دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
اقتصاد زنان

زنانی از سرزمین دامن‌های چهارخانه

8 سال پیش ( 1394/5/14 )
 

اقتصاد اسکاتلند در عصر مدرن در برگیرنده تمامی فعالیت‌های اقتصادی در این کشور در فاصله اوایل قرن شانزدهم تا میانه‌های قرن هجدهم است. این دوره زمانی تقریبا همزمان با اوایل عصر مدرن در اروپا است که با رنسانس و اصلاحات آغاز شد و با آغاز انقلاب صنعتی پایان یافت. در ابتدای این دوره زمانی اسکاتلند تا حدی کشوری فقیر با مشکلاتی در حوزه زمین و حمل‌و‌نقل محدود بود که کشاورزی‌اش بر پایه روش‌های سنتی اداره می‌شد. اواخر قرن شانزدهم اسکاتلندی‌ها شاهد شرایط اقتصادی سخت، تورم و قحطی بودند.

43656859769

امری که با آغاز تولید محصولات صنعتی به‌عنوان تکنیکی تازه‌وارد به کشورشان همراه شد. اما اوضاع در قرن 17 بهتر شد و شرایط اقتصادی این کشور با مبادلات تجاری به‌ویژه با انگلیس و آمریکا باوجود مشکلات موجود در بخش تعرفه‌ها، بهبود یافت. البته قحطی گاه و بیگاه ادامه داشت و هفت سال سخت را در دهه 1960 رقم زد. اسکاتلندی‌ها پس از اتحاد با انگلستان در سال 1707 پیشرفت‌های بسیار خوبی در کشاورزی به دست آوردند که باعث شد عرضه غذا بهبود یابد. از آن پس همچنین در وضعیت موسسات مالی از جمله بانک مرکزی اسکاتلند و رویال بانک اسکاتلند پیشرفت‌هایی حاصل شد. گزارش امروزمان اقتصاد زنان در این کشور را بررسی می‌کند.

بازار کار بانوان اسکاتلندی

خانم‌ها 51درصد بازار کار اسکاتلند را تشکیل می‌دهند و به‌صورت رسمی و غیررسمی در بازار کار این کشور مشارکت دارند. در اسکاتلند بخش عمومی بازار کار و مشاغل کم‌درآمدی که اصولا به‌صورت کلیشه‌ای به‌عنوان سهم خانم‌ها از بازار کار در نظر گرفته می‌شود، در اختیار خانم‌ها است. این در حالی‌است که این کشور دارای دانشمندان، وکلا، دانشگاهیان و کارآفرینان زن برجسته‌ای است. شکاف تفاوت حقوق زنان و مردان 12/2درصد برای کارهای تمام وقت و رقم خیره‌کننده 32درصد برای کارهای نیمه وقت است، حال آنکه یک قانون 40ساله در این کشور برای برابری حقوق زنان و مردان وجود دارد.

اقداماتی برای برابری

زنان در اقتصاد اسکاتلند اقداماتی انجام دادند که در میان آنها برنامه GCU به‌عنوان یک موسسه آموزشی و تحقیقاتی بیشتر به چشم آمد. این برنامه یک تفاوت با سایر همتایانش داشت: این برنامه با بازتاب دادن قوانین موجود به دنبال نشان دادن اهمیت آگاهی‌های جنسیتی در سیاست‌های اقتصادی و در نتیجه رشد اقتصادی با در نظر گرفتن نقش محدود زنان و مردان در اقتصاد اسکاتلند بود. این برنامه رویکردی رقابتی برای طیف وسیعی از زمینه‌ها و معضلات مربوط به موضوع اصلی زنان در اقتصاد اسکاتلند ایجاد کرد. رویکردی که در سال اول شامل بحث و گفت‌وگوهای داغ با صاحبنظران، سیاست‌گذاران و دانشگاهیان بود. در این رشته مناسبت‌ها همچنین همایش‌هایی با حضور مدیران کسب‌و‌کارها، نمایندگانی از اتحادیه‌های تجاری، بخش حقوقی و قضایی و سیاستمداران برگزار شد. معضلاتی که به‌صورت دقیق مورد بررسی قرار گرفت شامل موارد زیر بود:

- زنان و رشد اقتصادی در اسکاتلند
- جنسیت و بحران اقتصادی _ اثرات متفاوت/ واکنش‌های متفاوت
- زنان و بخش دولتی اقتصاد اسکاتلند _ فشارهای موجود
- زنان و دانش اقتصادی اسکاتلند _ نقش مردان در گسترش بازار کار در آینده

این سرفصل‌ها به دنبال بررسی موضوعاتی در حوزه‌های گوناگونی چون تبعیض شغلی، درآمد برابر، فعالیت زنان در حوزه‌های مدیریتی، حضور زنان در صنایع غیرسنتی از جمله صنایع نوآور در اسکاتلند، توسعه اقتصادی اجتماعی و بنگاه‌های اقتصادی- اجتماعی، توسعه کسب‌و‌کارها و انتقال دانش و بالاخره تحلیل جنسیتی در سیاست‌گذاری و اختصاص منابع عمومی به حوزه‌های گوناگون.

اسکاتلند جنسیت‌زدگی را حل می‌کند

اسکاتلند نیز هم‌راستا با سایر اقتصادها در دیگر نقاط جهان فشارهایی را برای بهبود وضعیت اقتصادی خود تحمل می‌کند و به‌شدت به دنبال کاهش هزینه‌ها و مداخلات بخش عمومی است. برای رسیدن به این ایده‌آل اسکاتلندی‌ها باید به معضلی به نام جنسیت‌زدگی توجه ویژه‌ای داشته باشند و از این فرصت برای تغییر دیدگاه‌ها، نظرها و واکنش‌های خود در این زمینه استفاده کنند تا آینده‌ای امن‌تر از نظر رشد اقتصادی انتظارشان را بکشد.

مدرسه کسب‌و‌کار و اجتماعی گلاسکو قدرتمندان حوزه‌های کسب‌و‌کار، حقوق و علوم اجتماعی را گرد هم جمع کرده و ماموریتش ایجاد بنگاه‌های اقتصادی، بهبود وضعیت مسئولیت‌های اجتماعی و توانمندسازی افراد برای پذیرش نقش‌های مدیریتی در کسب‌و‌کارها و اجتماع است. از 4هزار دانشجویی که در مدرسه کسب‌و‌کار و اجتماعی گلاسکو درس می‌خوانند 59درصدشان خانم‌ها هستند و احتمال اینکه آنها پست‌ها و موقعیت‌های خوبی در بازار کار و دنیای مشاغل در اسکاتلند بگیرند با توجه به کیفیت بالای آموزش‌شان بسیار بالا است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/cCix3Mze
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه