مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، تسعیر نرخ ارز، دو فرودگاهی بودن و صندوق بازنشستگی هما را برخی از دلایل زیاندهی برای این ایرلاین عنوان کرد و گفت: از سال 92 به تدریج زیان انباشته این شرکت کاهش یافت و زیاندهی هما مهار شد. به گزارش فارس، فرهاد پرورش در تشریح جزییات زیاندهی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: هما از قبل زیاندهی داشته، این زیان انباشته دلایل متعددی دارد که شاید بتوان 15 دلیل برای آن عنوان کرد.
وی با تاکید بر اینکه مسائل تحریم در زیاندهی هما بیتاثیر نبوده است، افزود: البته شرکتهای هواپیمایی دیگر کموبیش مشکل زیان دارند اما چون هما ساختار دولتی و شرایط متفاوتی دارد تلاش کرده درآمدزایی کند، در این راستا حدود 30 شرکت هواپیمایی داخلی و خارجی خدمات فرودگاهی و خدمات کترینگ ارائه میدهیم که نوعی درآمدزایی است. مدیرعامل ایرانایر بیان کرد: سال 92 حدود 130 میلیارد تومان درآمد خارج از شرکت، از محل خدمات داشتیم که این از درون شرکت به وجود آمد و در صورتهای مالی هما آمده و حسابرسی نیز تایید کرده است.
مدیرعامل ایران ایر افزود: هما یک زیان انباشته دارد و یک زیان که نوساناتی دارد، اما خود جلوی زیان را نسبت به سالهای قبل گرفتهایم، اما موضوع ارز، تسعیر ارز و تسهیلاتی که از قبل دریافت کردهایم موجب افزایش زیان هما شده است. پرورش افزود: بهعنوان مثال اگر هما هشت سال پیش تسهیلاتی از صندوق توسعه ملی دریافت کرده است آن زمان دلار حدود 900 تومان بود اما الان در صورتهای مالی ما باید طبق دلار مبادلهای حدود 2800 تومانی محاسبه شود که این هم موجب بروز بخشی از زیان هما شده است. وی با بیان اینکه زیان هما مهار شده و افزایش نیافته است، بیان کرد: طبق صورتهای مالی سال 92 حدود 120 میلیارد تومان زیان انباشته داشتیم و در سال 91 این رقم 180 میلیارد تومان بود.
مدیرعامل ایران ایر گفت: در سال 92 با وجود مشکلات تسعیر ارز این رقم به 120 میلیارد تومان رسید، اگر نظارت و کنترل انجام شده و درآمدهای بیرونی هما ارتقا یابد، این رقم بیشتر کاهش مییابد. پرورش یادآور شد: اگر بتوان تعدادی هواپیمای نو خریداری کرد تا با هواپیماهای قدیمیتر جایگزین شود قطعا زیان هما کاهش مییابد، مثلا ایرباس 320 که از جوانترین هواپیماهاست متعلق به هماست، اگر بتوانیم نوسازی ناوگان را انجام دهیم، هزینههای تعمیراتی کاهش مییابد و میتوانیم زیان را بیشتر کاهش دهیم.