فعالیت در حوزه صنعت هوایی از فعالیتهای صنایع استراتژیک هر کشوری محسوب میشود. شرکتهای داخلی تجربه ساخت بخشی از سیستمهای هواپیمایی 19 نفره و دو نفره فوق سبک را دارند و در حوزه ساخت هواپیماهای دونفره خوشبختانه به خودکفایی رسیدهایم. هر چند در ساخت هواپیماهای 19 نفره هنوز به دانش کشورهای غربی و شرقی صاحب صنعت هوایی متکی هستیم، اما در حوزه هواپیماهای فوق سبک نه تنها تولید، بلکه توانایی صادرات را هم داریم.
طبق اهدافی که تعریف شده و برنامهریزیهایی که در شورای عالی کاربری و مذاکرات انجام شده، اتحادیه هوا و فضای اتاق ایران در بحث ساخت هواپیماهای فوق سبک با کشورهای سازنده اروپایی به نتایجی رسیدهاند که طبق مذاکرات اولیه نخستین هواپیمای مشارکتی فوق سبک ایران و این شرکت اروپایی که از برندهای معتبر و معروف در این حوزه است تا هجدهماه دیگر به بازار میآید که در ابتدا تحتلیسانس تولید خواهد شد، اما پس از انتقال دانش و فناوری، برونسازی خواهد شد و تمام مراحل ساخت از طراحی تا انجام انواع تستها توسط شرکتهای داخلی انجام خواهد شد.
در حال حاضر، توان و دانش ساخت بخشهایی چون سیستمهای داخلی و طراحی در داخل کشور وجود دارد و در ساخت سیستمهایی چون در بخش سیستم تجمیع و انجام تستها و اخذ تاییدهای بینالمللی به کشورهای غربی نیاز داریم. به یقین، قطعا مشارکتی که در حوزه ساخت هواپیماهای دو نفره وجود دارد، با کشورهای اروپایی است، اما با وجود موضوعاتی چون تحریم نمیتوان نام شرکتها را افشا کرد.
اما تحت این شرایط هم به سمت مونتاژ نخواهیم رفت و پس از ساخت چند فروند هواپیما تحت لیسانس برند کمپانی معتبر دانش ساخت را به نام خود خواهیم کرد و آن را وارد صنعت هوانوردی خود میکنیم.
* رییس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران