دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
شعله‌ور شدن آتش طمع در بازار جهانی طلا

سال طلایی فلز زرد در راه است

8 سال پیش ( 1394/4/10 )
پدیدآورنده : نسیم نجفی  

ترس، یونان را فرا‌گرفته و طمع فعالان بازار طلا را برانگیخته است. آنها امیدوارند با منفجر شدن بحران یونان و احتمالا فروپاشی اتحادیه اروپا، ذخایر طلای‌شان را به قیمتی دلچسب به فروش برسانند. ظاهراً مسیر باد هم به بادبان‌های آنها افتاده و نخست‌وزیر یونان، بحران را به کانون داغ و انفجاری آن نزدیک کرده است. الکسیس تسیپراس، نخست‌وزیر یونان روز شنبه اعلام کرد که آخرین پیشنهادات مربوط به بسته کمک مالی را به رأی عموم خواهد گذاشت. اتحادیه اروپا از این تصمیم تسیپراس در بهت فرورفته و بازار سهام کشورهای اروپایی در حال ریزش است.

مردم یونان هم که از سرنوشت کشورشان سخت در هراس افتاده‌اند به سوی بانک‌ها هجوم برده و در حال خالی کردن حساب‌های‌شان هستند. شدت هجوم به اندازه‌ای بوده که بانک‌های یونان برای جلوگیری از ورشکستگی خود مجبور شدند شعب خود را روز دوشنبه تعطیل کنند، اما انتظار می‌رود که با بازگشایی شعب بانک‌ها برداشت پول با سرعت بیشتری توسط مردم صورت بگیرد؛ بنابراین ورشکستگی بانک‌های یونان عن‌قریب خواهد بود. در این میان آلمان هم که تاکنون کمک‌های مالی فراوانی به یونان کرده اعلام کرد که دیگر کمکی به یونان نمی‌کند.

چشم‌انداز دردناک اتحادیه اروپا

محمد تقی‌پور، کارشناس بازار طلا در این باره به «فرصت امروز» گفت: موضع‌گیری آلمان نشان می‌دهد که بحران یونان به یک مرحله عصبی وارد شده است؛ مرحله‌ای که نخست‌وزیر یونان فشار زیادی را روی طرف‌های اروپایی‌اش وارد کرده و در این شرایط احتمال هرگونه واکنشی از سوی کشورهای اروپایی وجود دارد. شاید آنها قید اتحادیه اروپا را بزنند و خود را از دست این وزنه سنگین که کل اتحادیه را با خود به زیر کشیده راحت کنند.

این کارشناس بازار طلا در پاسخ به این پرسش که فروپاشی اتحادیه اروپا چه تأثیری می‌تواند بر قیمت طلا داشته باشد؟ گفت: صحبت کردن از فروپاشی اتحادیه اروپا هنوز خیلی زود است. مقامات رسمی اتحادیه می‌گویند احتمال آن 50-50 است. هنوز دلایل کافی برای فروپاشی وجود ندارد. ممکن است نخست‌وزیر یونان با بازی ظریفی بتواند بحران را پیش از رسیدن به نقطه انفجار متوقف کند و با این بازی کمک‌های مالی بیشتری را از طرف‌های اروپایی‌اش بگیرد. باید دید که نتیجه همه‌پرسی وی چه خواهد بود و اتحادیه اروپا چه واکنشی به آن‌ نشان خواهد داد.

لازم به ذکر است که مانوئل والس، نخست‌وزیر فرانسه در این باره اعلام کرده: هیچ‌کدام از ما از تبعات سیاسی یا اقتصادی خروج یونان از حوزه یورو اطلاعی نداریم. . . ما باید هر کاری می‌توانیم انجام دهیم تا یونان در حوزه یورو باقی بماند. اما انجام دادن هر کاری به معنی احترام گذاشتن به یونان و دموکراسی و همچنین احترام گذاشتن به مقررات اروپایی است، بنابراین یونان باید به پای میز مذاکره برگردد.

تأثیرات بحران یونان بر طلا

تقی پوردر ادامه این گفت‌وگو به «فرصت امروز» گفت: تبعات سقوط اتحادیه اروپا برای کشورهای عضو سنگین است. به نظر من نخست‌وزیر یونان با رندی اتحادیه اروپا را وارد بازی انتخاب بین بد و بدتر کرده است. این انتخاب برای اعضای اتحادیه اروپا بسیار دشوار است و در کوتاه‌مدت اتفاق نمی‌افتد، بنابراین انتظار ندارم که در کوتاه مدت بازار طلا دچار نوسان افزایشی شدیدی بشود. البته ممکن است نتایج همه‌پرسی یونان که احتمالا بر وفق مراد نخست‌وزیر یونان خواهد بود، واکنشی را در بازار طلا در پی داشته باشد اما نتیجه‌ای که من از این بحران انتظار دارم چیزی بزرگ‌تر از جهش‌های مقطعی طلا است. با فروپاشی اتحادیه اروپا شاهد رشد بی‌سابقه طلای جهانی با شیب تندی خواهیم بود و تحقق چنین وضعیتی در چند ماه آینده معلوم می‌شود.

چشم‌انداز بازار طلای ایران

این فعال بازار سرمایه در مورد تأثیرات این بحران بر بازار طلای ایران گفت: در بازار ایران موضوع کمی پیچیده است. ما مذاکرات هسته‌ای را پیش‌رو داریم که این روزها باید نتیجه آن قطعی شود. برخی‌ها در بازار فکر می‌کنند حصول توافق می‌تواند به جو خوشبینی میان مردم نسبت به آینده اقتصادی دامن بزند و این می‌تواند عامل تعیین‌کننده‌ای در کشیدن ترمز قیمت ارز و طلا باشد. اما من فکر می‌کنم تأثیرات رشد قیمت جهانی با یک تأخیر زمانی در ایران دیده خواهد شد.

بازار جهانی طلا بلافاصله نسبت به این بحران واکنش نشان می‌دهد به دلیل اینکه سازوکار این بازار با اقتصاد جهانی در هم تنیده است و گردش اطلاعات در آن واکنش‌های ناگهانی را پی دارد اما به دلیل جدا بودن اقتصاد ما از اقتصادجهانی این تأثیر دیرتر در بازار طلای ما دیده می‌شود. بنابراین فکر می‌کنم موفقیت مذاکرات هسته‌ای می‌تواند قدری از تأثیر افزایش جهانی قیمت طلا در ایران را کم کند اما نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد و در صورت فروپاشی اتحادیه اروپا، سال طلایی قیمت طلا در بازار‌های جهانی و با کمی تأخیر در ایران رقم می‌خورد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/0bT6sPaM
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه