سال جدید همیشه یك استارت تازه برای زندگی دوباره بهشمار میرود اما برای برخی مدیرعاملان سال 2015 سالی دشوار خواهد بود و آنها را در معرض امتحانی بزرگ قرار خواهد داد. در این سال تلاشهای برخی از مدیران بزرگ دنیا حول به چالش كشیدن كسبوكارها یا بهبود برندهای آسیبدیده میچرخد. در ادامه به بررسی هفت مدیرعامل تحت فشار جهان در سال 2015 و شرح مختصری از مشكلات آنها میپردازیم.
1- دان تامسون- مکدونالد
طی اعلام میزان درآمدها در سه ماهه سوم سال 2014، مدیرعامل مکدونالد، دان تامسون، كه از سال 2012 این عنوان به او تعلق گرفته است، اشاره کرد كه آمار فروش رستوران از حد انتظار پایینتر رفته است. گزارش اخیر درآمد مکدونالد نشان داد كه نرخ فروش در ایالات متحده آمریكا در سه ماهه چهارم سال منفی و سوددهی افت كلی 30 درصدی داشته است. سال آینده احتمالا شاهد راهاندازی یك پلتفرم برگر، اتخاذ رویكردی منطقهای نسبت به منو و تلاش برای سرمایهگذاریهای دیجیتال از سوی آقای تامسون خواهیم بود.
2- تراویس كالانیكUber
در پایان سال 2014، یك سری اختلافات حول یك سرویس بهاشتراكگذاری خودرو موسوم به Uber به وجود آمدند. ابتدا یك سری اظهارنظرهای اجرایی پیرامون تلاش برای انتقامگیری از منتقدان دنیای رسانه شكل گرفت. سپس اتهام تجاوز به یك مسافر زن در دهلی از سوی یك راننده شركت Uber مطرح شد و درنهایت خبر افزایش قیمت این برنامه در طول بحران گروگانگیری سیدنی انتشار یافت. رویدادهای فوق انتقادها مبنی بر عدم تضمین امنیت مسافران از سوی Uber و حقوق كم رانندگان این شركت را افزایش داد. بدون شك Uber از لحاظ مالی موفق و ارزش آن 40 میلیارد دلار است اما این وظیفه بر عهده مدیرعامل این شركت، تراویس كالانیك است تا اعتبار شركت در میان جامعه در سال 2015 را بالا ببرد.
3- میشل لینتونSony Etertainment
هیچ شركتی به اندازه Sony Pictures با یك توفان رسانهای بزرگ در اواخر سال 2014 روبهرو نشده كه البته هنوز به این شركت ضربه میزند. هك شدن شبكه استودیوی فیلم در ماه نوامبر یك سری بحرانها را متوجه این كمپانی كرد: انتشار دادههای اطلاعاتی حساس كارمندان، افشای ایمیلها از سوی اعضای هیاترییسه سونی، یك تماس از طرف پرزیدنت اوباما بهخاطر تصمیم اولیه استودیو برای جلوگیری از روند توزیع فیلم «مصاحبه» و انتقاد از این موضوع كه سونی موفق به رعایت اصل آزادی بیان نشده است. روز 23 دسامبر، سونی برخلاف خطمشی همیشگی خود رفتار كرد و گفت كه از روز كریسمس به بعد پخش محدود فیلم «مصاحبه» را در سالنهای سینما شروع میكند. به این ترتیب حاصل اختلافات بر سر مدیرعامل شرکت میشل لینتون فرود خواهد آمد كه در سال آتی مسئولیت دشواری را بر عهده دارد.
4- گینی رومتیIBM
میزان درآمد IBM در ماه اكتبر كمتر از حد انتظار بود. برای دهمین دوره سه ماهه متوالی در مقایسه با سال گذشته رقم درآمدهای این شركت كاهش یافته و افتی 10 درصدی را در زمینه درآمدهای مالیاتی در طول دوره مشابه پارسال تجربه كرده است. نتایج از روندی مثبت درآمده، اگرچه دگرگونی با روندی كند و آهسته باعث شده تا شركت روی كنار گذاشتن واحدهایی با عملكرد ضعیف و سرمایهگذاری در زمینه موبایل، سیستم ابری و محاسبه تشخیصی تمركز كند.
5- مگ ویتمن-هاولتپكارد
كلمه «برگشت» برای چند سال با هاولتپكارد و مدیرعامل آن، مگ ویتمن، در شرایطی مرتبط بوده كه این شركت برای بقا در دنیای در حال رشد فناوری تلاش میكند. سال 2015 نیز به همین شكل خواهد بود. در ماه اكتبرHP اعلام كرد كه به دو شركت تجزیه خواهد شد. به این ترتیب كسب و كار كامپیوتر و چاپگر با همدیگر یك شركت را تشكیل داده و شركت سختافزار و عملیاتهای خدماتی آن اجزای كمپانی دیگر هستند. به گفته ویتمن این تقسیمبندی به دو شرکت كمك خواهد كرد تا سریعتر به تغییرات صنعت پاسخ دهند. شاید سال آینده درستی ادعای او اثبات شود.
6- ایندرا نویی- پپسی
سرمایهگذار عملگرا، نلسون پلتز، از شركت مدیریت سرمایه Trian، با دعوت از شركت تولیدكننده نوشیدنی و اسنك پپسی برای تبدیل شدن به دو كمپانی مجزا، صندلی مدیرعامل پپسی، ایندرا نویی، را بهخصوص امسال داغ كرده است. نویی دلیل آورده است كه ابعاد پپسی بهعنوان یك نهاد واحد به منزله سرمایهای در یك بازار خردهفروشی سخت و دشوار است. این امتیاز با نتایج فراتر از انتظار شركت در سه ماهه سوم سال 2014 بالا رفته اما عادات روبهرشد خوردن و آشامیدن در میان مصرفكنندگان، پپسی را به انجام شرطبندیهای بزرگتر و تلاش برای كسب موفقیت میان افرادی فهمیدهتر وا داشتهاند. نویی در ماه دسامبر اعلام كرد كه این شركت اكنون به انتخاب از میان چندین ایده جدید میاندیشد.
7- ماریسا مایر-یاهو
از زمان پذیرفتن مقام مدیرعاملی یاهو در سال 2012 تاكنون، ماریسا مایر حین جمع كردن چندین شركت نوپا و از همه برجستهتر Tumblr و استخدام روزنامهنگاران معروفی نظیر كتی كوریك، به معاوضه و خارج كردن برخی محصولات داخل و خارج از محیط شركت روی آورده است. چنین حركاتی در مسیر احیای این شركت اینترنتی تا این لحظه با شكست مواجه شده و در عوض شركت فعالی به نام «استاربورد ولیو ال پی» را به طرح درخواست تجزیه یا به حراج گذاشتن آن واداشتهاند. مثل اینكه بازگشت شركت به وضعیت قبلی تنها مشكل موجود نبوده و حالا مایر با مسئله روابط بد موجود میان یاهو و Alibaba نیز روبهرو است. همه چشمها به او دوخته شده تا ببینند او با این مشكل چطور برخورد خواهد كرد.