پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

زیستن بر صندلی های پرسرعت

7 سال پیش ( 1395/6/21 )
پدیدآورنده : شبنم شمس مقدم  

از منظر مدیریت کسب و کار، رانندگان فرمول یک به جز اینکه شغل شان را نشسته انجام می دهند، وجه مشترک دیگری با بقیه ندارند. رانندگان مسابقات خود را به مسیرهای خطرناک می اندازند و به سرعت 350 کیلومتر در ساعت می رسانند.

مدیران دفتری گاهی ممکن است صندلی خود را از این طرف میز به طرف دیگر بچرخانند. رانندگان مسابقه در صورت از دست دادن تمرکز در خطر سرنگونی با سرعت سرسام آور قرار می گیرند ولی مدیران دفتری ممکن است مقداری قهوه روی کراوات مارکدارشان بریزد.

اما هنوز هم حرفه ای های تجارت جهانی مسابقات موتوری، بیشتر وقت شان را به صحبت کردن با مدیران ارشد اختصاص می دهند. آکی هینستا، یک جراح فنلاندی، به مدت 11 سال پزشک ارشد تیم مک لارن فرمول یک بوده است.

مشتریان او دو قهرمان سابق جهان، سباستین فتل و میکا هاکینن و همچنین قهرمان فعلی لوییس همیلتون بوده اند. رابطه دکتر هینستا با دنیای تجارت هنگامی که یک دوست مدیرعاملش با ناامیدی و فرسودگی شغلی به او روی آورد، به طور غیر رسمی آغاز شد. هینستا 30 نفر را استخدام کرد و شیوه های اداری ژنو و هلسینکی را به کار گرفت. این کار برای او حدود 80 درصد بیشتر از کار با کارفرمایان شخصی درآمد داشت.

آیا اهالی تجارت می توانند از فرمول یک درس بگیرند؟ دکتر هینستا چنین استدلال می کند که این دو دنیا بیش از آنچه فکر می کنید مسائل مشترک دارند. راننده ها در رأس هرمی شامل 500 تا 700 نفر از کارمندان، مهندسان و بازاریابانی قرار گرفته اند که معیشت شان به آنها بستگی دارد. این رانندگان می توانند خیلی راحت و به خاطر غرور ناشی از تملق اطرافیان کنترل امور را از دست بدهند. آنها به شکل ترسناکی زندگی های سیالی دارند. مسابقات در هر گوشه از دنیا برگزار می شود. دکتر هینستا می گوید تجربه مسابقات جایزه بزرگ، او را واداشت تا روی دو مشکل بزرگ که دامنگیر سایر مدیران همیشه در سفر نیز است، تمرکز کند.

اولی کمبود خواب است. شواهد زیادی وجود دارد که استرس ناشی از کمبود خواب افراد را فلج و سازمان ها را مسموم می کند.

یک بررسی نشان می دهد که بیدار ماندن به مدت 20 ساعت تاثیری مشابه با عملکرد0.1 درصد الکل در خون که حد ممانعت رانندگی در بسیاری از کشورهاست را بر بدن اعمال می کند. مطالعه دیگری نشان می دهد افرادی که از خواب کافی محروم شده اند به اتخاذ نگرش منفی و تن صدای نامناسب گرایش دارند. کارمندان با خواب بد شبانه، بیشتر متمایلند به کارفرمایان گزارش کاری منفی بدهند و این امر رؤسا را نیز بدخلق می کند.

با این حال اینطور جا افتاده است که بی خوابی در دنیای تجارت مثل مدال افتخار است. بررسی های اخیری که مرکز مک کینزی از 196 رهبر تجاری انجام داده نشان می دهد که 66 درصد آنها از میزان خواب خود ناراضی بودند و 55 درصد آنان، از کیفیت خواب شان شکایت داشتند. به نظر می رسد کمپانی های زیادی در حال حاضر توسط افرادی اداره می شوند که کم می خوابند.

مشکل دوم مشکل مشترک کسانی است که کارشان نشستن بر صندلی ها، چه مسابقه ای و چه مسافرتی است.

زندگی در مسافرت نه تنها مدیریت خواب را سخت تر می کند بلکه با کاستن از زمان استراحت عملکرد ساعت زیستی بدن را مختل می کند. این همان اثر مخرب دیگر است. گذراندن زمان های طولانی در کابین های تحت فشار هواپیما، منجر به از دست رفتن آب بدن شده و گردش خون را به هم می ریزد. مواد غذایی فرودگاه ها آشغال است و هتل ها پرخوری را ترویج می کنند.

دکتر هینستا دستورالعمل دقیقی برای غلبه بر این مشکلات تنطیم کرده است؛ در سفرها تنقلات سالم به همراه داشته باشید، نور چراغ ها را در شب کم کنید تا ذهن برای خوابیدن آماده شود، همه صفحه نمایش ها را دو ساعت پیش از رفتن به بستر خاموش کنید تا از تهاجم نور آبی به سیستم مغزی جلوگیری شود. او می افزاید که برای مدت بیداری، کتاب خواندن بهتر از جست وجو کردن در گوگل با یک دستگاه است.

راه تان تا موفقیت را خوب بخوابید

دکتر هینستا موجی از توجه را به چگونگی عملکرد شخصی مدیران برانگیخته است. کمپانی های بزرگ مشاوره مدیریت به موضوع خواب و نسخه ای از فصل نامه مک کینزی که مقاله «برنامه آگاهی خواب می تواند رهبران بهتری به بار بیاورد» را منتشر کرده بود، توجه زیادی نشان دادند.

دلایل استراتژیک خوبی برای این امر وجود دارد. کمپانی ها دریافته اند در جهانی که شما می توانید هرچقدر بخواهید تجهیزات بخرید، مزیت واقعی در کیفیت کارکنان است. البته هنوز دلیل اصلی منافع مالی شرکت هایی نظیر کمپانی آقای هینستا نگرانی های فردی است و نه طرح های جامع شرکت های بزرگ.

منبع : اکونومیست
برچسب ها : دریچه قاب اقتصاد
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/GVoYhyiw
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه