دو دلیل برای طراحی بستهبندی قابل بازیافت برای کالاها وجود دارد. دلیل اول این است که دیگر بستهبندی محصولاتتان را در محل دفن زبالهها نمیبینید چرا که مردم به دلیل قابل استفاده بودن، آن را نگه میدارند، همچنین بستهبندی کالای تولیدی شما با برند و لوگوی شرکتتان برای مدت طولانی در معرض دید افراد قرار خواهد داشت.
ایده
ژاپنیها به استفاده از بستهبندیهای زیبا و جذاب برای کالاها معروف هستند، تاکتیک استفاده از بستهبندیهای زیبا میتواند تا حدود زیادی گرانقیمت بودن کالای موجود در آن را توجیهپذیر کند. برای مثال ممکن است شما با مقداری شیرینی که درون یک سلفون زیبا پیچیده شده و جعبه آن نیز با کاغذی زیبا تزیین شده و شیرینیهای درون آن نیز با دولایه سلفون پیچیده و محافظت شدهاند مواجه شده باشید.
این نوع بستهبندی بدون شک یک حرکت بسیار مدرن و رو به جلو در صنعت بستهبندی است. ژاپنیها پیشتر و براساس سنتهای قدیمی خود هدایایشان را درون یک لباس به فرد مورد نظر خود تقدیم میکردند، سپس آن شخص هدیه را باز کرده و ضمن تشکر از فرد هدیهدهنده لباس را به وی باز میگرداند.
شرکت تولید لوازم آرایشی Lush به ساخت و ارائه محصولات مقاوم مشهور بوده و به همین دلیل محصولات این شرکت نیاز چندانی به بستهبندی نداشته و شرکت Lush به جای صرف بودجه کلان برای بستهبندی تولیدات خود میتواند روی استفاده از مواد طبیعی و مفید در محصولات آرایشی خود سرمایهگذاری کند. اکثر شرکتهای تولید لوازم آرایشی 80درصد از بودجه خود را صرف طراحی و ساخت بستهبندی و 20درصد از آن را به تولید لوازم آرایش اختصاص میدهند در حالی که این موضوع در شرکت Lush کاملا برعکس است.
همزمان با موفقیت شرکت Lush در ژاپن، کارمندان ژاپنی این شرکت از فروش محصولاتی بدون بستهبندی یا کمترین بستهبندی ممکن به مشتریان خود خجالت زده بودند چرا که آنها معتقدند ارائه هدیه بدون بستهبندی بسیار ناشایست و دور از ادب است. همزمان با سبقت گرفتن بازار ژاپن از بازار انگلستان در استفاده از لوازم آرایش Lush این مسئله (ناراحتی کارمندان از فروش محصولات فاقد بستهبندی در ژاپن) به یک موضوع جدی بدل شد که در کوتاهترین زمان ممکن باید حل و فصل میشد. یک تیم طراحی ژاپنی استفاده از یک بستهبندی مناسب هدیه را بهعنوان راهحل به مسئولان شرکت Lush ارائه کرد.
هماکنون شما میتوانید محصولات شرکت Lush را در یک بستهبندی مخصوص ژاپنی دریافت کنید. از این بستهبندی جدید میتوانید مجددا جهت هدیه دادن استفاده کرده یا به دلیل پارچهای بودن از آن بهعنوان شال استفاده کنید. این نوع بستهبندی در انگلستان به پیچیدنی معروف شده و این موضوع به شعار این شرکت با عنوان «ما هدایای شما را میپیچیم» معروف شده است. این بستهبندی توسط رود آندراده طراح برزیلی و پیا لانگ از فنلاند طراحی شده که این موضوع بستهبندیهای جدید شرکت Lush را به یک کارزار بینالمللی بدل کرده و موجب ارتقای جایگاه این شرکت در زمینه موضوعات زیستمحیطی میشود.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
* ارائه محصولات با حداقل بستهبندی یا بستهبندی قابل استفاده باید در اولویت قرار داشته باشد. تنها چند دقیقه طول کشید تا شرکت Lush تصمیم به استفاده از بستهبندی معروف ژاپنی خود بگیرد. بنابراین بهتر است به چند طراح مراجعه کرده و به آنها زمان کافی جهت طراحی بستهبندی مورد نظرتان بدهید.
* به یاد داشته باشید که به نیازهای مشتریان توجه کنید اما اجازه ندهید این موضوع شما را از پیش رفتن باز دارد. احتیاجات آنها را در نظر بگیرید و سعی کنید بهتر از آنچه از شما انتظار دارند عمل کنید.
*استفاده از بستهبندیهای قابل استفاده یک چیز است و متقاعد کردن مردم به استفاده از آن موضوع دیگری است. بنابراین مشتریان خود را با در نظر گرفتن مشوقهای لازم به استفاده از بستهبندیهای خود ترغیب کنید.