دومین نمایشگاه تخصصی پوشاک ایران همزمان با نمایشگاه پوشاک ترکیه، یکشنبه هفته آینده در محل دائمی نمایشگاه بینالمللی آغاز به کار میکند. فعالان صنعت پوشاک با چرخشی ناگهانی در مواضع خود، همزمانی برپایی این دو نمایشگاه را یک فرصت دانسته و آن را محلی برای رقابت بین برندهای ایرانی و ترک اعلام کردند. همزمانی برگزاری دو نمایشگاه پوشاک ایران و ترکیه حاشیههای زیادی به همراه داشت. تا هفته پیش تمام فعالان صنعت نساجی ایران با برگزاری همزمان دو نمایشگاه مخالف بودند اما مهدی یکتا، دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در گفتوگو با «فرصت امروز» اخباری را که پیش از این منتشر شده، تکذیب میکند.
وی اضافه میکند که هیچیک از اعضای این اتحادیه با حضور رقبای ترک خود در ایران نهتنها مخالف نیستند، بلکه معتقدند که کیفیت پوشاک ایرانی دست کمی از محصولات ترک نداشته و این نمایشگاه مجالی را برای مصرفکننده فراهم میکند تا کیفیت کالای دو کشور را با هم مقایسه کند. یکتا نمایشگاه پوشاک را فرصتی برای به رخ کشیدن کیفیت و طراحی برندهای ایرانی دانسته و میگوید که دومین نمایشگاه صنعت پوشاک به وسعت سه هزار متر مربع در سالن 44 و نمایشگاه پوشاک ترک در سالن 41 با وسعت 1500 مترمربع برگزار میشود.
وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان ایرانی از مسئولان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و وزیر صنعت، معدن و تجارت دعوت کردهاند که در این نمایشگاه برای مقایسه برندهای ایرانی و ترک حضور یابند، عنوان میکند که محصولات بسیاری از تولیدکنندگان ایرانی به اتحادیه اروپا صادر میشود. در نتیجه از نظر کیفیت توان رقابت با محصولات کشور همسایه خود را داریم.
دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در پاسخ به این پرسش که آیا کالای ایرانی از نظر قیمت قابلیت رقابت با کالاهای ترک را دارند، میگوید: تولیدکننده ایرانی در بخش کالای متوسط به بالا توان رقابت با ترکیه را دارد. فقط در کالاهای چینی و استوک (از رده خارج) توان رقابت نداریم. زیرا قیمتهای این کالاها پایین بوده و در هیچ جای دنیا امکان رقابت با چنین محصولاتی وجود ندارد.
وی اضافه میکند که اگر تولیدکننده ایرانی در داخل نتواند با محصولات ترک رقابت کند، بدون شک در بازارهای بینالمللی نیز توان رقابت نخواهد داشت. یکتا درباره نتایج نشست اعضای هیاتمدیره این اتحادیه بیان میکند که در این نشست تصمیم گرفته شد که تولیدکنندگان ایرانی با تمام توان در نمایشگاه پوشاک حضور یابند. وی ادامه میدهد که فعالان صنعت البسه و پوشاک از دولت میخواهند که قاچاق را کنترل کند. اگرچه در هفتههای اخیر سه جلسه با مجتبی خسروتاش، قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت برای رسیدگی به این مسئله داشتیم، اما باید برای جلوگیری از واردات جنس قاچاق، برنامههای مدونی داشته باشیم.
کنترل قاچاق با افزایش تولید
سیاوش اسماعیلپور، مدیرعامل کانون تولید ایران نیز بر کنترل واردات پوشاک قاچاق به کشور تاکید میکند. وی معتقد است که سالانه شش تا هفت میلیارد دلار جنس قاچاق وارد کشور میشود اما با اقدامات تنبیهی نمیتوان مرزها را کنترل کرد. افزایش تولید یکی از راهکارهایی است که میزان واردات قاچاق را به کشور کاهش میدهد. مدیرعامل کانون تولید ایران هم مشابه دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی بر این باور است که همزمانی نمایشگاههای ایران و ترکیه فرصتی است که برای تولیدکنندگان داخلی پیش آمده و باید از آن استفاده کرد.
وی تاکید میکند که تولید پوشاک در کشور سنتی است. اگر حمایتهای کافی از سوی دولت وجود داشته باشد و تولید از حالت سنتی به صنعتی تبدیل شود، علاوه بر ایجاد فرصتهای شغلی زیاد از تمام امکانات و ظرفیتهای کشور هم استفاده خواهیم کرد. اسماعیلپور بیان میکند که به دلیل بالا بودن نرخ بهره مالیات، روان نبودن قوانین صادرات، بهرهوری کم، هزینه بالا، کاهش قدرت رقابت و بسیاری از مزاحمتها و گرفتاریهای دیگر، در چند سال اخیر رغبتی برای سرمایهگذاری در بخش پوشاک ایران باقی نمانده است.
تفاهمنامه نمایشگاه پوشاک ترکیه مردادماه امضا شد
13 مردادماه امسال تفاهمنامهای بین اتاق بازرگانی استانبول ترکیه و شرکت سهامی نمایشگاههای ایران امضا شد. براساس این تفاهمنامه که به امضای مجید عروجی، معاون مالی و اداری شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی ایران و دورسون توپکو، نایبرییس هیات اجرایی اتاق بازرگانی ترکیه رسید، قرار شد نمایشگاه پوشاک ترکیه در ژانویه و فوریه میلادی (فصل زمستان امسال) برگزار شود. در نهایت زمان برگزاری این نمایشگاه از سوی ایران، 12 الی 15 بهمن ماه سال جاری اعلام شد.
مخالفت فعالان صنعت پوشاک با برگزاری نمایشگاه ترکیه
برخی فعالان صنعت پوشاک، پس از روشن شدن زمان برگزاری نمایشگاه ترکیه مخالفت خود را با همزمانی این نمایشگاه پوشاک و نمایشگاه پوشاک ایرانی اعلام کردند. سعید حسینزاده، رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع نساجی ایران گفت که مسئولان وعده داده بودند تسهیلات و امکاناتی را برای تبلیغ در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار دهند. درحالیکه با حجم بالای تبلیغات نمایشگاه ترکیه مواجه هستیم و از عمل به وعدههای دولتی خبری نیست.
به اعتقاد حسینزاده برگزاری نمایشگاه پوشاک ترکیه موجب کوچک شدن صنعت پوشاک ایران میشود. وی همچنین از انصراف برخی از برندهای خوب ایرانی برای شرکت در نمایشگاه به دلیل تغییر زمان برگزاری آن خبرداد و اعلام کرد که تولیدکنندگان پوشاک نامه اعتراضی خود را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال کردهاند.
مخالفت رسمی انجمن صنایع نساجی
12 شهریور ماه سال 93، انجمن صنایع نساجی ایران، رسما مخالفت خود را با برگزاری نمایشگاه پوشاک ترکیه در ایران به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد. دفتر نساجی این وزارتخانه نیز متن اعتراض انجمن صنایع نساجی را به سازمان توسعه تجارت ایران ارسال کرد.
دلیل اصلی مخالفت انجمن صنایع نساجی ایران با برگزاری این نمایشگاه این بودکه به اعتقاد این انجمن بسترسازی برای ورود کالای نهایی خارجی به کشور میتواند تهدیدی برای صنعت نساجی باشد، از اینرو این انجمن و اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران پیشنهاد کردند که نمایشگاه پوشاک ترکیه با نمایشگاه مشترک صنایع نساجی ایران و ترکیه تجمیع شود. پس از این ابراز مخالفت، انجمن صنایع نساجی ایران طی نامهای به دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستار تجمیع و برگزاری همزمان هر سه نمایشگاه ایرانتکس، فرش ماشینی و پوشاک که مبین توانمندی صنعت نساجی ایران در کنار سایر رقبای خارجی از جمله تولیدکنندگان ترکیه است، شد.
اعمال تعرفه ترجیحی برای افزایش تبادل اقتصادی ایران و ترکیه
حجم تجارت ایران و ترکیه روندی نزولی را طی میکند. حجم تجارت دو کشور در حالی در حدود 13 تا 15 میلیارد دلار حرکت میکند که ایران و ترکیه هدف رساندن حجم مبادلات تجاری به 35 میلیارد دلار را در میانمدت دنبال میکنند. دادههای موسسه آمار دولتی ترکیه نشان میدهد در 9 ماه سال 2014 کل صادرات ترکیه 5/5 درصد نسبت به دوره مشابه سال 2013 میلادی رشد داشته و از 112 میلیارد و 372 میلیون و 848 هزار دلار به 118 میلیارد و 542 میلیون و 86 هزار دلار و واردات این کشور نیز با 4.2 درصد کاهش از 187 میلیارد و 625 میلیون و 363 هزار دلار به 179 میلیارد و 681 میلیون و 328 هزار دلار رسید تا حجم بازرگانی خارجی این کشور از 299 میلیارد و 998 میلیون 211 هزار دلار به 298 میلیارد و 223 میلیون و 414 هزار دلار برسد. به اعتقاد برخی کارشناسان تحریمها عامل افت تبادلات تجاری ایران و ترکیه بوده است. به نظر میرسد موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه که شامل 320 کالا است، میزان تبادلات دو کشور را افزایش دهد.