پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

از زمان پیدایش نفت در ایران، اقتصاد ایران به خام فروشی و فروش نفت متکی شد و حالا بعد از 36 سال از پیروزی انقلاب وابستگی به نفت کشور را از عرصه صنعت، تکنولوژی، مدیریت و... دور کرد. امروز با نکات ارزشمند و البته واقعی و شفافی که توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شده جدا شدن این اقتصاد بیمار از نفت اجتناب‌ناپذیر است.این جدایی فرصتی است که در این برهه از زمان در ایران _به‌عنوان کشوری مستقل و دارای زیرساخت‌های لازم_ بازاری یک میلیاردی برای‌مان مهیا می‌کند.با نگاهی گذرا به کشورهای اطراف، به این ویژگی در این برهه از زمان پی‌برده و امروز باید هوشیارانه از این فرصت استفاده کرده و خود را در مسیر پرشتاب توسعه قراردهیم و ره صد ساله را یک شبه بپیماییم. نقش بخش‌خصوصی در این تصمیم تاریخ‌ساز تعیین‌کننده و اثربخش خواهد بود، اگرچه دولت و حاکمیت با سیاست‌گذاری مناسب برای برقراری ارتباط با دنیای بیرون این امکان را مهیا خواهند کرد تا بهره‌برداری از آن میسر شود.

ارتباط با دنیای بیرون لزوما برداشتن تحریم‌ها نیست، بلکه ایجاد فضای امن برای سرمایه‌گذاری خارجی و توجه ویژه به بازار مذکور و شناسایی رشد اقتصادی در چند رشته محدود و عمق دادن به آن و البته زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی دقیق بر بستر آن است. اگر با اندیشه و با نگاه توسعه‌گرا و برنامه‌‌ریزی جامع در این زمینه حرکت کنیم کشورهای تحریم‌کننده از بیم آنکه از این بازار بزرگ عقب نمانند خودبه‌خود و بدون چانه‌زنی تحریم‌ها را برداشته و به دنبال ما روان خواهند شد.

از فرازهای مهم فرمایشات مقام معظم رهبری نقش تعیین‌کننده بخش‌خصوصی است. مسلما بخش‌خصوصی بدون داشتن ارکان نظام‌ یافته قادر به نقش‌آفرینی نخواهند بود. اینجاست که به اهمیت تشکیل تشکل‌هایی با تاکید بر توسعه کارآفرینی و حضور یکپارچه و منسجم در نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز پی‌می‌بریم.
بخش خصوصی یقینا منفردا نه قادر به برنامه‌ریزی کلان است و نه اثرگذار در مراجع تصمیم‌گیر، بنابراین با تکثرگرایی نسبت به نهادهای مدنی اقتصادی، همچون کانون کارآفرینان توسعه‌گرا می‌توان به بخشی از این اهداف دست یافت.

لازم به ذکر است اقتصاد ایران در حال‌گذار بوده و چنانچه در این برهه از زمان غفلتی صورت گیرد قطعا به ناکجا‌آباد رفته و از بخش‌خصوصی نیز ناامید و در نهایت کشور در فقر ژرف فروخواهد رفت.از فرصت موجود باید به نحو احسن استفاده کرده و به دور از تنگ‌نظری‌ها و منافع فردی و برای جبران تمام عقب‌ماندگی‌های اقتصادی نهایت تلاش صورت گیرد.

* عضو اتاق بازرگانی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/AEahOP3R
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه