جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

علی نادری، مدیرعامل کارخانه میکا سازه که شرکت فعال در زمینه تولید تجهیزات و اجرای پروژه های فولادی کشور است، اعتقاد دارد زنجیره فولاد کشور باید بازمهندسی شود زیرا طی این سال ها با بی اعتنایی به این صنعت، ضربات جدی به آن وارد شده است. وی گفت وگویی با «فرصت امروز» درباره صنعت فولاد داشت که در زیر می خوانید.

زنجیره صنعت فولاد نیازمند بازمهندسی است

تولید 55میلیون تن فولاد در سند 1404 یکی از مهم ترین آمارهای مربوط به این صنعت است، از نظر شما محقق می شود؟

متاسفانه صنعت فولاد در کشور ما طی سال های اخیر مورد بی اعتنایی قرار گرفته است و این شرایط باعث شده تا حضور افراد غیر متخصص این صنعت را از مسیراصلی خود منحرف کند و از نظر من این صنعت نیازمند مهندسی دوباره است تا بتواند به توان اصلی خود برسد.

بر اساس چشم انداز صنعت فولاد کشور باید دو هدف تامین نیاز داخل و تامین صادرات محقق شود. نیاز اولیه کشور بر اساس چشم انداز 1404 برای 80میلیون نفر طراحی شده است. به شکلی که سهم هر فرد 400کیلوگرم فولاد است که برای 80میلیون نفر، 32میلیون تن است و 25میلیون تن هم سهم صادرات است که تاکنون نتوانسته ایم به این رقم برسیم.

32میلیون تن تولید فولاد می تواند ما را به خودکفایی در این صنعت برساند؟

هیچ کشوری امکان تولید و تامین صددرصدی نیاز خود را ندارد. به عنوان مثال در زمینه تولید ورق، امکان تولید تمامی سایز ها وجود ندارد و تنها برخی سایزهایی که مصرف و صرفه اقتصادی بیشتری در کشور دارد، تولید و پس از تامین نیاز داخل مابقی آن صادر می شود که این موضوع در ادبیات صنعت جهان به معنی خودکفایی است.

پس می توانیم ادعا کنیم که صنعت فولاد کشور به خودکفایی رسیده و جزو کشورهای سرآمد جهان در این صنعت است؟

خوشبختانه کشور ما در زمینه فولاد از مزیت هایی مثل گاز ارزان، سنگ آهن و... برخوردار است. این شرایط در صورتی برای ما مزیت است که صادرات صنعت فولاد را از محصولات نهایی به نیمه نهایی تغییر دهیم. متاسفانه ما تنها بر محصولات نهایی تمرکز کرده ایم که باعث شده مزیت رقابتی کشور کاهش یابد.
درباره مزیت رقابتی محصولات نیمه نهایی این صنعت بیشتر توضیح دهید؟

در تولید محصولات نهایی فولاد، کشوری مثل چین محصولات خود را با قیمت تمام شده بسیار پایینی صادر می کند و شانس این را که ما بتوانیم با قیمت تمام شده بالا محصولات خود را صادر کنیم، بسیار کاهش می دهد.

با این شرایط مزیت رقابتی ما در این صنعت در چیست؟

از نظر بنده ما باید با توجه به امکاناتی از جمله سوخت ارزان، سنگ آهن و. . . که در اختیار داریم، محصولات نیمه تمام مثل بیلت و گندله، آهن اسفنجی و. . . را صادر کنیم که مطمئن هستم در این زمینه هیچ رقیبی در جهان نخواهیم داشت. به عنوان مثال کشورهای جنوب خلیج فارس آهن اسفنجی تولید می کنند اما به دلیل عدم توان لازم برای ساخت گندله، آن را از برزیل و بحرین وارد می کنند. همچنین می توانیم به کشوری مثل ترکیه که با کمبود گاز مواجه است، آهن اسفنجی صادر کنیم.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/igZtD50x
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه