آلمان در قلب اتحادیه اروپا که تا پیش از تحریمها بزرگترین شریک تجاری ایران بود، با ازسرگیری روابط تجاری و اقتصادیاش با ایران قصد دارد روزهای خوش پیش از تحریمها را زنده کند. روابط تجاری مطلوبی که با تحریمها تقریباً متوقف شد و حالا توافق 1+5 و ایران برای به پایان رساندن تحریمها سرنوشت دیگری برای آن رقم خواهد زد. اگرچه کمیسیون اقتصادی مشترک میان دو کشور برای آخرین بار در سال 2002 برگزار شده بود و حالا سفر قائم مقام صدراعظم آلمان در رأس یک هیأت اقتصادی این کشور میتواند آغازکننده فصل جدیدی در روابط میان ایران و شریک سنتیاش باشد. نکتهای که رییس کنفدراسیون صادرات ایران به آن اشاره میکند. محمد لاهوتی معتقد است آلمان به لحاظ تاریخی، سیاسی و اقتصادی با ایران روابط بسیار نزدیکی داشته و تحریمها این روابط را بر هم زد، آلمان بازار بزرگی را از دست داد و ایران نیز برای صادراتش به اروپا سرگردان شد. به گفته وی، از ورود هیأتها باید هوشمندانه بهرهمند شد.
عضو اتاق تهران با بیان اینکه این سفرهای تجاری نباید فقط به استفاده از بازارهای ایران محدود شود، به «فرصت امروز» میگوید: سرمایهگذاری در ایران تنها گزینه ارتباط تجاری ما با دیگر کشورها نباشد بلکه باید در تفاهمنامهها یا تعاملات بینالمللی بین دولتها زمینه صادرات کالاهایی ایرانی به اتحادیه اروپا نیز مکتوب شود که این مسئله به نوع نگاه حاکمیت و مدیریت آن بر میگردد.
به گفته این فعال اقتصادی خشکبار، فرش و صنایع دستی عمدهترین صادرات به آلمان و اتحادیه اروپا بوده است. لاهوتی ادامه میدهد: ما میتوانیم کالاهای صنعتی را نیز به صادراتمان اضافه کنیم. عضو اتاق تهران اما توصیهای نیز دارد. وی با بیان اینکه زعفران، پسته و فرش بیشترین صادرات ما به آلمان و از این طریق به اتحادیه اروپا بود، میگوید: زمانی که یک میلیارد و 600 میلیون دلار صادرات فرش دستباف داشتیم بیشترین میزان به بندر هامبورگ صادر میشد و از آنجا به آمریکا میرفت. خاویار و خشکبار نیز از طریق این بندر به دیگر کشورها میرفت.
به گفته لاهوتی، ایران بازار فرش را ازدست داده است، درحالیکه این کالا هویت ایران در دنیا است و دولت باید برای این نوع صادرات انحصاری ایران با برنامه پیش برود. رییس کنفدراسیون صادرات ادامه میدهد: به نظر من در ایجاد معاملات جدید لازم است ابتدا صادرات سنتیمان را به این کشور احیا کنیم تا بتوانیم ظرفیتهای سابق را بهدست بیاوریم، سپس به کالاها و محصولات جدید روی بیاوریم. لاهوتی توضیح میدهد: امکان رسیدن میزان صادرات کشورما به آلمان به رقمهای قبلی و حتی فراتر از آن وجود دارد، چرا که عرضه، تقاضا و بازار فراهم بوده و تحریمها مانع از ادامه روابط تجاری شد. به گفته وی، رشد 35 درصدی صادرات کالا به اتحادیه اروپا با شروع دولت یازدهم میتواند نشانه تمایل دو طرف برای افزایش روابط تجاری باشد.
سابقه قابل تأمل تجارت ایران با آلمان صحبت هیأت آلمانی حاضر در تهران هم بود. آنها در این سفر بر ارتباطات مثبت سالهای گذشته و احیای آن تأکید کردند. نایب رییس اتاقبازرگانی ایران که یکی از میزبانان آلمانها در تهران بود، در اظهارنظری گفته بود آمدن این هیأت نشاندهنده آمادگی این کشور برای برقراری ارتباطات در عالیترین سطح و بازسازی و افزایش ارتباطات با ایران است. این نگاه به روابط میان دو کشور در صحبتهای وزیر نفت نیز دیده میشود، زنگنه گفته بود میان ایران و آلمان هیچگاه روابط خصمانهای نبوده و به نظر میرسد آلمان عزم و اراده سیاسی برای تجدید روابط خوب گذشته با ایران دارد.
براساس گزارشی که خبرگزاری ایرنا از گفتوگوی دانیل برن بک رییس اتاق صنایع و بازرگانی آلمان ـ ایران با رادیو صدای آلمان (دویچه وله) منتشر کرده، این مقام گفته است، ایران بنا را بر این گذاشته که دیگر نباید به زمان پیش از کسب موفقیت اخیر برگردد و تحریمها هم بازنخواهند گشت، به همین دلیل ما در نیمه دوم سالجاری شاهد افزایش آشکار ارقام صادرات آلمان خواهیم بود. تجارت سریعا صورت میگیرد. معنای آن این است که باید به خرید رفت، سفارشها را فعال کرد، قراردادهای مقدماتی را به قراردادهای نهایی تبدیل کرد و سپس باید پرداخت بانکی را از طریق کشور ثالث یا بانکی درخارج انجام داد یا نقدی کالاهای سفارشی را تحویل داد.
به گزارش «فرصت امروز» آلمان به مدت چند دهه بزرگترین شریک تجاری ایران در اروپا بوده است. ارزش صادرات این کشور به ایران در سال ۲۰۰۵ میلادی ۴.۴ میلیارد یورو بود که در سال ۲۰۱۳ به دلیل تحریمهای جهانی علیه ایران به ۱.۸ میلیارد یورو رسید. در دوره نسبتا طولانی تحریمها روابط تجاری دو کشور بهبود نیافت. اما به نظر میرسد با سفر سه روزهای که هیات اقتصادی آلمانی به ایران داشتند باب تجدید روابط و افزایش آن گشوده شود.