پیشترها چنانچه قصد داشتید از کیفهای کاغذی یا پلاستیکی برای حمل وسایل خود استفاده کنید باید آن را خریداری میکردید، این موضوع در اغلب فروشگاهها امری رایج بود مگر فروشگاههای لوکس. سوپرمارکتها هرگز این قبیل کیفها را بهصورت رایگان در اختیار شما قرار نمیدادند و شما باید کیف شخصی خود را همراه میبردید اما این روزها همه چیز تغییر کرده است. مالکان فروشگاهها با در نظر گرفتن ظرفیتهای تبلیغاتی این کیفها بر آن شدند تا مشتریان را همراه کیفهای کاغذی یا پلاستیکی که نام و لوگوی فروشگاه آنها بر آن نقش بسته راهی خانه کنند.
در کشورهای توسعهیافته که فرآیند بازیافت از اهمیت برخوردار است، تولید این کیفهای تبلیغاتی اثرات مخربی بر محیطزیست دارد اما استفاده از کیفهای تبلیغاتی در کشورهای در حال توسعه میتواند گزینه خوبی باشد. کیسههای پلاستیکی تبلیغاتی و ارزانقیمت در لابهلای شاخههای درختان و شمشادها و همچنین در سواحل دریا رها میشوند و با تبدیل شدن به خوراک پرندگان و ماهیها موجبات مرگ زودرس آنها را فرآهم میآورند.
برای حل این موضوع تلاشهایی در جهت کاهش تعداد کیسههای تبلیغاتی رایگان در حال انجام بوده و به نظر میرسد دو عامل عمده موجب کاهش تمایل فروشگاهها برای ارائه کیسههای تبلیغاتی رایگان است؛ یکی تمایل شرکتها به کاهش هزینهها و دیگری تمایل روزافزون مردم به کاهش استفاده از کیسههای تبلیغاتی ارزان و پلاستیکی به منظور محافظت از محیطزیست.
هنوز ما در حال استفاده از کیسههای تبلیغاتی برای حمل خریدهای خود به خانه هستیم اما این بار این کیفها بازطراحی شدهاند. ما در عصر کیفهای تبلیغاتی مقرون به صرفه و اقتصادی هستیم. استفاده از این قبیل کیفها از مزایای زیست محیطی بسیاری برخوردار بوده و سبب کاهش تعداد کیسههای پلاستیکی میشود. همچنین از مزیتهای کیفهای دوستدار محیطزیست و قابلیتهای برندینگ آنها نیز نباید غافل شویم.
ایده
فروشگاه بزرگ Carrefour در فرانسه کیفهای تبلیغاتی بسیار مناسبی را به مشتریان عرضه میکند؛ کیفهایی با رنگ روشن، طراحی جذاب و شعارهایی مناسب روی آنها. مجموع این ویژگیها موجب عمر طولانی و متمایز شدن این کیفهای تبلیغاتی شده است. مشتریان با خرید این کیفها ضمن حمل خریدهای خود تعهدشان را به کاهش آلودگی محیطزیست به نمایش میگذارند. همچنین دوام و طراحی جذاب این کیفها سبب میشود تا دائما مورد استفاده قرار گیرند.
مشابه این کیفها در انگلستان، کیفهای دوستدار محیطزیست Sainsbury در سال 2007 بود که به کیفهای Anya Hindmarsh معروف بودند. این کیفها از جنس برزنت بوده و به تعداد محدودی تولید شدند و شعار معروف «من یک کیسه پلاستیکی نیستم» روی آن نقش بسته بود. تنها نکته منفی این کیفها این بود که تنها به تعداد محدودی تولید شدند. به دلیل حضور در مجلههای مُد، این کیف به یکی از پرهوادارترین محصولات در انگلستان بدل شد و در سایت eBay به 40 برابر قیمت اصلی خود به فروش میرسید. به دلیل مشهور شدن این کیفهای برزنتی در انگلستان مردم نسبت بهجزئیات آن واکنش نشان داده و با پیگیری اخبار متوجه شدند که این کیفها در چین تولید شده و سپس به انگلستان وارد شده است. فعالان محیطزیست بر این عقیده بودند که این کیفها باید در داخل تولید میشد تا موجب کاهش آلودگی شود اما دیگران معتقد بودند یک قدم رو به جلو در کاهش آلودگی محیطزیست بهتر از آن است که کاری صورت نگیرد. کیفهای Anya Hindmarsh به سرعت محبوب و به یکی از محصولات مورد علاقه دوستداران مُد بدل شدند.
همه کیفهای تبلیغاتی دوستدار محیطزیست چندان مفید و محبوب نیستند، بهعنوان مثال مدلهای ارزانتر این کیفها از جنس کتان بوده و فضای داخلی آنها تنها برای قرار دادن یک یا دو کتاب کفایت میکند. این کیفها نیز نقش سازندهای در کاهش آلودگی محیطزیست دارند اما به دلیل طراحیشان امکان استفاده مداوم از آنها وجود نداشته و جایگاه نهایی آنها سطل زباله است.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
* به جای کیسههای پلاستیکی رایگان کیفهای قابل استفاده و با دوام به مشتریان خود بفروشید. چنانچه در استفاده از این ایده جدی هستید و قصد دارید از ارزشهای اخلاقی خود دفاع کنید بهتر است این کار را درست انجام دهید. استفاده از پارچههای کتان برای تولید این کیفها مناسب به نظر میرسد.
* کیفهای تبلیغاتی با دوام و قابل استفاده تولید کنید. برای مثال دستههای این کیفها باید بهاندازه کافی بلند باشد تا بتوان آن را روی شانه انداخت اما بلندی این دسته نباید به اندازهای باشد که هنگام حمل آنها با دست روی زمین کشیده شوند.
* کیفهای تبلیغاتی شما بهتر است جذاب باشند. معمولا استفاده از یک طرح بد به اندازه یک طرح خوب برای شما هزینه در بر خواهد داشت. بنابراین سعی کنید تا از طرحهای جذاب و چشمنواز برای کیفهای خود استفاده کنید تا مشتریانتان به استفاده از آنها ترغیب شده و از کیفهای سایر شرکتها و فروشگاهها استفاده نکنند. با استفاده از این توصیهها کیفهای شما از عمر طولانیتری برخوردار بوده و مورد استفاده مداوم مشتریانتان قرار خواهند گرفت. این موضوع سبب خواهد شد مردم در مورد کیفها و برند شما نظر مثبتی داشته باشند.