حقایقی در این امر نهفته است: آخرین باری که فکر کردید که هرچه در اینباکس تان بوده را خوانده اید و همه چیز را در اسپاتی فای گوش کرده اید چه زمانی بوده است؟ (احتمالا هر دو به یک اندازه غیر ممکن است.)

این امر قرار نبود اینطور باشد. در قرن گذشته، متخصصان پیش بینی کرده بودند که همه ما به لطف پیشرفت های تکنولوژیک کمتر کار خواهیم داشت، اما با رسیدن اینترنت، روبات ها و الگوریتم ها هنوز به نظر نمی رسد حجم مشغله ما کاهش یافته باشد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/mHM25lYG
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگراماجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه