پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه 4آبان 95 با افزایش 240واحدی به رقم 78هزار و 880واحد رسید. با اینکه در روزهای مثبت بازار سهام، از حضور پررنگ حقوقی ها خبری نیست، اما جذابیت نوسان گیری باعث شده همچنان گروه های مختلف بازار بستری برای معاملات کوتاه مدت را فراهم کنند. بازار سهام در حالی شاهد معاملاتی به نسبت کم حجم در اغلب نمادهای معاملاتی بود که انتظار برای نوسان نرخ فلزات اساسی در بازارهای جهانی باعث شد فعالان بازار سهام نیم نگاهی به گروه فلزی ها و معدنی ها داشته باشند. 

زمانی برای شکوفایی سهم های صادرات محور

در گروه فلزات اساسی قرارداد تولید ریل راه آهن با شرکت ذوب آهن باعث شده این سهم همچنان صف خرید میلیونی خود را حفظ کند. گروه قندی ها با افزایش احتمال به کارگیری سیاست ارز تک نرخی از سوی دولت و بانک مرکزی بازار سهام شاهد حضور خریداران کم تعداد بود. گروه محصولات کانی غیر فلزی روز گذشته با رشد مطلوبی همراه بودند. نماد کسرا از این گروه پس از بازگشایی با رشد ۸۵درصدی با قیمت ۷۸۵ تومان مورد معامله قرار گرفت و سهامداران خود را شگفت زده کرد.

تاثیرات نرخ ارز آزاد بر صنایع بورسی

در گروه پتروشیمی ها نیز خبرهایی مبنی بر تغییر محاسبه نرخ خوراک گاز مایع و نفتا بر اساس ارز آزاد منتشر شد. این موضوع می تواند برای آن دسته از شرکت های پتروشیمی از جمله پتروشیمی امیرکبیر، پتروشیمی شازند و سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران و تا حدودی پتروشیمی فناوران کمی با ریسک مواجه باشد، چرا که این شرکت ها تا پیش از این در حالی محصولات خود را در بورس و گاهی بازار خارج از بورس بر اساس نرخ ارز آزاد به فروش می رساندند که نرخ خوراک آنها برمبنای ارز مبادلاتی بود و این موضوع باعث می شد سودآوری را برای این شرکت ها و مجموعه های سرمایه گذاری آنها فراهم کند. به طور کلی برخی از صنایع و شرکت ها نظیر دارویی ها، پالایشی ها و شرکت های صادرات محوری که ارز مبادلاتی را برای خرید مواد اولیه و واردات از دولت دریافت نمی کنند، در معرض رشد سودآوری قرار دارند ولی صنایع و شرکت هایی که از ارز مبادلاتی یا از فرمول ارز مبادلاتی برای خرید مواد اولیه استفاده می کردند، آسیب خواهند دید؛ شرکت های تولید کننده روغن موتور از این قبیل هستند.

رشد یک واحدی شاخص کل فرابورس

معاملات بازار فرابورس ایران روز گذشته شاهد افزایش شاخص کل، حجم و ارزش معاملات بود. روز سه شنبه 4 آبان ماه بیش از 346 میلیون ورقه بهادار به ارزش 2 هزار و 158 میلیارد ریال در بازارهای اول، دوم، پایه و ابزارهای نوین مالی مورد مبادله قرار گرفت که این حجم دادوستد در 33 هزار و 902 دفعه صورت گرفت. رقمی در حدود 33درصد از ارزش مبادلات صورت گرفته در فرابورس ایران به بازار سهام اختصاص داشت.

در مجموع بازارهای اول، دوم و پایه تعداد 273 میلیون سهم به ارزش حدود 697 میلیارد ریال نقل و انتقال یافت که سهم 33 درصدی از ارزش معاملات فرابورس را به خود اختصاص می داد. در این بازار نماد شرکت ریل پرداز سیر بالاترین حجم و ارزش دادوستدهای صورت گرفته را در میان سایر نمادها از آن خود کرد. در نماد «حریل» تعداد 101میلیون سهم به ارزش 152میلیارد ریال دست به دست شد و این نماد بین هشت نماد پربازدید جای گرفت. شاخص فرابورس نیز رشد یک واحدی را تجربه کرد و در رقم 827واحدی ایستاد.

نماد معاملاتی «شتران» که در پایان بازار به علت انتقال به بازار معاملاتی بورس تهران بسته شد، نزدیک به دو واحد تاثیر منفی بر آیفکس گذاشت. نمادهای «شاوان» و «شراز» نیز پس از «شتران» بالاترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشتند. نمادهای «ذوب»، «مارون» و «زاگرس» اما با رشد قیمتی خود، بالاترین تاثیر مثبت را بر نماگر فرابورس داشته و در نهایت رشد یک واحدی آیفکس را رقم زدند. بخش عمده ای از ارزش معاملات صورت گرفته در فرابورس مرتبط با بازار اوراق با درآمد ثابت بود، به طوری که تعداد 1.3میلیون ورقه به ارزش بیش از یک هزار و 275میلیارد ریال در این بازار دست به دست شد. اسناد خزانه اسلامی مرحله هشت با ثبت نقل و انتقال 113 هزار ورقه به ارزش 96 میلیارد ریال در صدر سایر اوراق مورد مبادله در این بازار قرار گرفت.

پس از آن، نماد اسناد خزانه مراحل 7،6 و 10 بیشترین حجم و ارزش معاملات را تجربه کردند. بررسی معاملات انجام شده در صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله نیز نشان می دهد صندوق سرمــایــه گـذاری آرمان آتی کوثر بیشترین حجم و صندوق اعتمادآفرین پارسیان بالاترین ارزش معاملات را در اختیار گرفتند. درETF ها امروز تعداد 1.9میلیون ورقه به ارزش 18 میلیارد ریال خریدوفروش شد.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/6iLrygsu
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه